Féléves mérleg az Emirates-nél

Az Emirates Group történetének eddigi legjobb féléves pénzügyi eredményét tette közzé: a 2024-25-ös pénzügyi év első hat hónapjában 2,8 milliárd dollár adózás előtti eredményt ért el, túlszárnyalva az előző év azonos időszakának rekordját. A vállalatcsoport adózott eredménye 2,5 milliárd dollár, az EBITDA pedig 5,6 milliárd dollár lett. Az árbevétele 19,3 milliárd dollárt ért el a pénzügyi év első hat hónapjában, ami 5 százalékos növekedés a tavalyi 18,3 milliárd dollárhoz képest.

Ennek hátterében a légi közlekedés iránti folyamatosan erős piaci kereslet áll. A vállalatcsoport 2024. szeptember 30-án 11,9 milliárd dolláros készpénzállománnyal zárta a 2024-25-ös első félévet. A készpénztartalékoknak köszönhetően az Emirates Group képes volt az új teherszállító repülőgépek megrendeléseinek finanszírozására és egyes hiteleinek törlesztésére, továbbá jelentős osztalékot is fizetett tulajdonosainak.

A vállalatcsoport alkalmazottainak száma 2024. március 31-hez képest 3 százalékkal nőtt, 2024. szeptember 30-án 114 610 fő dolgozott a vállalatnál. Jelenleg közel 300 magyar dolgozik a légitársaságnál.

A légitársaság tovább bővítette hálózatát és a dubaji repülőtéri csomóponton keresztül közlekedő járatainak számát.

A légitársaság 2024-25 első félévében nyolc város vonatkozásában növelte menetrend szerinti járatait: Amszterdamba, Cebuba, Clarkba, Luandába, Lyonba, Madridba, Manilába és Szingapúrba. Májusban újraindította napi járatait a kambodzsai Phnompenbe Szingapúron keresztül; júniusban napi járatokat indított Bogotába Miamin keresztül, kiterjesztve a légitársaság dél-amerikai jelenlétét Kolumbiára; szeptemberben új útvonalat indított Madagaszkárra a Seychelle-szigeteken keresztül.

2024-25 első hat hónapjában 7 légitársasággal kötött codeshare, interline vagy intermodális megállapodásokat: AirPeace, Avianca, BLADE, ITA Airways, Iceland Air, SNCF Railway és Viva Aerobus.

A légitársaság szeptember 30-ig 80 ország 148 repülőterére vitte el utas- és teherszállító hálózatát.

A vállalat 4 milliárd dolláros retrofit programjának keretében április 1. és szeptember 30. között 8 teljesen felújított belső utastérrel rendelkező repülőgép – 3 db A380-as és 5 db Boeing 777-es – gördült ki a légitársaság hangárjából. Ez lehetővé tette az Emirates számára, hogy felgyorsítsa legújabb fedélzeti termékeinek bevezetését, beleértve a népszerű Emirates Premium Economy szolgáltatást, valamint a legújabb 4 utasosztályú Boeing 777-est, amely új Business Class osztályán 1-2-1-es elrendezésű, fekvő ülésekkel és személyes minibárral rendelkezik. Az első felújított Emirates 777-es augusztusban állt szolgálatba Genfben, majd ezután Tokió-Haneda és Brüsszel útvonalakon közlekedik. A következő hat hónapra, ahogy egyre több repülőgép kerül átalakításra, az Emirates további 10 útvonalat jelölt ki felújított 777-esei számára: Rijád, Zürich, Kuvait, Damman, Chicago, Boston, Dallas Fort Worth, Seattle, Newark-Athén és Miami-Bogota. Év végére a légitársaság legújabb fedélzeti élményeivel – beleértve a Premium Turistaosztályt – felszerelt A380-as és Boeing 777-es gépei több mint 30 útvonalon fognak repülni.


Fotó: Emirates

A pénzügyi év első hat hónapjában a teljes kapacitás 5 százalékkal, 29,9 milliárd tonnakilométerre (ATKM) nőtt a kibővített járatprogramnak köszönhetően. A rendelkezésre álló üléskilométerben (ASKM) mért kapacitás 4 százalékkal nőtt, míg az utaskilométerre jutó bevételben (RPKM) mért utasforgalom 2 százalékkal nőtt, az átlagos foglaltság 80 százalék volt, szemben az előző év azonos időszakában mért 81,5 százalékkal.

2024. április 1. és szeptember 30. között 26,9 millió utast szállítottak, ami 3 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A Skycargo az év első hat hónapjában 1 198 000 tonna árut szállított, ami 16 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, amelyhez jelentős mértékben hozzájárult az erős kínai e-kereskedelmi forgalom, valamint a Dubajba tartó szállítmányok mennyiségének növekedése. 

A légitársaság adózás előtti eredménye 2024-25 első felében új rekordot ért el 2,6 milliárd dollárral, amely a társasági adó levonását követően 2,4 milliárd dollárt jelent. A légitársasági üzletág 16,9 milliárd dollár árbevétele 5 százalékkal magasabb a tavalyi év azonos időszakában elért 16,2 milliárd dollár bevételhez képest.

A vállalat közvetlen működési költségei (beleértve az üzemanyagot is) a megnövekedett működéssel összhangban 6 százalékkal nőttek. Az üzemanyag továbbra is a légitársaság működési költségeinek legnagyobb összetevője (32 százalék), ellenben aránya némileg csökkent az előző év azonos időszakának 34 százalékához képest.

Az EBITDA 5,2 milliárd dollárral továbbra is nagyon erős, bár kismértékben, 2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakának 5,3 milliárd dollárjához képest.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.