Ferihegy állta a havat

A Ferihegyi repülőtéren akkora hóeltakarító flotta üzemel, mint egy megyei közútkezelőnél. A havazás kezdete óta egyszerre 20-21 jármű takarítja a reptéri betont - olvasható a BA közleményében.

'

Az elmúlt napok téli időjárása alaposan próbára tette a Budapest Airport és más repülőtéri cégek dolgozóinak felkészültségét, hiszen a hirtelen beköszöntött hideg és havazás miatt a téli szolgálatok teljes teljesítménnyel üzemeltek. Így például a Budapest Airport összesen 44 hóeltakarító járművéből egy-egy váltásban 20-21 gép járta a futópályákat, a gurulóutakat és az előteret. Egy-egy havasabb téli napon a havas flottát 24-25 munkatárs üzemelteti. A 10 kompakt egységből és nyolc vontatmányból álló hóseprő flottának elsősorban a futópályákat és a gurulóutakat kell megtisztítania a hótól. A 7 Mercedes Unimog alapvetően az előterek, repülőtéri közutak és parkolók megtisztítását végzi, míg további két kisgép a járdák és más, nehezen hozzáférhető helyek hómentesítését végzi el.

A Budapest Airport havas járműparkja akkora, mint amekkorával egy egész magyarországi megye közútkezelő vállalata rendelkezik. Igaz, nagyon szigorúak a nemzetközi normák: az intenzív havazás kezdete után egy órával legalább egy futópályát meg kell tisztítani a hótól. A téli hidegben, havazáskor és ónos esőben jutnak szerephez az emelőkosaras jégtelenítő járművek és személyzetük. Feladatuk, hogy a repülőgépre rakódott hótól és jégtől megtisztítsák a légi járművek szárnyait és kormányfelületeit, az azokba épített mozgó alkatrészeket, így a csűrőket, a fékszárnyakat, orrsegédszárnyakat és interceptorokat. A téli üzemben nemcsak arra kell figyelni, hogy a hóréteg ne fagyjon rá a repülőgép külső felületeire, jelentős többletsúlyt előidézve, hanem arra is, hogy a lefagyott jég ne akadályozza a gép kormányfelületeinek mozgatását a levegőben.

Emiatt a jégtelenítést két fázisban végzik: először forró vízzel kevert oldattal leoldják a lefagyott havat és jeget, míg a második, töményebb oldat azt akadályozza meg, hogy újabb jégréteg képződjön, amíg a gép felszáll. A tapasztalatok szerint a jégmentesítő folyadék nagy hidegben is hatásos, azonban az idő, ameddig védelmet nyújt, a hőmérséklet csökkenésével együtt egyre jobban rövidül. Egy TOC Monitor nevű rendszer megakadályozza, hogy a repülőtérről szennyezett jégtelenítő folyadék kerüljön a csatornahálózatból az élővizekbe. Egy repülőgép jégtelenítése mintegy tizenöt percet vesz igénybe. Ha nagyon intenzív a havazás, akkor a jégtelenítést közvetlenül a futópálya melletti várakozási területen, az ún. remote deicing pad területén végzik, ahonnan az utasszállító gép már rögtön a felszálláshoz gurulhat tovább.

'

Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.