2025. május 1-jétől a Földközi-tenger hivatalosan is Kénkibocsátás-szabályozási területté (SECA) válik. Ez azt jelenti, hogy a hajóknak olyan üzemanyagot kell használniuk, amelynek kéntartalma nem haladja meg a 0,1 százalékot , ami jóval alacsonyabb a hagyományos üzemanyagokénál.
Az alacsony kéntartalmú üzemanyag azonban 35–40 százalékkal drágább a hagyományos verzióknál.
A Görög Utasszállító Hajózási Vállalatok Szövetsége közölte, „az üzemanyagköltségek egy komp működési költségeinek 45–50 százalékát teszik ki. 2009 óta az üzemeltetési költségek jelentősen emelkedtek az üzemanyagárak növekedése, a béremelések, valamint a pótalkatrészek, javítások és karbantartások drágulása miatt.” – olvasható a gtpheadlines.gr görög portál cikkében.
Fotó: Pixabay
A leginkább érintett útvonalak
Az új szabályozások különösen azokat a kompjáratokat érintik, amelyek a Kükládok, Kréta, a Dodekanészosz és az Észak-Égei-szigetek felé közlekednek.
A kénszabályozás mellett egy másik uniós előírás is hatással lesz a jegyárakra, amely a szén-dioxid-kibocsátást célozza meg.
A Kréta felé közlekedő kompok és az Adriai-tenger egyes útvonalai már most is szén-dioxid-adó hatálya alá esnek, míg a 200 000 fő alatti lakosságú célállomásokra közlekedő járatok egyelőre még mentességet élveznek.