Egész éves üzemre készül Sármellék

A Balaton déli csücskében, a nagy üdülőhelyektől 18-20 km-re terül el a Dunántúl legnagyobb repülőtere, a korábbi szovjet katona bázis helyén kialakított Balaton, FlyBalaton, majd 2012 áprilisától Hévíz-Balaton névre keresztelt repülőtér.

Az 1953-ban épített repülőteret több alkalommal is bővítették, utoljára az 1980-as években. Ekkor érte el a pálya a mostani 2500 x 60 méteres formát, amelyen már a modern repülőforgalom is megindulhatott, miután 1990-ben az utolsó szovjet egység is elhagyta a bázist.

A Danubius gyógyszálló vállalat hathatós támogatásával az 1990-es évek második felében két helyi önkormányzat is megpróbálkozott a repülőtér üzemeltetésével, azonban anyagi erőforrások híján gyorsan külső befektető után néztek.

Később a repülőtérben az ír Cape Clear Aviation Kft. látott fantáziát. A vállalkozás által indított beruházással megépült az új utaskezelő-csarnok, a cargobázis és kiépültek a 24 órás működés technikai feltételei. 2007 és 2008-ban a DHL express áruszállító cég is telepített egy An-24-es gépet ide. Majd két turbulens évet követően - mikor az üzemeltetők közül ketten is csődbe mentek - a végleges megoldást 2012 márciusa hozta.

A repülőtér működtetését átvette a 100 százalékban a Hévíz Város Önkormányzata tulajdonában álló Hévíz-Balaton Airport Kft., amely a mai napig is üzemelteti a Hévíz-Balaton légikikötőt.

Hévíz gyógyturisztikai kínálatát kiaknázva a város önkormányzata, a turisztikai szolgáltatók és a repülőtér közösen komoly kampányba kezdett a német és az orosz piacon. Az idei évben mindkét küldőországból 25%-os forgalom- és utasszám-növekedést várnak. A düsseldorfi, drezdai, hamburgi, lipcsei, erfurti és frankfurti járatok kapacitás-kihasználtsága már a 70 százalékot is meghaladja, míg az Air Baltic 50 személyes gépei 60 százalékos telítettséggel közlekednek Rigából. Az orosz piacon úgy tűnik, hogy a charterüzemeltetés a legjövedelmezőbb. Jelenleg heti egy járat érkezik/indul Moszkvába szinte 100 százalékos helykihasználással.

Egy friss piaci felmérés szerint a németországi lefedettség közel teljes, az orosz különjáratok pedig a tervek szerint egész évben üzemelnek majd. Ez újabb komoly beruházást, fejlesztést igényel a repülőtéren a téli szezonra, ahol elsődlegesen a jégtelenítést kell majd megoldani. Az Air Baltic járatok előnye, hogy irányított sales promócióval (SAS kooperációval) a szomszédos skandináv területet is át tudják majd fogni vele.

A reptér 2012-es újranyitása óta a gépmozgások száma megközelítette az évi 1.500 műveletet. Sármellék a környék legnagyobb légi ipari munkaadója is. Az utas-, áru- és gépkiszolgálásban, valamint a repülőtér fenntartásában és a biztonsági szolgálatoknál jelenleg már 50 szakember dolgozik, számuk a fejlesztést követően többszörösére nőhet majd.

A repülőtér potenciálja, mint azt Papp Gábor hévízi polgármester a Turizmus Online-nak összefoglalta, még koránt sincs teljesen kihasználva. Az utasszállításban a teljes kapacitás 300 ezer utas/év körül lehetne, míg a 200 hektáros területen kialakítandó ipari park és cargo center a közvetlen szomszédság és a környező határon túli területek gazdaságainak is biztosíthatna megfelelő (import, export) légi szállítási hátteret.

Jelenleg az áruszállító gépek azonban ad hoc jelleggel repülnek, feles kapacitás tehát van még bőven. A továbblépés feltétele azonban Papp Gábor szerint az üzemeltető személyének pontosítása után az eddigi terület és felépítmény tulajdonviszonyainak tisztázása is. Az ipari és a mezőgazdasági export/import volument a megszokott közúti szállításról feltétlenül a környezetkímélőbb és az esetenként olcsóbb légi szállításra kellene átterelni, melynek a feltételeit még ez évben meg kell teremteni, hangsúlyozta.

A polgármester és hivatala komoly gondot fordít a Balaton és Hévíz valamint a szintén nem távoli Zalakaros gyógyító munkájának, gyógyturisztikai adottságainak összehangolására és fejlesztésére. Minkét városban megindították a „Gyógyászati Nagykövet” programot, melynek során a helyi fürdőorvosok együttműködve a hazai és a külföldi hasonló tudományos és gyógyászati kutatóintézetekkel, biztosítják a betegek minél hathatósabb kezelését.

Az intézetek „follow up” programjai felmérik a már itt járt betegek gyógyulásának tapasztalatait és a legmodernebb berendezésekkel, segítik is azt. Papp Gábor azt is elmondta, hogy az orosz vendégek költik itt tartózkodásuk alatt a legnagyobb összegeket, és ha speciális igényeiket is ki tudják elégíteni, akkor visszatérő vendégekké válnak.

Benkő Attila, a repülőtér ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, a hatékonyabb propaganda és a jobb eladás érdekében a repülőtér az önkormányzattal és a gyógyászati intézményekkel közösen tervezi már a külföldi turisztikai vásárokon való részvételt, együttműködve a Magyar Turizmus Zrt-vel. A következő évi megmozdulásokra már most elkezdték a felkészülést.


Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.