Dunai hajós körkép – a hamarosan induló főszezon nyitányaként

Összeállításunkban a jelenlegi folyami hajózásos piaci helyzetet térképeztük fel az ágazat képviselőivel.


Fotó: Depositphotos
Kanapés foglalások, élményben gazdag elvárások

Varga Zsolt, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) főtitkára:

  • Az elmúlt években a hajózás nagy utat tett meg – szó szerint és átvitt értelemben is. A Covid után sok vállalkozás leépítette a csapatát, de a visszaépítés új lendületet hozott, amelyet friss arcok, fiatalos szemlélet, modern elvárások jellemeznek. Egy dolog azonban megmaradt – a hajózás klasszikus élménye. A rendezett, fűthető és hűthető belső terek, a város panorámája és az az érzés, hogy a hullámokon ringatózva élvezhetjük Budapest látványát – időtálló.

A ringatózás azonban ma már nyilván nem elég. Mi jellemzi a XXI. századi igényeket?

  • A mai utasok már főleg otthonról, a kanapé kényelméből foglalnak – és egyre tudatosabban választanak. Nem elég, hogy csak felszállunk, hajózunk, majd leszállunk. Élmény kell! Egy finom ital, egy izgalmas audio guide, egy kellemes vacsora, vagy akár élőzenés est, amely a Duna hullámain kap egy kis plusz varázst. Mivel a turisták ideje szűkös – csak pár napjuk van arra, hogy mindent megnézzenek, élvezzenek, amit elterveztek, egy hajós vacsora remek megoldás – hiszen ez vacsora és városnézés egyben.

Hogyan változott a turistacsoportok összetétele?

  • Egyre többen jönnek egyénileg. Ezek az utasok 2-3 éjszakára érkeznek, és már nemcsak a hátizsákos fiatalok utaznak így. A kommunikációs csatornák is átalakultak: ma már online kell elérni a vendégeket, az online utazási irodák szerepe is megkerülhetetlen. A turisták legtöbbje látni akarja a várost a Dunáról, és ha lehet – akkor este.

Sok utazási iroda beépíti a csomagba a dunai kirándulásokat.

  • Mert ez kihagyhatatlan, vonzó program. Érdekes, hogy bizonyos időszakokban az egyéni turisták száma meghaladja a szervezetten érkezőkét. Ők nem klasszikus csomagokat keresnek – inkább úgy viselkednek, mint egy boltban: vásárolnak egy gasztronómiai élményt, egy hajós kirándulást, egy kulturális műsort. És erre online jelentkeznek.

Melyek a legkeresettebb úti célok, programok?

  • A slágerprogramok változatlanok: Budapest by night, nappali városnéző hajózás, és ha rendezvény, akkor az is jellemzően a folyó budapesti szakaszán történik. A Dunakanyar és a szentendrei járatok továbbra is népszerűek, ahogy a szárnyashajók is, amelyek vidékre repítenek. A menetrendnél figyelembe veszik a Duna menti települések eseményeit, hogy mindig legyen valami izgalmas program.


Fotó: Duna Part Programmagazin
Gyalogosan, busszal – a hajózás mellett újabb élmények felé

Sarlós Katalin, a szállodahajókkal érkező utazókra szakosodott Sváda Office ügyvezetője:

  • Irodánk alapvetően német nyelvterületről érkező vendégeket szolgál ki, akik többnyire az idősebb korosztályhoz tartoznak, azonban ennek ellenére egy igen aktív vendégkörről van szó. A helyi lehetőségeket kiaknázva, és a változásokhoz alkalmazkodva szoktunk újabb programokat összeállítani. Ennek példájaként említhetem, hogy az elmúlt tíz évben a gyalogosan megtehető kirándulások egyre népszerűbbek lettek, a vendégek olyan belvárosi helyszíneket fedezhetnek fel így, amiket egyébként maguktól talán nehezebben találnának meg. Öt-hat különböző útvonalon szervezünk gyalogos túrákat.

Pávay Enikő, a Pfauer Tours ügyvezetője:

  • Mi alapvetően német partnerekkel dolgozunk, nálunk a hajós vendégek kiszolgálása főleg a szünidőkre vonatkozik. Gyakran az üzemeltető próbálja a programkínálattal befolyásolni az utasok igényeit és kér ajánlatot olyan kirándulásokra, amelyek a megszokott kulturális és történelmi emlékek buszos látogatása helyett mozgásra vagy e-mobilitásra épülnek. Magyar utasok kis számban jelen vannak egyes hajókon, de a kiindulási állomás és a nyelvi problémák miatt ez nem is elsősorban nekik szól. A mi utasaink hajóval érkeznek, és mi szervezzük a magyarországi szakaszon történő buszos kirándulásokat is. Míg a rendszerváltás előtt jellemzően jómódú német nyugdíjasok hajóztak a Dunán, a Duna-Rajna-Majna csatorna megépülésével és a hajós turizmus járvány előtti boomja óta már számos francia, amerikai, ausztrál és angol cég is hoz utasokat. Főleg a saját, illetve az általuk üzemeltetett hajókon, de gyakoriak a skandináv és spanyol charterek is. Fontos még megemlíteni, hogy a hajózós célcsoport folyamatosan fiatalodik, és a luxust ma egyre inkább háttérbe szorította az árverseny.

Kondás Mónika, a Mahart Passnave marketing és kereskedelmi igazgatója:

  • Bár a hajón történő utazás önmagában is különleges, ezt ma már a plusz szolgáltatások teszik teljessé. Egy finom vacsora, minőségi büfékínálat vagy akár egy zenés meglepetés program beiktatásával lesz igazán emlékezetes a kirándulás. A mai, gyors tempójú világban egy 50-60 perces hajóút is hosszúnak tűnhet, ha közben nem kapnak a turisták további impulzusokat. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy extra szolgáltatások szerepeljenek a programban. Elsősorban a külföldi turisták veszik igénybe Budapesten közlekedő járatainkat. Azt tapasztaljuk, hogy az esti járatok a legnépszerűbbek, ezért az idei szezonban külön figyelmet fordítunk arra, hogy a nappali hajózást is még vonzóbbá tegyük, egyedi látványelemekkel, különleges fedélzeti dekorációval és izgalmas élményekkel. Ami a belföldi turistákat illeti, ők Szentendrére és a Dunakanyar településeire utaznak, idén kiemelt figyelmet fordítunk a családokra, az iskolásokra és a nyugdíjas korosztályra.

 

 

 

 

 


Átadta éves partneri díjait a Budapest Airport

Átadta éves partneri díjait a Budapest Airport 

Március 4-én tartották immár hagyományosnak számító éves partnertalálkozójukat, ahol partnereiket díjazták.
Török légitársaság: 2024. évi összesítő mérleg

Török légitársaság: 2024. évi összesítő mérleg 

A Turkish Airlines (TA) az elmúlt évben 2,4 milliárd dolláros nyereséget ért el.
 Jön az egykattintásos fizetés a levegőben

Jön az egykattintásos fizetés a levegőben  

Együttműködési megállapodást kötött a Wizz Air és a Revolut.
Bővíti hálózatát a Turkish Airlines

Bővíti hálózatát a Turkish Airlines  

Új török légijárat indul Phnom Penhbe.
Díjazták a lett légitársaság fiatal flottáját

Díjazták a lett légitársaság fiatal flottáját 

Az airBaltic rendelkezik Európa 3. legfiatalabb flottájával.
Turistabuszok balesete Barcelonában

Turistabuszok balesete Barcelonában 

Több mint ötvenen sérültek meg, amikor két turistabusz ütközött, közölték hétfőn a katalán hatóságok.
Három új célállomás az Emirates hálózatában

Három új célállomás az Emirates hálózatában 

Új ázsiai célállomásokkal bővítették globális hálózatukat.
Nemzetközi kerékpáros szakmai konferencia Füreden

Nemzetközi kerékpáros szakmai konferencia Füreden 

Spanyolország, Törökország és Dánia után idén Magyarország ad otthont az Európai Kerékpáros Szövetség éves konferenciájának.
A török légitársaság új üdülési márkával lép be a nyaraltató piacra

A török légitársaság új üdülési márkával lép be a nyaraltató piacra 

A Turkish Airlines (TA) olyan üdülési márkát dolgozott ki, amely alapján az utazók egy platformon tervezhetik és foglalhatják le utazásaikat.
Akkor szerencsés, ha egy ideig el tudja kerülni a Flórián téri felüljárók környékét

Akkor szerencsés, ha egy ideig el tudja kerülni a Flórián téri felüljárók környékét 

Március 1-jén elindul a Flórián téri felüljárók felújítása, ami egy sor közlekedési változást hoz magával a következő egy évben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.