A legfrissebb adatok szerint a globális utasforgalom az idei évben meghaladja a 2019-es szint 90 százalékát. A légiközlekedési ágazat teljes bevétele várhatóan 9,7 százalékkal 803 milliárd dollárra nő az előző évihez képest, a nettó nyereség pedig eléri a 9,8 milliárd dollárt. Utóbbi több mint duplája a 4,7 milliárd dolláros 2022. decemberi előrejelzésnek – ismertette Walsh az eseményen.
Ugyanakkor a légitársaságok átlagosan 2,25 dollárt keresnek utasonként, ebből értékből még egy metrójegyet sem lehet megvenni New Yorkban – tette hozzá. Ez az alacsony nyereségességi szint nem fenntartható, de még így is jelentős fellendülés a 2020-as egy utasra vetített 76 dolláros veszteség után.
A szektor előtt továbbra is számos kihívás áll, köztük a folytatódó inflációs és költségoldali nyomás, különösen a történelmi csúcsokat döntő üzemanyagárak és a szabályzói díjak terén, emellett egyes területeken még mindig kritikus munkaerőhiány tapasztalható. A repülőgépgyártók lassan kezelik az ellátási láncban tapasztalható fennakadásokat, amely a költségek növekedése mellett a gépek rendelkezésre állásának romlását is okozza. A vezető kitért arra is, hogy egyes repülőterek és léginavigációs szolgáltatók nem kellően hatékony működése is további terheket ró a légitársaságokra.
A várakozások szerint 2023-ban mintegy 4,35 milliárd utas lesz, ami megközelíti a 2019-ben mért 4,54 milliárdot – emelte ki. Az idei év prioritásai közé tartozik a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) termelését ösztönző rendszerek kialakítása, mert enélkül lehetetlen elérni az iparág kibocsátás-csökkentési célkitűzéseit. Bár a trend pozitív, a gyártási kapacitás még mindig messze alatta van az igényeknek – figyelmeztetett az IATA vezetője.
A vezető kitért arra is, hogy az iparág biztonsági adatai kiválóak, amelyhez hozzájárul az IATA immár 20 éve elindított működési biztonsági auditja (IOSA).
Forrás: Airportal.hu