A közlemény hangsúlyozza, hogy a repülőgép az iráni Forradalmi Gárdához tartozó “érzékeny katonai központ” közelében repült el, amelyet az ország iszlám berendezkedésének védelmére hoztak létre. Az USA-val kiéleződött konfliktus miatt az iráni hadsereg a legmagasabb készültségi fokon volt az esemény idején – írja a közlemény. Ebben a helyzetben, egy emberi hiba következtében, nem szándékosan lőtték ki a repülőgépet, mert ellenséges célpontnak hitték – teszi hozzá a közlés.
Az iráni hadsereg sajnálkozását fejezte ki a repülőgép lelövéséért, és hangsúlyozta, hogy fejleszteni fogja a rendszereit annak érdekében, hogy az ilyen jellegű “hibákat” megelőzzék a jövőben. A rakéta kilövéséért felelős személyeket bíróság elé állítják, legalábbis a tájékoztatás szerint. Hasszán Róháni iráni elnök tweetjében szörnyű katasztrófának és megbocsáthatatlan hibának nevezte az esetet. Hozzátette, a hadsereg belső vizsgálatot indított, hogy azonosítsák és megbüntessék a 176 ártatlan ember haláláért felelős személyeket. Mint ismert, Irán kedd éjszaka Irakban működő amerikai támaszpontokat lőtt rakétákkal, az iráni légvédelem egy lehetséges amerikai válaszcsapásra készülve volt teljes készültségben. Ilyen helyzetben azonban további kérdéseket vet fel, hogy a polgári légiforgalmat miért nem korlátozták az ország repülőterein kedd éjjel, szerda hajnalban. Irán mindeddig tagadta felelősségét a repülőgép katasztrófájáért.
Röviddel a repülőgép január 8-án, szerda reggel bekövetkezett lezuhanása után iráni közlések egy lehetséges műszaki hibáról, a hajtómű túlmelegedéséről szóltak. Amerikai titkosszolgálatok, majd a kanadai miniszterelnök csütörtökön, az esti órákban műholdak által rögzített adatok alapján közölték, hogy a repülőgépet – vélhetően egy hiba következtében – az iráni légvédelem lőtte le, de az ország még ezt követően is hárította a felelősségét az ügyben.
Az esemény vizsgálatát folytató testület részéről Hassan Rezaeifar az iráni IRNA hírügynökségnek azt mondta, hogy Irán a rendelkezésére álló minden eszközzel megpróbálta kinyerni az adatokat, azonban erre nem volt képes, mert nem rendelkezik a Boeing modern berendezéseinek kiolvasásához szükséges technológiával. Irán a vizsgálatban résztvevő Kanadát, Franciaországot és az USA-t arra kérte fel, hogy szállítsanak az országba olyan technikát, amellyel a feladat végrehajtható, ezt a javaslatot azonban a többi ország nem fogadta el. Az irániak ezt követően javasolták, amit Ukrajna, Svédország, Nagy-Britannia, Kanada és az USA is elfogadott, hogy a francia BEA-val (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation civile) állapodnak meg az adatok kiolvasásával.
A döntést állítólag még a szombati beismerés előtt hozták meg. A BEA szombaton délben közölte, hogy egyelőre nem kaptak felkérést a feladatra. A légitársaság szombati sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy a katasztrófa előtt nem kaptak semmilyen figyelmeztetést sem az ukrán, sem az iráni hatóságoktól, a teheráni repülőtér sem rendelt el korlátozást vagy adott ki figyelmeztetést a repülőtér környezetében lévő légtérre. Az ukrán repülőgép előtt számos iráni és külföldi utasszállító is felszállt a repülőtérről, ugyanezen az útvonalon.
A járat fedélzetén 167 utas és 9 fős személyzet utazott, a katasztrófát senki nem élte túl.
Forrás: Airportal.hu