A légi irányítók magas fokú képzettsége tette lehetővé, hogy a Külügy, a Honvédelmi és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetői 2012. június 20-án bejelenthették, hogy néhány hónap múlva, 2013 márciusától a HungaroControl munkatársai ellenőrizhetik a Balkán legforróbb pontjának, a Koszovói térségnek a magas (9.600 méter feletti) légterét.
A térség különösen kiemelt veszélyességénél fogva, az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozata értelmében 1993 óta a polgári légiközlekedés céljára nem volt igénybe vehető. A Koszovó környéki repülési útvonalak, az Európa, Észak Afrika, Közel Kelet és a mediterrán térség útvonalai számára kiemelten fontosak. A NATO és a Polgári Repülésügyi Szervezet már 2003-óta kereste a légtér ellenőrzésére a megfelelő szervezetet. Pályázatot hirdettek tavaly júliusban a magyar, az olasz, a macedón és albán légi irányítás számára. Ehhez, saját kérésére Ausztria is csatlakozott. Az anyagot a HungaroControl is benyújtotta és a felsorolt tárcák támogatása mellett, a magyar tervezetet az idén áprilisban elfogadták és végrehajtásra meghirdették.
A tárcaközi összefogással létrehozott project a HungaroControl újonnan használatba vett és századunk technikájával ellátott Budapest közeli épületében nyert elhelyezést. A szakemberek ki és átképzését már több hónapja végzik, így a Zrt. a közel körzeti és torony (repülőtér közeli) irányítási technikák kivételével, a hazai bázisról tudja távszolgáltatással a koszovói térség magas légtéri irányítását elvégezni. A budapesti Központ egyelőre kísérleti jelleggel kb. 3-5 évre kapta meg ezt a jogot.
A térség rendkívül aktív légi forgalommal bír. Az eddigi statisztikák szerint naponta 450-500 fel és leszálló, valamint átrepülő repülőgépnek az irányítását kell majd Budapestről megoldani. Ennek technikai, operatív és adminisztratív, valamint személyi feltételeit, melyek Szerbiában, Albániában és Macedóniában csak részben állnak rendelkezésre, szükséges kialakítani. Ezért a hátralévő hónapokban a balkáni térség katonai és polgári repülés irányítási feladatainak összehangolása van tervezve, melyhez okvetlenül szükségesek bizonyos, a helyszínen a NATO illetékeseinek a bevonásával és ellenőrzésével lefolytatott szakmai tárgyalások és egyeztetések sorozata is.
A magyar költségvetést a projekt semmilyen beruházási, vagy más költséggel nem terheli, viszont a HungaroControl Zrt. számára komoly jövedelmező tevékenységet jelent. Első alkalommal fordul az elő, hogy hazánk egy ilyen, több határon is átnyúló ENSZ, NATO, Polgári Repülésügyi Szervezet, közös projektjének jogát egy magyar vállalat révén elnyerte, mely egyben azt a komoly rangot is jelzi, melyet a HungaroControl a polgári repülésirányításban a nemzetközi szinten elért.