Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban

Ázsia és az Egyesült Államok áll az élen, de Európában is zakatolnak a munkagépek. Ferihegyen folytatódnak a beruházások, de ezek részleteit későbbre ígérte a kormány és a francia kisebbségi tulajdonos. Laptársunk, az Mfor írása.

Már kimondható, hogy a fejlett világ kiheverte a Covidot, megint sok a légi turista. Most ugyan káosz van a légtérben és a földön is, de ősszel csökkenhet a nyomás. A hosszabb távú turisztikai trendek azonban gyors növekedést jeleznek, a légiipar részét képező gyártói, kereskedői és szolgáltatói szektorok mind nagyot akarnak szakítani Európában, Ázsiában és persze az Egyesült Államokban is. Csak az Airbus például több mint 42 ezer új repülőgépre lát igényt a következő húsz évben.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) júniusban kiadott idei éves jelentése szerint a következő két évtizedben 2 trillió (magyarul 2 billió, vagyis kétezerszer egymilliárd) dollár értékű fejlesztések várhatók világszerte. Magyarországon az új tulajdonosok (állam+Vinci Airports) több lépcsőben legalább egymilliárd eurós beruházásokat készítenek elő, ezt erősítette meg pár napja Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és a francia Vinci vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón.

A légiforgalmi infrastruktúra keresleti és kínálati oldala azonban nagy kockázatokat is rejt és a korábbi válságok megmutatták, milyen sérülékeny tud lenni például egy repülőtér üzemeltetője.

Elegendő a Budapest Airportra gondolni, amely nagyot zuhant és csak mostanában kezd kikecmeregni a gödörből. 

A reptérüzemeltetők folyamatosan emelik a reptéri díjakat, az emiatt növekvő terheiket a légitársaságok természetesen tovább hárítják az utasokra
A reptérüzemeltetők folyamatosan emelik a reptéri díjakat, az emiatt növekvő terheiket a légitársaságok természetesen tovább hárítják az utasokra
Fotó: Budapest Airport

Az üzemeltetőkre a lakossági oldalról is növekvő nyomás nehezedik. Londonban, ahol óriási a polgárok ellenállása, még mindig tart az a vita, hogy milyen paraméterekkel építsék meg Heathrow harmadik kifutópályáját. 2020-ban a bíróság már elmeszelte az üzemeltető terveit. Szó van egy hatodik fővárosi repülőtér létesítéséről is, de a civil szervezetek fellépése korlátozza a fejlesztők mozgásterét. Németországban a hamburgi és a düsseldorfi repülőtér bővítése ellen voltak heves tiltakozó akciók. Idén márciusban 25 szervezet aktivistái egyszerre tiltakoztak több nagy európai reptérnél a repülők súlyos környezetkárosítása ellen. Amszterdamban a Schiphol repülőtér üzemeltetője ugyan 20 százalékkal korlátozni akarja az éves gépmozgások számát, de a holland legfelsőbb bíróság a napokban érvénytelenítette ezt a döntést, mert a légitársaságok érdekeinek sérelmét állapította meg. 

"Létezik a zajcsökkentést célzó nemzetközileg elfogadott eljárásrend (Balanced Approach), ami nem tesz lehetővé egyoldalú lépéseket, azt várjuk a holland kormánytól, hogy érvényt szerez ennek és bevonja a cégeket a döntéselőkészítésbe" 

– emlékeztetett az IATA. Itthon a Budapest Airport több éve kezdett programot a zaj csökkentése érdekében, továbbá több milliárd forint értékben ablakcsereprogramot is indított a légifolyosó alatt élők egy része számára.

A cikk folytatását, laptársunk, az mfor.hu oldalán tudja tovább olvasni...


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.