Csalódott légitársaságok

Az Európai Parlament pénteken bejelentette, hogy kompromisszumos egyezségre jutott az Európai Tanács Elnökségével a légiközlekedési alágazatnak az EU emisszió-kereskedelmi rendszerébe 2012 elejétől történő bevonásáról és arról, hogy ez az intézkedés az uniós légitársaságok mellett az európai repülőtereket használó harmadik országbeli légifuvarozókra is vonatkozik majd.

Az európai emisszió-kereskedelmi rendszerbe (ETS) bekerülő légitársaságokat szén-dioxid-kvóta vásárlására kötelezik 2012. január 1-jétől abban az esetben, ha kibocsátásuk túllépi a számukra megállapított keretet. Káros anyag kibocsátásukat kettős szabály fogja korlátozni. Az első szerint 2012-ben a referencia-időszak - 2004-2006 - terhelésének 97 százalékára, 2013-tól pedig 95 százalékára kellene csökkenteniük kibocsátásukat, amelyikük ezt átlépi, az az európai rendszerben lévő bármely vállalattól - tehát akár egy nehézipari vagy építőipari cégtől is - vásárolhatna pluszkvótát. A második szabály ezt azzal szigorítja, hogy a számukra engedélyezett kvóta 15 százalékát nem kapnák meg ingyen és automatikusan, hanem arra aukción kellene licitálniuk.

Washington és a légitársaságok nemzetközi szövetsége (IATA) tiltakozik a korlátozások ellen. Az USA azzal fenyegetőzik, hogy bevezetése esetén megtámadja az uniós szabályozást a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetnél (ICAO). A környezetvédelmi adóval szemben inkább az emissziókereskedelmet preferáló iparági képviselők főként azt kifogásolják, hogy a megállapított maximális kibocsátási kvóta 15 százalékát is pénzért kell majd megvenniük. Aggodalmaik különösen az üzemanyagárak drámai emelkedésével párhuzamosan erősödtek fel.

Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA), a 33 legjelentősebb európai légitársaság érdekeit képviselő szervezet arra figyelmezteti a politikusokat, hogy a légiközlekedés emisszió-kereskedelmével (ETS) kapcsolatos politikai alku súlyos következményekkel járhat az európai légiipar nyereségességére és versenyhelyzetére. Felhívja a figyelmet arra is, hogy nem garantált az intézkedéstől elvárt környezetvédelmi előnyök realizálása sem. Ami biztos, hogy ennek a szabályozási kompromisszumnak a következtében az európai fuvarozók piaci részesedése csökkenni fog nem-európai versenytársaikkal szemben; azokkal, akik járataik útvonalvezetésének módosításával az EU-n kívüli légtérbe terelik majd át forgalmuk egy részét. Ezzel az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása világviszonylatban egyáltalán nem fog csökkenni, legfeljebb nem az EU légterében történik majd a CO2 kibocsátása.

A kompromisszumként kötött megállapodás a Tanács, a Bizottság és a Parlament között a politikai dilemmát ugyan feloldotta – jelentette ki Ulrich Schulte-Strathaus, az AEA főtitkára, de a konkrét döntés mögött nincs semmiféle előzetes hatástanulmány arra vonatkozóan, hogyan fogja az ETS érinteni a légitársaságokat, az utazóközönséget és magát a környezetet. A rendszer bevezetésével az Uniós döntéshozók Pandora szelencéjét nyitják ki a foglalkoztatottságot, a távoli és elmaradottabb régiók európai vérkeringésbe való bekapcsolását, valamint az Európai Unió jogszabályalkotónak nemzetközi hitelét egyaránt érintő kellemetlen következményekkel.

Az európai légitársaságok a kezdetektől fogva végig következetesen támogatták az ETS-t, mint egy globális probléma globális kezelését, de csak úgy, ha az a légiközlekedés különleges, egyedi adottságait is figyelembe veszi. Amíg azonban a világ egyéb térségeiben a döntéshozók annak módját keresik, hogyan tudnák támogatni a szektort, addig Európa úgy tűnik, inkább bünteti saját légiközlekedését. Ez a jogszabály olyan korlátozó és büntető elemeket tartalmaz ugyanis, amelyekhez a világ többi részén nem tud támogatókra találni, jóllehet a nem-európai légitársaságok örömmel szemlélik, ahogy újabb terhet tesznek európai versenytársaik vállára.

Figyelembe véve, hogy a légiközlekedés ETS-be történő bevonásának folyamata már 2005 óta tart, egy kissé különös, hogy pont a végeredményt kellett elhamarkodottan, sietősen és meggondolatlan politikai kompromisszummal meghozni. Különösen egy olyan időpontban, amikor az iparág gazdasági paraméterei ennyire drámaian megváltoztak. A fenyegető recesszió következtében gyengülő kereslet párosulva az égbeszökő olajárakkal azt jelenti, hogy a légitársaságok képtelenek egyre növekvő költségeik fedezetét biztosítani. Ennek folytán egyre több útvonal üzemeltetése válik veszteségessé, így számos légitársaság csökkenteni kénytelen kapacitását, azaz a földön tartja repülőgépeinek egy részét.

 

Az európai légiközlekedési ipar profitja zuhanni fog az idén, 2009 pedig várhatóan a veszteségek éve lesz. Azzal, hogy a döntéshozatali eljárások lezárulásával egy újabb jelentős költségtényező adódik majd a már amúgyis égbetörő üzemanyagárakhoz, a környezeti probléma nem fog megoldódni. Még ennél is súlyosabb következmény lesz, hogy az elvont források okán számos fuvarozó nem fogja tudni folytatni a hatékonyabb repülőgépek beszerzésére irányuló flotta-modernizációs programját.

Annak a programnak a realizálása, ami a környezetvédelem szempontjából valóban jelentős eredményt hozhatna, azaz az Egységes Európai Égbolt megteremtése, még mindig várat magára. Az európai légiforgalom irányításának racionalizálását célzó projekt éves szinten 12 millió CO2 kibocsátás megtakarítását eredményezhetné. Éppen ezért elfogadhatatlannak tartják az európai fuvarozók, hogy a légitársaságoknak engedélyt kell vásárolniuk az üzemanyag beszerzésére, amit azután a szétdarabolt európai légtérben cikk-cakkban haladva, repülőterek felett körözve vagy a felszállópályán várakozva feleslegesen elégetnek.

A következő napokban olyan fontos uniós döntés születhet, amely jelentős mértékben befolyásolja az európai légiközlekedési iparág formáját, méretét és fenntarthatóságát, a globális iparban betöltött szerepét.

Az elfogadott javaslat jogszabályi erőre emelkedéséhez ugyanis már csak egy jogi aktusra van szükség. Az előzmények tükrében azonban már csak formalitásnak tűnik az Európai Parlament július 9-i plenáris ülésén a várható jóváhagyás Strasbourgban.


Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között

Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között 

Közvetlen járatpár indul júniusban Budapest és Kuvaitváros között.
2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál

2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál 

A Wizz Air közel 63 millió utast szállított 2024-ben közel 300 ezer járaton.
Gigaméretű napelempark a római reptéren

Gigaméretű napelempark a római reptéren 

Európa legnagyobb napelemparkja kezdte meg működését a római Fiumicino Repülőtéren.
Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül

Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül 

A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a légitársaság jelentős változtatásokat vezetett be.
Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás?

Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás? 

A légiközlekedés egyik gyakori problémája – az elveszett vagy eltűnt poggyászok – régóta megoldatlan, és világszerte rengeteg utas számára okoz kellemetlenséget.
Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell!

Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell! 

Az ír fapados légitársaságnál a beszállókártyák esetén a közeljövőben új szabályokat vezetnek be.
Veganuár a felhők felett

Veganuár a felhők felett 

Világszerte folyamatosan növekszik a vegán konyhát kedvelő utasok száma.
A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit

A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit 

Megszületett a döntés: a Singapore Airlines (SIA) további 4 évig a Forma1 Szingapúri nagydíj főszponzora.
Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.