Dunai hajós körkép – a hamarosan induló főszezon nyitányaként

Összeállításunkban a jelenlegi folyami hajózásos piaci helyzetet térképeztük fel az ágazat képviselőivel.


Fotó: Depositphotos
Kanapés foglalások, élményben gazdag elvárások

Varga Zsolt, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) főtitkára:

  • Az elmúlt években a hajózás nagy utat tett meg – szó szerint és átvitt értelemben is. A Covid után sok vállalkozás leépítette a csapatát, de a visszaépítés új lendületet hozott, amelyet friss arcok, fiatalos szemlélet, modern elvárások jellemeznek. Egy dolog azonban megmaradt – a hajózás klasszikus élménye. A rendezett, fűthető és hűthető belső terek, a város panorámája és az az érzés, hogy a hullámokon ringatózva élvezhetjük Budapest látványát – időtálló.

A ringatózás azonban ma már nyilván nem elég. Mi jellemzi a XXI. századi igényeket?

  • A mai utasok már főleg otthonról, a kanapé kényelméből foglalnak – és egyre tudatosabban választanak. Nem elég, hogy csak felszállunk, hajózunk, majd leszállunk. Élmény kell! Egy finom ital, egy izgalmas audio guide, egy kellemes vacsora, vagy akár élőzenés est, amely a Duna hullámain kap egy kis plusz varázst. Mivel a turisták ideje szűkös – csak pár napjuk van arra, hogy mindent megnézzenek, élvezzenek, amit elterveztek, egy hajós vacsora remek megoldás – hiszen ez vacsora és városnézés egyben.

Hogyan változott a turistacsoportok összetétele?

  • Egyre többen jönnek egyénileg. Ezek az utasok 2-3 éjszakára érkeznek, és már nemcsak a hátizsákos fiatalok utaznak így. A kommunikációs csatornák is átalakultak: ma már online kell elérni a vendégeket, az online utazási irodák szerepe is megkerülhetetlen. A turisták legtöbbje látni akarja a várost a Dunáról, és ha lehet – akkor este.

Sok utazási iroda beépíti a csomagba a dunai kirándulásokat.

  • Mert ez kihagyhatatlan, vonzó program. Érdekes, hogy bizonyos időszakokban az egyéni turisták száma meghaladja a szervezetten érkezőkét. Ők nem klasszikus csomagokat keresnek – inkább úgy viselkednek, mint egy boltban: vásárolnak egy gasztronómiai élményt, egy hajós kirándulást, egy kulturális műsort. És erre online jelentkeznek.

Melyek a legkeresettebb úti célok, programok?

  • A slágerprogramok változatlanok: Budapest by night, nappali városnéző hajózás, és ha rendezvény, akkor az is jellemzően a folyó budapesti szakaszán történik. A Dunakanyar és a szentendrei járatok továbbra is népszerűek, ahogy a szárnyashajók is, amelyek vidékre repítenek. A menetrendnél figyelembe veszik a Duna menti települések eseményeit, hogy mindig legyen valami izgalmas program.


Fotó: Duna Part Programmagazin
Gyalogosan, busszal – a hajózás mellett újabb élmények felé

Sarlós Katalin, a szállodahajókkal érkező utazókra szakosodott Sváda Office ügyvezetője:

  • Irodánk alapvetően német nyelvterületről érkező vendégeket szolgál ki, akik többnyire az idősebb korosztályhoz tartoznak, azonban ennek ellenére egy igen aktív vendégkörről van szó. A helyi lehetőségeket kiaknázva, és a változásokhoz alkalmazkodva szoktunk újabb programokat összeállítani. Ennek példájaként említhetem, hogy az elmúlt tíz évben a gyalogosan megtehető kirándulások egyre népszerűbbek lettek, a vendégek olyan belvárosi helyszíneket fedezhetnek fel így, amiket egyébként maguktól talán nehezebben találnának meg. Öt-hat különböző útvonalon szervezünk gyalogos túrákat.

Pávay Enikő, a Pfauer Tours ügyvezetője:

  • Mi alapvetően német partnerekkel dolgozunk, nálunk a hajós vendégek kiszolgálása főleg a szünidőkre vonatkozik. Gyakran az üzemeltető próbálja a programkínálattal befolyásolni az utasok igényeit és kér ajánlatot olyan kirándulásokra, amelyek a megszokott kulturális és történelmi emlékek buszos látogatása helyett mozgásra vagy e-mobilitásra épülnek. Magyar utasok kis számban jelen vannak egyes hajókon, de a kiindulási állomás és a nyelvi problémák miatt ez nem is elsősorban nekik szól. A mi utasaink hajóval érkeznek, és mi szervezzük a magyarországi szakaszon történő buszos kirándulásokat is. Míg a rendszerváltás előtt jellemzően jómódú német nyugdíjasok hajóztak a Dunán, a Duna-Rajna-Majna csatorna megépülésével és a hajós turizmus járvány előtti boomja óta már számos francia, amerikai, ausztrál és angol cég is hoz utasokat. Főleg a saját, illetve az általuk üzemeltetett hajókon, de gyakoriak a skandináv és spanyol charterek is. Fontos még megemlíteni, hogy a hajózós célcsoport folyamatosan fiatalodik, és a luxust ma egyre inkább háttérbe szorította az árverseny.

Kondás Mónika, a Mahart Passnave marketing és kereskedelmi igazgatója:

  • Bár a hajón történő utazás önmagában is különleges, ezt ma már a plusz szolgáltatások teszik teljessé. Egy finom vacsora, minőségi büfékínálat vagy akár egy zenés meglepetés program beiktatásával lesz igazán emlékezetes a kirándulás. A mai, gyors tempójú világban egy 50-60 perces hajóút is hosszúnak tűnhet, ha közben nem kapnak a turisták további impulzusokat. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy extra szolgáltatások szerepeljenek a programban. Elsősorban a külföldi turisták veszik igénybe Budapesten közlekedő járatainkat. Azt tapasztaljuk, hogy az esti járatok a legnépszerűbbek, ezért az idei szezonban külön figyelmet fordítunk arra, hogy a nappali hajózást is még vonzóbbá tegyük, egyedi látványelemekkel, különleges fedélzeti dekorációval és izgalmas élményekkel. Ami a belföldi turistákat illeti, ők Szentendrére és a Dunakanyar településeire utaznak, idén kiemelt figyelmet fordítunk a családokra, az iskolásokra és a nyugdíjas korosztályra.

 

 

 

 

 


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.