Bevállalta a Ryanair, de nem zuhant le

Kétség fért a Ryanair részéről az idei vulkáni hamu miatti légtérzárlat megalapozottságához, ezért tesztrepülést hajtott végre - sikerrel.

Jégfölde tűzhányói ismét működésbe léptek, alig egy évvel az Eyjafjalla hamvazását követően. Az akkori légtérzárlat miatt jó 100 ezer járatot töröltek, mintegy tízmillió utas maradt a földön és lógott valamely vonat, busz vagy hajó lépcsőjén, ha nem talált már helyet, hogy eljusson úti céljához. Jól jártak ezzel persze a vasúti társaságok, autóbérlő cégek, a légitársaságok viszont szomorúak voltak, szomorúságuk pedig kétségé formálódott viszonylag hamar.

A Lufthansa és az Air Berlin

már alig pár nappal a zárlat elrendelését követően felhánytorgatta, hogy nem végeztek pontos, ballonos méréseket a hamu koncentrációjának megállapítására, azt a földről, matematikai modellek alapján intézték. Az Lufthansa és az AirBerlin is saját utasszállítóival egyre magasabbra kapaszkodott, és arra jutott, hogy a koncentráció nem veszélyes a légi közlekedésre. Egyre-másra oldottálák fel a légterek zárlatát, illetve kezdtek tárgyalásokat arról, hogyan lehetne elejét venni a hasonló anomáliáknak a jövőben például az úgynevezett Single European Sky (Egységes Európai Légtér) bevezetésével.

Időközben ismét hamu robbant a levegőbe Izlandról és érinti az Egyesült Királyság, Észak-Németország, Skandinávia és a Baltikum repülőtereit, légi közlekedését. Szerdán azonban úgy tűnhet, hogy a múlt szombaton kitört Grimsvötn megnyugszik.

Az ultra fapados Ryanair

nehezményezte, hogy a hamura hivatkozva törölték skóciai járatait kedden. A társaság erre felküldte egy gépét 41 000 láb magasságig, hogy utánajárjon, megalapozott-e az Egyesült Királyság polgári légügyi hatóságának tilalma. A gép a brit meteorológiai szolgálat által a legmagasabb koncentrációjú „vörös” zónába sorolt Glasgow-Inverness-Aberdeen-Edinburgh útvonalon repülve sikeresen és sérülés nélkül földet ért. A leszállást követő vizsgálat során megállapították, hogy sem a gép motorján sem pedig a vezérsíkokon illetve a szárnyon nem keletkezett kár. Ugyanezen a napon délután a társaság egy újabb, utas nélkül útnak induló tesztjáratot indított a Glasgow-Edinburgh útvonalon, melynek teljesítését követően ismét megállapítást nyert, hogy az állítólag magas hamukoncentráció semmilyen károsodást nem okozott a fenti alkatrészekben. A Ryanair honlapján közzétett beszámoló szerint megállapításukban a gyártó Boeing is megerősítette őket. Erre hivatkozva a cég felszólította mind az írek, mind pedig az Egyesült Királyság légügyi hatóságait, hogy oldják fel a légtérzárat, melyet Németország fölött már fel is oldottak, az előzetes számításokkal ellentétben sem Csehországot, sem Szlovákiát, sem pedig hazánkat nem éri el a felhő. Ellenben a Malév szerdán még törölte Göteborg-i, koppenhágai és hamburgi járatait.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.