Felforgatja a légi közlekedést a fenntartható üzemanyag

A fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) elterjedése számos pozitív hatást gyakorolhat a légi iparra és a környezetre, az átmenet ugyanakkor nem lesz fájdalommentes.

A szabályozás szigorodása tisztább bolygóhoz vezethet hosszú távon, de a repülés ismét luxussá válhat, ha a SAF ára a hagyományos üzemanyagokkal való árparitást jelentősen meghaladja.

Ehhez társadalmi elfogadottságra és paradigmaváltásra lesz szükség, mivel utasok árazódhatnak ki a piacról. Kétrészes írásunkban most elsősorban az európai piacra koncentrálunk. Az első részben a SAF elterjedésének várható hatását járjuk körül, míg a második részben az ellátási láncot érintő változásokról ejtünk szót.

A Sustainable Aviation Fuel, rövidítve SAF egy fenntartható repülőgép-üzemanyag, amely a hagyományos nyersolaj helyett megújuló és fenntartható alapanyagokból származik. Ilyen alapanyag lehet például a használt sütőolaj és zsiradék, de a biomassza is, amely speciális technológiával, pirolízis (elgázosítás) vagy fermentáció (erjesztés) segítségével üzemanyaggá alakítható át. A hulladékok újrahasznosításával az anyagok életciklusa lényegesen megnő, ami végső soron a karbonkibocsátást is lényegesen csökkenti. Ezeken kívül SAF-alapanyag lehet még a hidrogén is, a Fischer-Tropsch folyamatnak köszönhetően szén-monoxid és hidrogén kémiai reakciójából folyékony szénhidrogén állítható elő.

A SAF környezetre és társadalomra gyakorolt pozitív hatásai: a SAF elterjedését a fosszilis üzemanyagoktól való elszakadás és a légi iparra nehezedő egyre nagyobb politikai nyomás szüli. Habár vitatott tény, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátás mindössze 2,5 százalékáért felelős légi ipart valóban szükségszerű-e hibáztatni a légszennyezésért, a SAF bevezetése számos pozitív hatással járhat bolygónk fenntarthatósága érdekében.

Az üvegházhatású gázok kibocsátása a légiközekedésben drasztikusan, akár 80 százalékkal csökkenhet a SAF-nak köszönhetően a teljes életciklus alatt, bár ez nagymértékben függ a felhasznált alapanyag és az előállítás során használt folyamattól is. A levegő minősége érdemben javulhat, mivel a SAF a kerozintól eltérően kevesebb szulfur-oxidot és nitrogén-oxidot tartalmaz. Továbbá ez az új típusú üzemanyag lehetőséget teremt az energiabiztonság javítására és a diverzifikációra is, de az innovációnak köszönhetően új iparágak és hasznosítási módok is kialakulhatnak. Így a jövőben hatékonyabb termelést és költséghatékonyságot eredményezhet.

Tovább olvasok >>

Forrás: Concorde blog


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.