Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban

Ázsia és az Egyesült Államok áll az élen, de Európában is zakatolnak a munkagépek. Ferihegyen folytatódnak a beruházások, de ezek részleteit későbbre ígérte a kormány és a francia kisebbségi tulajdonos. Laptársunk, az Mfor írása.

Már kimondható, hogy a fejlett világ kiheverte a Covidot, megint sok a légi turista. Most ugyan káosz van a légtérben és a földön is, de ősszel csökkenhet a nyomás. A hosszabb távú turisztikai trendek azonban gyors növekedést jeleznek, a légiipar részét képező gyártói, kereskedői és szolgáltatói szektorok mind nagyot akarnak szakítani Európában, Ázsiában és persze az Egyesült Államokban is. Csak az Airbus például több mint 42 ezer új repülőgépre lát igényt a következő húsz évben.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) júniusban kiadott idei éves jelentése szerint a következő két évtizedben 2 trillió (magyarul 2 billió, vagyis kétezerszer egymilliárd) dollár értékű fejlesztések várhatók világszerte. Magyarországon az új tulajdonosok (állam+Vinci Airports) több lépcsőben legalább egymilliárd eurós beruházásokat készítenek elő, ezt erősítette meg pár napja Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és a francia Vinci vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón.

A légiforgalmi infrastruktúra keresleti és kínálati oldala azonban nagy kockázatokat is rejt és a korábbi válságok megmutatták, milyen sérülékeny tud lenni például egy repülőtér üzemeltetője.

Elegendő a Budapest Airportra gondolni, amely nagyot zuhant és csak mostanában kezd kikecmeregni a gödörből. 

A reptérüzemeltetők folyamatosan emelik a reptéri díjakat, az emiatt növekvő terheiket a légitársaságok természetesen tovább hárítják az utasokra
A reptérüzemeltetők folyamatosan emelik a reptéri díjakat, az emiatt növekvő terheiket a légitársaságok természetesen tovább hárítják az utasokra
Fotó: Budapest Airport

Az üzemeltetőkre a lakossági oldalról is növekvő nyomás nehezedik. Londonban, ahol óriási a polgárok ellenállása, még mindig tart az a vita, hogy milyen paraméterekkel építsék meg Heathrow harmadik kifutópályáját. 2020-ban a bíróság már elmeszelte az üzemeltető terveit. Szó van egy hatodik fővárosi repülőtér létesítéséről is, de a civil szervezetek fellépése korlátozza a fejlesztők mozgásterét. Németországban a hamburgi és a düsseldorfi repülőtér bővítése ellen voltak heves tiltakozó akciók. Idén márciusban 25 szervezet aktivistái egyszerre tiltakoztak több nagy európai reptérnél a repülők súlyos környezetkárosítása ellen. Amszterdamban a Schiphol repülőtér üzemeltetője ugyan 20 százalékkal korlátozni akarja az éves gépmozgások számát, de a holland legfelsőbb bíróság a napokban érvénytelenítette ezt a döntést, mert a légitársaságok érdekeinek sérelmét állapította meg. 

"Létezik a zajcsökkentést célzó nemzetközileg elfogadott eljárásrend (Balanced Approach), ami nem tesz lehetővé egyoldalú lépéseket, azt várjuk a holland kormánytól, hogy érvényt szerez ennek és bevonja a cégeket a döntéselőkészítésbe" 

– emlékeztetett az IATA. Itthon a Budapest Airport több éve kezdett programot a zaj csökkentése érdekében, továbbá több milliárd forint értékben ablakcsereprogramot is indított a légifolyosó alatt élők egy része számára.

A cikk folytatását, laptársunk, az mfor.hu oldalán tudja tovább olvasni...


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.