Nicosia 102 millió, míg Tallinn 40,7 millió euró állami támogatást óhajt nyújtani a Cyprus Airwaysnek, illetve az Estonian Airnek.
A bizottságnak mindkét támogatással kapcsolatban fenntartásai vannak azt illetően, hogy a két cég átalakítása hosszú távon fenntarthatóvá teszi-e a vállalatokat, és azok szembe tudnak-e majd nézni a légi közlekedési szektor kihívásaival. Brüsszel mindkét esetben megjegyzi azt is, hogy elégtelennek tartja a cégek saját hozzájárulását a reorganizáció költségeihez.
Ciprus decemberben tudatta a bizottsággal, hogy támogatást óhajt nyújtani évek óta pénzügyi gondokkal küzdő légitársaságának.
A brüsszeli testület ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy az állami támogatások megítélésénél az úgynevezett "egyszer és utoljára" elvét is figyelembe veszi. Ennek értelmében tízévente csak egyszer nyújtható állami támogatás egy vállalat átalakításához. Ez a kikötés azt hivatott megakadályozni, hogy a tagállamok folyamatos támogatásokkal, közpénzből tartsanak életben nem hatékony, életképtelen vállalatokat.
A Cyprus Airways pedig 2007-ben már kapott ilyen jóváhagyott támogatást. Mindemellett 2012-ben 34,5 milliós tőkeinjekcióban is részesült, tavaly pedig hitelnyújtással sietett a segítségére a ciprusi állam. A bizottság e két utóbbi intézkedés ügyében már korábban vizsgálatot indított.
Hasonló megállapításokat tett a bizottság az észt légitársasággal kapcsolatban, amely 2009-ben, több lépésben összesen 57 millió euró közpénzt kapott.
Forrás: MTI