Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban

Ázsia és az Egyesült Államok áll az élen, de Európában is zakatolnak a munkagépek. Ferihegyen folytatódnak a beruházások, de ezek részleteit későbbre ígérte a kormány és a francia kisebbségi tulajdonos. Laptársunk, az Mfor írása.

Már kimondható, hogy a fejlett világ kiheverte a Covidot, megint sok a légi turista. Most ugyan káosz van a légtérben és a földön is, de ősszel csökkenhet a nyomás. A hosszabb távú turisztikai trendek azonban gyors növekedést jeleznek, a légiipar részét képező gyártói, kereskedői és szolgáltatói szektorok mind nagyot akarnak szakítani Európában, Ázsiában és persze az Egyesült Államokban is. Csak az Airbus például több mint 42 ezer új repülőgépre lát igényt a következő húsz évben.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) júniusban kiadott idei éves jelentése szerint a következő két évtizedben 2 trillió (magyarul 2 billió, vagyis kétezerszer egymilliárd) dollár értékű fejlesztések várhatók világszerte. Magyarországon az új tulajdonosok (állam+Vinci Airports) több lépcsőben legalább egymilliárd eurós beruházásokat készítenek elő, ezt erősítette meg pár napja Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és a francia Vinci vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón.

A légiforgalmi infrastruktúra keresleti és kínálati oldala azonban nagy kockázatokat is rejt és a korábbi válságok megmutatták, milyen sérülékeny tud lenni például egy repülőtér üzemeltetője.

Elegendő a Budapest Airportra gondolni, amely nagyot zuhant és csak mostanában kezd kikecmeregni a gödörből. 

A reptérüzemeltetők folyamatosan emelik a reptéri díjakat, az emiatt növekvő terheiket a légitársaságok természetesen tovább hárítják az utasokra
A reptérüzemeltetők folyamatosan emelik a reptéri díjakat, az emiatt növekvő terheiket a légitársaságok természetesen tovább hárítják az utasokra
Fotó: Budapest Airport

Az üzemeltetőkre a lakossági oldalról is növekvő nyomás nehezedik. Londonban, ahol óriási a polgárok ellenállása, még mindig tart az a vita, hogy milyen paraméterekkel építsék meg Heathrow harmadik kifutópályáját. 2020-ban a bíróság már elmeszelte az üzemeltető terveit. Szó van egy hatodik fővárosi repülőtér létesítéséről is, de a civil szervezetek fellépése korlátozza a fejlesztők mozgásterét. Németországban a hamburgi és a düsseldorfi repülőtér bővítése ellen voltak heves tiltakozó akciók. Idén márciusban 25 szervezet aktivistái egyszerre tiltakoztak több nagy európai reptérnél a repülők súlyos környezetkárosítása ellen. Amszterdamban a Schiphol repülőtér üzemeltetője ugyan 20 százalékkal korlátozni akarja az éves gépmozgások számát, de a holland legfelsőbb bíróság a napokban érvénytelenítette ezt a döntést, mert a légitársaságok érdekeinek sérelmét állapította meg. 

"Létezik a zajcsökkentést célzó nemzetközileg elfogadott eljárásrend (Balanced Approach), ami nem tesz lehetővé egyoldalú lépéseket, azt várjuk a holland kormánytól, hogy érvényt szerez ennek és bevonja a cégeket a döntéselőkészítésbe" 

– emlékeztetett az IATA. Itthon a Budapest Airport több éve kezdett programot a zaj csökkentése érdekében, továbbá több milliárd forint értékben ablakcsereprogramot is indított a légifolyosó alatt élők egy része számára.

A cikk folytatását, laptársunk, az mfor.hu oldalán tudja tovább olvasni...


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.