Csődvédelmet kért az Air Berlin

Besokallt az Etihad, csődvédelmet kért az Air Berlin légitársaság. A kiadott jegyek érvényesek, a járatok közelednek. A német állam áthidaló kölcsönt ad a cégnek, de nem vállalja át az adósságát. A Lufthansa átveheti a cég egyes üzletrészeit.

Csődvédelmet kért az Air Berlin légitársaság kedden, miután fő részvényese, az Etihad Airways úgy döntött, nem támogatja tovább anyagilag a német légitársaságot. Az Air Berlin közlése szerint azonban így is folytatják a munkát.

A cég vezetése az illetékes berlin-charlottenburgi cégbíróságnál kezdeményezte, hogy csődeljárás induljon ellene. Ennél az eljárásformánál továbbra is a vállalat irányíthatja az üzletet.

Hozzátették, tárgyalásokat folytatnak a Lufthansa légitársasággal, valamint más érdeklődőkkel további üzletrészek eladásáról. A cég az internetes oldalán azt írta, hogy nem módosít a repülési tervein, továbbra is lehet a már meghirdetett járatokra jegyet venni, és a már lefoglalt jegyek is érvényesek. Ugyanez igaz az Air Berlin leányvállalatára, az osztrák Niki légitársaságra is.

A szövetségi kormány 150 millió eurós áthidalókölcsönt bocsát az Air Berlin rendelkezésére annak érdekében, hogy ne kelljen leállítani a működését. Brigitte Zypries szövetségi gazdasági miniszter elmondása szerint a kölcsön körülbelül három hónapig biztosítja a vállalat működését. Ugyanakkor kizárta, hogy az állam átvállalná a cég adósságait. Ez nem az első eset, hogy a német kormány hitellel segíti ki a vállalatot, amely évek óta veszteséges, és az előző évet 780 millió eurós hiánnyal zárta. A helyzet idén március végén, a nyári menetrendre való átálláskor romlott drasztikusan, azóta rendszeresek voltak a késések és a járatkiesések.

A hír megjelenése után a Lufthansa közleményt adott ki, amelyben arról tájékoztatnak, hogy a mind ők, mind a német kormány támogatja az airberlin átszervezését.

A Lufthansa közleménye szerint az airberlin a mai napon ideiglenes sajátkezelésű fizetésképtelenségi eljárást jelentett be az illetékes berlin-charlottenburgi cégbíróságnál annak érdekében, hogy folytatni tudja a vállalat átszervezését. A Lufthansa a német kormánnyal közösen támogatja a légitársaság átszervezési törekvéseit.

Ez a lépés biztosítja, hogy az airberlintől az Eurowings és az Austrian Airlines számára személyzettel együtt lízingelt gépek továbbra is változatlan formában üzemeljenek. A Lufthansa már tárgyalásokat folytat az airberlinnel az airberlin-csoport egyes részeinek átvételéről és megvizsgálja újabb dolgozók foglalkoztatásának lehetőségét.

A Lufthansa a tárgyalásokat mielőbb pozitív eredményekkel szándékozik lezárni.

A dpa német hírügynökség vállalati körökből úgy értesült, hogy az Air Berlin csődje már az előző héten körvonalazódott. Az Etihad ugyanis múlt hétfőn nem folyósított egy - még áprilisban megígért - 50 millió eurós kölcsönt, pénteken pedig bejelentette, hogy nem támogatja tovább a német céget. Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter megerősítette, hogy már több légitársasággal, köztük a Lufthansával is zajlanak a tárgyalások az Air Berlin egyes üzletrészeinek átvételéről, záros határidőn belül pedig a megegyezés is megszülethet. A miniszter elmondta: a szövetségi kormányt péntek éjjel értesítette az Air Berlin vezetése az Etihad döntéséről. Ezután rögtön egyeztettek az illetékes minisztériumok és a kancelláriahivatal, és úgy döntöttek, hogy a szövetségi közlekedési hatóság folytathatja a légitársaság üzemeltetését, a kormány pedig 150 millió eurós hitellel segíti ki a céget. A kölcsönről már értesítették az Európai Bizottságot, amely várhatóan pár napon belül megadja hozzá az engedélyt. Az Etihad légitársaság a döntését azzal indokolta, hogy a német légitársaság helyzete gyorsan romlott, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így nem maradt más választása, mint felfüggeszteni a támogatást.

Amint  arról május 30-i hírünkben beszámoltunk, a berlini társaság 2017 első negyedévében 60 százalékkal alacsonyabb adózott eredménnyel, és 300 milliós veszteséggel zárta az első negyedévet az egy évvel korábbihoz képest. Az adatok azt mutatják, hogy az Air Berlin 11 százalékkal kevesebb, 649 millió euró bevételre tett szert, az üzemelés költségei pedig 30 százalékkal 930 millió euróra drágultak az egy évvel korábbihoz képest. Emiatt az évek óta jelentős veszteséget termelő légitársaság az első negyedévben üzemi szinten 272 millió euró veszteséget termelt, az adózott eredmény pedig 293 millió euró veszteséget mutatott, ez 60 százalékkal rosszabb, mint egy évvel korábban. Az utasforgalom 11,4 százalékkal, 4,7 millióra csökkent, a járatok töltöttsége pedig 83,4 százalékról 80,5 százalékra mérséklődött.

A légigtársaság májusban azt közölte, hogy már zajlanak az átalakítások, emiatt nem lehet az egy évvel ezelőtti teljesítménnyel összevetni a mostani eredményeket. Ezen átalakítások lényege, hogy a cég a hosszútávú, és az azokra ráhordó járatokra helyezi a hangsúlyt.

A Bloomberg hírügynökség szerint az Air Berlin finanszírozója és 30 százalékos tulajdonosa, az abu dzabi székhelyű Etihad külső pénzügyi szakértőket kért fel arra, hogy vizsgálják meg, mit tegyen a német légitársaságban lévő részesedésével.

Carsten Spohr, a rivális Lufthansa vezérigazgatója korábban azt mondta, átvenné az Air Berlint, ha az Etihad holding rendezné a cég adósságait. Hozzátette, hogy az esetleges átvétel után diszkont leányvállalatával, az Eurowings-zel üzemeltetné.

Forrás: MTI / turizmusonline.hu


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.