De a védősáv csupán egy a számos javaslattól, melyet egy ideje több fórumon és hivatalban megjárattak az evezősök képviselői. Mindenekelőtt Gál Attila, aki megelégelte azt, ami egy ideje a fővárosi vízi sportélet ősi helyszínén folyik. És ez nem csupán a Duna. Mint arról a Turizmus Online hasábjain több alkalommal beszámoltunk, az utóbbi években igen jelentős mértékben elszaporodtak a Duna evezősök által legintenzívebben használt szakaszán, a Rómaitól Szentendréig a bámulatos teljesítményű kisgéphajók; „előkelő” körökben motoros jachtok.
A képlet sokszor a következő:
kigyúrt srácok egy-két cicababával, vagy nagydarab, 50-es férfiak a csónakkikötőből - bocsánat, marinából - kihajtva értelmetlen sebességre kapcsolnak és döngetnek végig a szentendrei Duna-ágban, majd vissza. Vagy megállnak bárhol wake boardozni, ilyenkor a jól felszerelt kisgéphajó mélynyomóiból a hangulat kedvéért néha a tuc-tuc is dübörög. Hullámaik árnyékában, vagy taraján evezősök - sportolók, gyerekes családok, vagy éppenséggel 60-70 éve a Dunán evező nénik és bácsik - várják, hogy odébb száguldjanak. De egy nyári napon alig dübörög el az egyik hajó, a nyomában ott a másik. A hajókat vezetők közlekedési kultúrája - Dunán gyakran evező munkatársunk tapasztalata szerint (is) - erős hasonlóságot mutat a közúton nagyobb teljesítményű személygépjárműveket vezetőkéhez. Azaz úgy képzelik itt is, hogy az erő dönt. Az úton sem, de áramló közegben - víz és levegő - közlekedve meg végképp nem az erő az érv.
Tenni kell valamit!
A kezdeményezést pár éve Gál Attila vette magához. A szenvedélyes kenus A Mi Dunánk!!! című blogján aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy javaslatainak minél nagyobb tömegbázist kerítsen. Illetve megkezdte levelezését hivatalokkal, találkozókat kezdeményezett illetékesekkel, míg eljutott oda, hogy Bús Balázs III. kerületi polgármester felkarolta az ügyet. A polgármester két alkalommal interpellált az Országgyűlés előtt - eddig sikertelenül, mikor is az illetékes Sport- és Turizmus Bizottság október 5-én, szerdán váratlanul meghallgatásra invitálta Gált, illetve Réti Gézát és Varga Józsefet az evezősök képviseletében.
Mint arról Gál Attila is beszámolt szerdán a Turizmus Online-nak, Bús Balázs már eleinte is rokonszenvezett az evezősök elképzelésével. Ennek tudatában némiképp elkeserítő lenne, hogy a parlement felé egy ismert televíziós személyiség tiltott területen történt jetskizése nyitotta meg az utat. Legalábbis az Index tudósítása szerint, mely ekképp fogalmaz: „Bús Balázs, Óbuda polgármestere azután vitte a Parlament turisztikai és sportbizottsága elé a problémát, miután nemrég kiderült, hogy Sebestyén Balázs, tévés sztár a tilosban jetskizett a Dunán.”
A bizottságnak
Gál Attila, javaslatait felvázolva beszélt a 100 méter széles, Római parti biztonsági sávról, melyhez társulna a motorosok sebességkorlátozása, a teljesítményre vonatkozó korlátozás a teljes szentendrei Duna-ágban. Tiltaná továbbá a Lupa-sziget és Szentendrei-sziget közötti belső ág használatát a motorosok számára. Nos, itt van egy nagyon helyes, nyaralókkal - nem egy közülök modernista építészeti emlék - tűzdelt kis sziget, amelyikkel szemben, a gémekkel, kormoránokkal teli Tündér-sziget előtt áll az a magányos fa a vízben, melynek képmása valaha a papír tízforintos hátulját díszítette. Persze ezeket a szépségeket nehéz egy 25 csomóval száguldó, akár még a francia riviérán is ámulatot kiváltó méretű jachtról élvezni. Szintén szerepel a javaslatok között a jetskizés és vízisielés helyzetének rendezése, melyben A Mi Dunánk!!! szintén nem a teljes tiltás híve. Megoldásként a jelenlegi zavaros helyzet helyett - melyben bárhol, az említett Lupa-szigeti szakaszon is minden további nélkül űzik e két tevékenységet - 2-3 helyszínt jelölnének ki Dunakeszi, illetve Dunabogdány vagy Tahitótfalu térségében.
Ennél radikálisabb
álláspontot képivsel Réti Géza és Varga József. Az Összefogás a Dunai Evezősökért két embere úgy látja, hogy az érintett „motorosok a megfelelő jogszabály módosítások által legyenek kitiltva a Duna szentendrei kiságából. A nagyág a továbbra is rendelkezésükre áll kikötőhelyeikkel, szórakozási lehetőségeikkel.” Motorral ők csupán a szolgálati illetve a menetrend szerinti sétahajóforgalmat látnák szívesen. Szintén felvetik a Gál Attila által javasolt 100 méteres sáv kialakítását a Római 3 folyamkilométerén, ahol - lévén, hogy a folyó főágáról beszélünk - a motorosok még közlekedhetnének, de a sáv bármilyen érintésekor csupán alapjárati, 5 kilométeres sebességgel. Valahol középen lesz majd a megoldás?
A jelentések szerint a bizottság elnöke, Bánki Erik támogathatónak tartotta a római parti biztonsági sáv ötletét. Érdeklődésünkre, hogy előrelépésnek tekinthető-e a szerdai, bizottság előtti meghallgatás, Gál Attila igennel felelt hozzátéve, hogy jövő héten Óbudán egyeztetnek az érdekelt felekkel konkrétumokról, a javaslatok törvénybe ágyazásának lehetőségeiről.