Egész éves üzemre készül Sármellék

A Balaton déli csücskében, a nagy üdülőhelyektől 18-20 km-re terül el a Dunántúl legnagyobb repülőtere, a korábbi szovjet katona bázis helyén kialakított Balaton, FlyBalaton, majd 2012 áprilisától Hévíz-Balaton névre keresztelt repülőtér.

Az 1953-ban épített repülőteret több alkalommal is bővítették, utoljára az 1980-as években. Ekkor érte el a pálya a mostani 2500 x 60 méteres formát, amelyen már a modern repülőforgalom is megindulhatott, miután 1990-ben az utolsó szovjet egység is elhagyta a bázist.

A Danubius gyógyszálló vállalat hathatós támogatásával az 1990-es évek második felében két helyi önkormányzat is megpróbálkozott a repülőtér üzemeltetésével, azonban anyagi erőforrások híján gyorsan külső befektető után néztek.

Később a repülőtérben az ír Cape Clear Aviation Kft. látott fantáziát. A vállalkozás által indított beruházással megépült az új utaskezelő-csarnok, a cargobázis és kiépültek a 24 órás működés technikai feltételei. 2007 és 2008-ban a DHL express áruszállító cég is telepített egy An-24-es gépet ide. Majd két turbulens évet követően - mikor az üzemeltetők közül ketten is csődbe mentek - a végleges megoldást 2012 márciusa hozta.

A repülőtér működtetését átvette a 100 százalékban a Hévíz Város Önkormányzata tulajdonában álló Hévíz-Balaton Airport Kft., amely a mai napig is üzemelteti a Hévíz-Balaton légikikötőt.

Hévíz gyógyturisztikai kínálatát kiaknázva a város önkormányzata, a turisztikai szolgáltatók és a repülőtér közösen komoly kampányba kezdett a német és az orosz piacon. Az idei évben mindkét küldőországból 25%-os forgalom- és utasszám-növekedést várnak. A düsseldorfi, drezdai, hamburgi, lipcsei, erfurti és frankfurti járatok kapacitás-kihasználtsága már a 70 százalékot is meghaladja, míg az Air Baltic 50 személyes gépei 60 százalékos telítettséggel közlekednek Rigából. Az orosz piacon úgy tűnik, hogy a charterüzemeltetés a legjövedelmezőbb. Jelenleg heti egy járat érkezik/indul Moszkvába szinte 100 százalékos helykihasználással.

Egy friss piaci felmérés szerint a németországi lefedettség közel teljes, az orosz különjáratok pedig a tervek szerint egész évben üzemelnek majd. Ez újabb komoly beruházást, fejlesztést igényel a repülőtéren a téli szezonra, ahol elsődlegesen a jégtelenítést kell majd megoldani. Az Air Baltic járatok előnye, hogy irányított sales promócióval (SAS kooperációval) a szomszédos skandináv területet is át tudják majd fogni vele.

A reptér 2012-es újranyitása óta a gépmozgások száma megközelítette az évi 1.500 műveletet. Sármellék a környék legnagyobb légi ipari munkaadója is. Az utas-, áru- és gépkiszolgálásban, valamint a repülőtér fenntartásában és a biztonsági szolgálatoknál jelenleg már 50 szakember dolgozik, számuk a fejlesztést követően többszörösére nőhet majd.

A repülőtér potenciálja, mint azt Papp Gábor hévízi polgármester a Turizmus Online-nak összefoglalta, még koránt sincs teljesen kihasználva. Az utasszállításban a teljes kapacitás 300 ezer utas/év körül lehetne, míg a 200 hektáros területen kialakítandó ipari park és cargo center a közvetlen szomszédság és a környező határon túli területek gazdaságainak is biztosíthatna megfelelő (import, export) légi szállítási hátteret.

Jelenleg az áruszállító gépek azonban ad hoc jelleggel repülnek, feles kapacitás tehát van még bőven. A továbblépés feltétele azonban Papp Gábor szerint az üzemeltető személyének pontosítása után az eddigi terület és felépítmény tulajdonviszonyainak tisztázása is. Az ipari és a mezőgazdasági export/import volument a megszokott közúti szállításról feltétlenül a környezetkímélőbb és az esetenként olcsóbb légi szállításra kellene átterelni, melynek a feltételeit még ez évben meg kell teremteni, hangsúlyozta.

A polgármester és hivatala komoly gondot fordít a Balaton és Hévíz valamint a szintén nem távoli Zalakaros gyógyító munkájának, gyógyturisztikai adottságainak összehangolására és fejlesztésére. Minkét városban megindították a „Gyógyászati Nagykövet” programot, melynek során a helyi fürdőorvosok együttműködve a hazai és a külföldi hasonló tudományos és gyógyászati kutatóintézetekkel, biztosítják a betegek minél hathatósabb kezelését.

Az intézetek „follow up” programjai felmérik a már itt járt betegek gyógyulásának tapasztalatait és a legmodernebb berendezésekkel, segítik is azt. Papp Gábor azt is elmondta, hogy az orosz vendégek költik itt tartózkodásuk alatt a legnagyobb összegeket, és ha speciális igényeiket is ki tudják elégíteni, akkor visszatérő vendégekké válnak.

Benkő Attila, a repülőtér ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, a hatékonyabb propaganda és a jobb eladás érdekében a repülőtér az önkormányzattal és a gyógyászati intézményekkel közösen tervezi már a külföldi turisztikai vásárokon való részvételt, együttműködve a Magyar Turizmus Zrt-vel. A következő évi megmozdulásokra már most elkezdték a felkészülést.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.