Felforgatja a légi közlekedést a fenntartható üzemanyag

A fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) elterjedése számos pozitív hatást gyakorolhat a légi iparra és a környezetre, az átmenet ugyanakkor nem lesz fájdalommentes.

A szabályozás szigorodása tisztább bolygóhoz vezethet hosszú távon, de a repülés ismét luxussá válhat, ha a SAF ára a hagyományos üzemanyagokkal való árparitást jelentősen meghaladja.

Ehhez társadalmi elfogadottságra és paradigmaváltásra lesz szükség, mivel utasok árazódhatnak ki a piacról. Kétrészes írásunkban most elsősorban az európai piacra koncentrálunk. Az első részben a SAF elterjedésének várható hatását járjuk körül, míg a második részben az ellátási láncot érintő változásokról ejtünk szót.

A Sustainable Aviation Fuel, rövidítve SAF egy fenntartható repülőgép-üzemanyag, amely a hagyományos nyersolaj helyett megújuló és fenntartható alapanyagokból származik. Ilyen alapanyag lehet például a használt sütőolaj és zsiradék, de a biomassza is, amely speciális technológiával, pirolízis (elgázosítás) vagy fermentáció (erjesztés) segítségével üzemanyaggá alakítható át. A hulladékok újrahasznosításával az anyagok életciklusa lényegesen megnő, ami végső soron a karbonkibocsátást is lényegesen csökkenti. Ezeken kívül SAF-alapanyag lehet még a hidrogén is, a Fischer-Tropsch folyamatnak köszönhetően szén-monoxid és hidrogén kémiai reakciójából folyékony szénhidrogén állítható elő.

A SAF környezetre és társadalomra gyakorolt pozitív hatásai: a SAF elterjedését a fosszilis üzemanyagoktól való elszakadás és a légi iparra nehezedő egyre nagyobb politikai nyomás szüli. Habár vitatott tény, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátás mindössze 2,5 százalékáért felelős légi ipart valóban szükségszerű-e hibáztatni a légszennyezésért, a SAF bevezetése számos pozitív hatással járhat bolygónk fenntarthatósága érdekében.

Az üvegházhatású gázok kibocsátása a légiközekedésben drasztikusan, akár 80 százalékkal csökkenhet a SAF-nak köszönhetően a teljes életciklus alatt, bár ez nagymértékben függ a felhasznált alapanyag és az előállítás során használt folyamattól is. A levegő minősége érdemben javulhat, mivel a SAF a kerozintól eltérően kevesebb szulfur-oxidot és nitrogén-oxidot tartalmaz. Továbbá ez az új típusú üzemanyag lehetőséget teremt az energiabiztonság javítására és a diverzifikációra is, de az innovációnak köszönhetően új iparágak és hasznosítási módok is kialakulhatnak. Így a jövőben hatékonyabb termelést és költséghatékonyságot eredményezhet.

Tovább olvasok >>

Forrás: Concorde blog


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.