A Római-parti evezősök védelmében...

Szerdán az Országgyűlés Sport- és Turizmus Bizottsága foglalkozott az evezősök kontra motoros jachtok Római-parti ügyével. Munkatársunktól

De a védősáv csupán egy a számos javaslattól, melyet egy ideje több fórumon és hivatalban megjárattak az evezősök képviselői. Mindenekelőtt Gál Attila, aki megelégelte azt, ami egy ideje a fővárosi vízi sportélet ősi helyszínén folyik. És ez nem csupán a Duna. Mint arról a Turizmus Online hasábjain több alkalommal beszámoltunk, az utóbbi években igen jelentős mértékben elszaporodtak a Duna evezősök által legintenzívebben használt szakaszán, a Rómaitól Szentendréig a bámulatos teljesítményű kisgéphajók; „előkelő” körökben motoros jachtok.

A képlet sokszor a következő:

kigyúrt srácok egy-két cicababával, vagy nagydarab, 50-es férfiak a csónakkikötőből - bocsánat, marinából - kihajtva értelmetlen sebességre kapcsolnak és döngetnek végig a szentendrei Duna-ágban, majd vissza. Vagy megállnak bárhol wake boardozni, ilyenkor a jól felszerelt kisgéphajó mélynyomóiból a hangulat kedvéért néha a tuc-tuc is dübörög. Hullámaik árnyékában, vagy taraján evezősök - sportolók, gyerekes családok, vagy éppenséggel 60-70 éve a Dunán evező nénik és bácsik - várják, hogy odébb száguldjanak. De egy nyári napon alig dübörög el az egyik hajó, a nyomában ott a másik. A hajókat vezetők közlekedési kultúrája - Dunán gyakran evező munkatársunk tapasztalata szerint (is) - erős hasonlóságot mutat a közúton nagyobb teljesítményű személygépjárműveket vezetőkéhez. Azaz úgy képzelik itt is, hogy az erő dönt. Az úton sem, de áramló közegben - víz és levegő - közlekedve meg végképp nem az erő az érv.

Tenni kell valamit!

A kezdeményezést pár éve Gál Attila vette magához. A szenvedélyes kenus A Mi Dunánk!!! című blogján aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy javaslatainak minél nagyobb tömegbázist kerítsen. Illetve megkezdte levelezését hivatalokkal, találkozókat kezdeményezett illetékesekkel, míg eljutott oda, hogy Bús Balázs III. kerületi polgármester felkarolta az ügyet. A polgármester két alkalommal interpellált az Országgyűlés előtt - eddig sikertelenül, mikor is az illetékes Sport- és Turizmus Bizottság október 5-én, szerdán váratlanul meghallgatásra invitálta Gált, illetve Réti Gézát és Varga Józsefet az evezősök képviseletében.

Mint arról Gál Attila is beszámolt szerdán a Turizmus Online-nak, Bús Balázs már eleinte is rokonszenvezett az evezősök elképzelésével. Ennek tudatában némiképp elkeserítő lenne, hogy a parlement felé egy ismert televíziós személyiség tiltott területen történt jetskizése nyitotta meg az utat. Legalábbis az Index tudósítása szerint, mely ekképp fogalmaz: „Bús Balázs, Óbuda polgármestere azután vitte a Parlament turisztikai és sportbizottsága elé a problémát, miután nemrég kiderült, hogy Sebestyén Balázs, tévés sztár a tilosban jetskizett a Dunán.”

A bizottságnak

Gál Attila, javaslatait felvázolva beszélt a 100 méter széles, Római parti biztonsági sávról, melyhez társulna a motorosok sebességkorlátozása, a teljesítményre vonatkozó korlátozás a teljes szentendrei Duna-ágban. Tiltaná továbbá a Lupa-sziget és Szentendrei-sziget közötti belső ág használatát a motorosok számára. Nos, itt van egy nagyon helyes, nyaralókkal - nem egy közülök modernista építészeti emlék - tűzdelt kis sziget, amelyikkel szemben, a gémekkel, kormoránokkal teli Tündér-sziget előtt áll az a magányos fa a vízben, melynek képmása valaha a papír tízforintos hátulját díszítette. Persze ezeket a szépségeket nehéz egy 25 csomóval száguldó, akár még a francia riviérán is ámulatot kiváltó méretű jachtról élvezni. Szintén szerepel a javaslatok között a jetskizés és vízisielés helyzetének rendezése, melyben A Mi Dunánk!!! szintén nem a teljes tiltás híve. Megoldásként a jelenlegi zavaros helyzet helyett - melyben bárhol, az említett Lupa-szigeti szakaszon is minden további nélkül űzik e két tevékenységet - 2-3 helyszínt jelölnének ki Dunakeszi, illetve Dunabogdány vagy Tahitótfalu térségében.

Ennél radikálisabb

álláspontot képivsel Réti Géza és Varga József. Az Összefogás a Dunai Evezősökért két embere úgy látja, hogy az érintett „motorosok a megfelelő jogszabály módosítások által legyenek kitiltva a Duna szentendrei kiságából. A nagyág a továbbra is rendelkezésükre áll kikötőhelyeikkel, szórakozási lehetőségeikkel.” Motorral ők csupán a szolgálati illetve a menetrend szerinti sétahajóforgalmat látnák szívesen. Szintén felvetik a Gál Attila által javasolt 100 méteres sáv kialakítását a Római 3 folyamkilométerén, ahol - lévén, hogy a folyó főágáról beszélünk - a motorosok még közlekedhetnének, de a sáv bármilyen érintésekor csupán alapjárati, 5 kilométeres sebességgel. Valahol középen lesz majd a megoldás?

A jelentések szerint a bizottság elnöke, Bánki Erik támogathatónak tartotta a római parti biztonsági sáv ötletét. Érdeklődésünkre, hogy előrelépésnek tekinthető-e a szerdai, bizottság előtti meghallgatás, Gál Attila igennel felelt hozzátéve, hogy jövő héten Óbudán egyeztetnek az érdekelt felekkel konkrétumokról, a javaslatok törvénybe ágyazásának lehetőségeiről.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.