Fotó: Depositphotos
Varga Zsolt, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) főtitkára:
- Az elmúlt években a hajózás nagy utat tett meg – szó szerint és átvitt értelemben is. A Covid után sok vállalkozás leépítette a csapatát, de a visszaépítés új lendületet hozott, amelyet friss arcok, fiatalos szemlélet, modern elvárások jellemeznek. Egy dolog azonban megmaradt – a hajózás klasszikus élménye. A rendezett, fűthető és hűthető belső terek, a város panorámája és az az érzés, hogy a hullámokon ringatózva élvezhetjük Budapest látványát – időtálló.
A ringatózás azonban ma már nyilván nem elég. Mi jellemzi a XXI. századi igényeket?
- A mai utasok már főleg otthonról, a kanapé kényelméből foglalnak – és egyre tudatosabban választanak. Nem elég, hogy csak felszállunk, hajózunk, majd leszállunk. Élmény kell! Egy finom ital, egy izgalmas audio guide, egy kellemes vacsora, vagy akár élőzenés est, amely a Duna hullámain kap egy kis plusz varázst. Mivel a turisták ideje szűkös – csak pár napjuk van arra, hogy mindent megnézzenek, élvezzenek, amit elterveztek, egy hajós vacsora remek megoldás – hiszen ez vacsora és városnézés egyben.
Hogyan változott a turistacsoportok összetétele?
- Egyre többen jönnek egyénileg. Ezek az utasok 2-3 éjszakára érkeznek, és már nemcsak a hátizsákos fiatalok utaznak így. A kommunikációs csatornák is átalakultak: ma már online kell elérni a vendégeket, az online utazási irodák szerepe is megkerülhetetlen. A turisták legtöbbje látni akarja a várost a Dunáról, és ha lehet – akkor este.
Sok utazási iroda beépíti a csomagba a dunai kirándulásokat.
- Mert ez kihagyhatatlan, vonzó program. Érdekes, hogy bizonyos időszakokban az egyéni turisták száma meghaladja a szervezetten érkezőkét. Ők nem klasszikus csomagokat keresnek – inkább úgy viselkednek, mint egy boltban: vásárolnak egy gasztronómiai élményt, egy hajós kirándulást, egy kulturális műsort. És erre online jelentkeznek.
Melyek a legkeresettebb úti célok, programok?
- A slágerprogramok változatlanok: Budapest by night, nappali városnéző hajózás, és ha rendezvény, akkor az is jellemzően a folyó budapesti szakaszán történik. A Dunakanyar és a szentendrei járatok továbbra is népszerűek, ahogy a szárnyashajók is, amelyek vidékre repítenek. A menetrendnél figyelembe veszik a Duna menti települések eseményeit, hogy mindig legyen valami izgalmas program.
Fotó: Duna Part Programmagazin
Sarlós Katalin, a szállodahajókkal érkező utazókra szakosodott Sváda Office ügyvezetője:
- Irodánk alapvetően német nyelvterületről érkező vendégeket szolgál ki, akik többnyire az idősebb korosztályhoz tartoznak, azonban ennek ellenére egy igen aktív vendégkörről van szó. A helyi lehetőségeket kiaknázva, és a változásokhoz alkalmazkodva szoktunk újabb programokat összeállítani. Ennek példájaként említhetem, hogy az elmúlt tíz évben a gyalogosan megtehető kirándulások egyre népszerűbbek lettek, a vendégek olyan belvárosi helyszíneket fedezhetnek fel így, amiket egyébként maguktól talán nehezebben találnának meg. Öt-hat különböző útvonalon szervezünk gyalogos túrákat.
Pávay Enikő, a Pfauer Tours ügyvezetője:
- Mi alapvetően német partnerekkel dolgozunk, nálunk a hajós vendégek kiszolgálása főleg a szünidőkre vonatkozik. Gyakran az üzemeltető próbálja a programkínálattal befolyásolni az utasok igényeit és kér ajánlatot olyan kirándulásokra, amelyek a megszokott kulturális és történelmi emlékek buszos látogatása helyett mozgásra vagy e-mobilitásra épülnek. Magyar utasok kis számban jelen vannak egyes hajókon, de a kiindulási állomás és a nyelvi problémák miatt ez nem is elsősorban nekik szól. A mi utasaink hajóval érkeznek, és mi szervezzük a magyarországi szakaszon történő buszos kirándulásokat is. Míg a rendszerváltás előtt jellemzően jómódú német nyugdíjasok hajóztak a Dunán, a Duna-Rajna-Majna csatorna megépülésével és a hajós turizmus járvány előtti boomja óta már számos francia, amerikai, ausztrál és angol cég is hoz utasokat. Főleg a saját, illetve az általuk üzemeltetett hajókon, de gyakoriak a skandináv és spanyol charterek is. Fontos még megemlíteni, hogy a hajózós célcsoport folyamatosan fiatalodik, és a luxust ma egyre inkább háttérbe szorította az árverseny.
Kondás Mónika, a Mahart Passnave marketing és kereskedelmi igazgatója:
- Bár a hajón történő utazás önmagában is különleges, ezt ma már a plusz szolgáltatások teszik teljessé. Egy finom vacsora, minőségi büfékínálat vagy akár egy zenés meglepetés program beiktatásával lesz igazán emlékezetes a kirándulás. A mai, gyors tempójú világban egy 50-60 perces hajóút is hosszúnak tűnhet, ha közben nem kapnak a turisták további impulzusokat. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy extra szolgáltatások szerepeljenek a programban. Elsősorban a külföldi turisták veszik igénybe Budapesten közlekedő járatainkat. Azt tapasztaljuk, hogy az esti járatok a legnépszerűbbek, ezért az idei szezonban külön figyelmet fordítunk arra, hogy a nappali hajózást is még vonzóbbá tegyük, egyedi látványelemekkel, különleges fedélzeti dekorációval és izgalmas élményekkel. Ami a belföldi turistákat illeti, ők Szentendrére és a Dunakanyar településeire utaznak, idén kiemelt figyelmet fordítunk a családokra, az iskolásokra és a nyugdíjas korosztályra.