Jégfölde tűzhányói ismét működésbe léptek, alig egy évvel az Eyjafjalla hamvazását követően. Az akkori légtérzárlat miatt jó 100 ezer járatot töröltek, mintegy tízmillió utas maradt a földön és lógott valamely vonat, busz vagy hajó lépcsőjén, ha nem talált már helyet, hogy eljusson úti céljához. Jól jártak ezzel persze a vasúti társaságok, autóbérlő cégek, a légitársaságok viszont szomorúak voltak, szomorúságuk pedig kétségé formálódott viszonylag hamar.
A Lufthansa és az Air Berlin
már alig pár nappal a zárlat elrendelését követően felhánytorgatta, hogy nem végeztek pontos, ballonos méréseket a hamu koncentrációjának megállapítására, azt a földről, matematikai modellek alapján intézték. Az Lufthansa és az AirBerlin is saját utasszállítóival egyre magasabbra kapaszkodott, és arra jutott, hogy a koncentráció nem veszélyes a légi közlekedésre. Egyre-másra oldottálák fel a légterek zárlatát, illetve kezdtek tárgyalásokat arról, hogyan lehetne elejét venni a hasonló anomáliáknak a jövőben például az úgynevezett Single European Sky (Egységes Európai Légtér) bevezetésével.
Időközben ismét hamu robbant a levegőbe Izlandról és érinti az Egyesült Királyság, Észak-Németország, Skandinávia és a Baltikum repülőtereit, légi közlekedését. Szerdán azonban úgy tűnhet, hogy a múlt szombaton kitört Grimsvötn megnyugszik.
Az ultra fapados Ryanair
nehezményezte, hogy a hamura hivatkozva törölték skóciai járatait kedden. A társaság erre felküldte egy gépét 41 000 láb magasságig, hogy utánajárjon, megalapozott-e az Egyesült Királyság polgári légügyi hatóságának tilalma. A gép a brit meteorológiai szolgálat által a legmagasabb koncentrációjú „vörös” zónába sorolt Glasgow-Inverness-Aberdeen-Edinburgh útvonalon repülve sikeresen és sérülés nélkül földet ért. A leszállást követő vizsgálat során megállapították, hogy sem a gép motorján sem pedig a vezérsíkokon illetve a szárnyon nem keletkezett kár. Ugyanezen a napon délután a társaság egy újabb, utas nélkül útnak induló tesztjáratot indított a Glasgow-Edinburgh útvonalon, melynek teljesítését követően ismét megállapítást nyert, hogy az állítólag magas hamukoncentráció semmilyen károsodást nem okozott a fenti alkatrészekben. A Ryanair honlapján közzétett beszámoló szerint megállapításukban a gyártó Boeing is megerősítette őket. Erre hivatkozva a cég felszólította mind az írek, mind pedig az Egyesült Királyság légügyi hatóságait, hogy oldják fel a légtérzárat, melyet Németország fölött már fel is oldottak, az előzetes számításokkal ellentétben sem Csehországot, sem Szlovákiát, sem pedig hazánkat nem éri el a felhő. Ellenben a Malév szerdán még törölte Göteborg-i, koppenhágai és hamburgi járatait.