Beismerte Irán az ukrán utasszállító lelövését

Az iráni hadsereg szombaton reggel beismerte felelősségét a PS 752-es számú járatot teljesítő repülőgép katasztrófájáért. Az Ukraine International Airlines (UIA) Boeing 737-800-asát a közlemény szerint tévedésből lőtték le egy föld-levegő rakétával. Az iráni hatóságok azt is közölték, hogy Franciaországban olvassák majd ki a repülőgép fedélzeti adat- és hangrögzítőit - értesült az AIRportal.hu.

A közlemény hangsúlyozza, hogy a repülőgép az iráni Forradalmi Gárdához tartozó “érzékeny katonai központ” közelében repült el, amelyet az ország iszlám berendezkedésének védelmére hoztak létre. Az USA-val kiéleződött konfliktus miatt az iráni hadsereg a legmagasabb készültségi fokon volt az esemény idején – írja a közlemény. Ebben a helyzetben, egy emberi hiba következtében, nem szándékosan lőtték ki a repülőgépet, mert ellenséges célpontnak hitték – teszi hozzá a közlés.

Az iráni hadsereg sajnálkozását fejezte ki a repülőgép lelövéséért, és hangsúlyozta, hogy fejleszteni fogja a rendszereit annak érdekében, hogy az ilyen jellegű “hibákat” megelőzzék a jövőben. A rakéta kilövéséért felelős személyeket bíróság elé állítják, legalábbis a tájékoztatás szerint. Hasszán Róháni iráni elnök tweetjében szörnyű katasztrófának és megbocsáthatatlan hibának nevezte az esetet. Hozzátette, a hadsereg belső vizsgálatot indított, hogy azonosítsák és megbüntessék a 176 ártatlan ember haláláért felelős személyeket. Mint ismert, Irán kedd éjszaka Irakban működő amerikai támaszpontokat lőtt rakétákkal, az iráni légvédelem egy lehetséges amerikai válaszcsapásra készülve volt teljes készültségben. Ilyen helyzetben azonban további kérdéseket vet fel, hogy a polgári légiforgalmat miért nem korlátozták az ország repülőterein kedd éjjel, szerda hajnalban. Irán mindeddig tagadta felelősségét a repülőgép katasztrófájáért.

Röviddel a repülőgép január 8-án, szerda reggel bekövetkezett lezuhanása után iráni közlések egy lehetséges műszaki hibáról, a hajtómű túlmelegedéséről szóltak. Amerikai titkosszolgálatok, majd a kanadai miniszterelnök csütörtökön, az esti órákban műholdak által rögzített adatok alapján közölték, hogy a repülőgépet – vélhetően egy hiba következtében – az iráni légvédelem lőtte le, de az ország még ezt követően is hárította a felelősségét az ügyben.

Az esemény vizsgálatát folytató testület részéről Hassan Rezaeifar az iráni IRNA hírügynökségnek azt mondta, hogy Irán a rendelkezésére álló minden eszközzel megpróbálta kinyerni az adatokat, azonban erre nem volt képes, mert nem rendelkezik a Boeing modern berendezéseinek kiolvasásához szükséges technológiával. Irán a vizsgálatban résztvevő Kanadát, Franciaországot és az USA-t arra kérte fel, hogy szállítsanak az országba olyan technikát, amellyel a feladat végrehajtható, ezt a javaslatot azonban a többi ország nem fogadta el. Az irániak ezt követően javasolták, amit Ukrajna, Svédország, Nagy-Britannia, Kanada és az USA is elfogadott, hogy a francia BEA-val (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation civile) állapodnak meg az adatok kiolvasásával.

A döntést állítólag még a szombati beismerés előtt hozták meg. A BEA szombaton délben közölte, hogy egyelőre nem kaptak felkérést a feladatra. A légitársaság szombati sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy a katasztrófa előtt nem kaptak semmilyen figyelmeztetést sem az ukrán, sem az iráni hatóságoktól, a teheráni repülőtér sem rendelt el korlátozást vagy adott ki figyelmeztetést a repülőtér környezetében lévő légtérre. Az ukrán repülőgép előtt számos iráni és külföldi utasszállító is felszállt a repülőtérről, ugyanezen az útvonalon. 

A járat fedélzetén 167 utas és 9 fős személyzet utazott, a katasztrófát senki nem élte túl.

Forrás: Airportal.hu


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.