Beismerte Irán az ukrán utasszállító lelövését

Az iráni hadsereg szombaton reggel beismerte felelősségét a PS 752-es számú járatot teljesítő repülőgép katasztrófájáért. Az Ukraine International Airlines (UIA) Boeing 737-800-asát a közlemény szerint tévedésből lőtték le egy föld-levegő rakétával. Az iráni hatóságok azt is közölték, hogy Franciaországban olvassák majd ki a repülőgép fedélzeti adat- és hangrögzítőit - értesült az AIRportal.hu.

A közlemény hangsúlyozza, hogy a repülőgép az iráni Forradalmi Gárdához tartozó “érzékeny katonai központ” közelében repült el, amelyet az ország iszlám berendezkedésének védelmére hoztak létre. Az USA-val kiéleződött konfliktus miatt az iráni hadsereg a legmagasabb készültségi fokon volt az esemény idején – írja a közlemény. Ebben a helyzetben, egy emberi hiba következtében, nem szándékosan lőtték ki a repülőgépet, mert ellenséges célpontnak hitték – teszi hozzá a közlés.

Az iráni hadsereg sajnálkozását fejezte ki a repülőgép lelövéséért, és hangsúlyozta, hogy fejleszteni fogja a rendszereit annak érdekében, hogy az ilyen jellegű “hibákat” megelőzzék a jövőben. A rakéta kilövéséért felelős személyeket bíróság elé állítják, legalábbis a tájékoztatás szerint. Hasszán Róháni iráni elnök tweetjében szörnyű katasztrófának és megbocsáthatatlan hibának nevezte az esetet. Hozzátette, a hadsereg belső vizsgálatot indított, hogy azonosítsák és megbüntessék a 176 ártatlan ember haláláért felelős személyeket. Mint ismert, Irán kedd éjszaka Irakban működő amerikai támaszpontokat lőtt rakétákkal, az iráni légvédelem egy lehetséges amerikai válaszcsapásra készülve volt teljes készültségben. Ilyen helyzetben azonban további kérdéseket vet fel, hogy a polgári légiforgalmat miért nem korlátozták az ország repülőterein kedd éjjel, szerda hajnalban. Irán mindeddig tagadta felelősségét a repülőgép katasztrófájáért.

Röviddel a repülőgép január 8-án, szerda reggel bekövetkezett lezuhanása után iráni közlések egy lehetséges műszaki hibáról, a hajtómű túlmelegedéséről szóltak. Amerikai titkosszolgálatok, majd a kanadai miniszterelnök csütörtökön, az esti órákban műholdak által rögzített adatok alapján közölték, hogy a repülőgépet – vélhetően egy hiba következtében – az iráni légvédelem lőtte le, de az ország még ezt követően is hárította a felelősségét az ügyben.

Az esemény vizsgálatát folytató testület részéről Hassan Rezaeifar az iráni IRNA hírügynökségnek azt mondta, hogy Irán a rendelkezésére álló minden eszközzel megpróbálta kinyerni az adatokat, azonban erre nem volt képes, mert nem rendelkezik a Boeing modern berendezéseinek kiolvasásához szükséges technológiával. Irán a vizsgálatban résztvevő Kanadát, Franciaországot és az USA-t arra kérte fel, hogy szállítsanak az országba olyan technikát, amellyel a feladat végrehajtható, ezt a javaslatot azonban a többi ország nem fogadta el. Az irániak ezt követően javasolták, amit Ukrajna, Svédország, Nagy-Britannia, Kanada és az USA is elfogadott, hogy a francia BEA-val (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation civile) állapodnak meg az adatok kiolvasásával.

A döntést állítólag még a szombati beismerés előtt hozták meg. A BEA szombaton délben közölte, hogy egyelőre nem kaptak felkérést a feladatra. A légitársaság szombati sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy a katasztrófa előtt nem kaptak semmilyen figyelmeztetést sem az ukrán, sem az iráni hatóságoktól, a teheráni repülőtér sem rendelt el korlátozást vagy adott ki figyelmeztetést a repülőtér környezetében lévő légtérre. Az ukrán repülőgép előtt számos iráni és külföldi utasszállító is felszállt a repülőtérről, ugyanezen az útvonalon. 

A járat fedélzetén 167 utas és 9 fős személyzet utazott, a katasztrófát senki nem élte túl.

Forrás: Airportal.hu


Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.