Feszültség a kézipoggyász miatt

Egymásnak feszülnek az európai repülőterek és a fapados légitársaságok a reptéri vásárlások volumenének csökkenése miatt.

A low cost légitársaságokkal utazók egyik legnagyobb gondja a poggyászaik súlya és darabszáma. Különösen problémás a repülőterek vámmentes boltjaiban vásárolt árucikkek (többnyire, italok) ügye, mivel azokban egyrészt be kell férniük a megadott méretű kézipoggyászba, másrészt a poggyász súlye sem haladhatja meg általában az 5 kilogrammot. Ez eléggé nehéz ügy, mivel aki akár egy üveget is vesz a tax freeben, az máris közel jár az egy kilóhoz. Az EU tagállamok között, amikor bevezették a tax free helyett a valamivel magasabb travel value árakat, az volt a cél, hogy ne zárják ki az eladásból az EU-n belüli forgalmat. A fapadosok viszont ennek ellenére sem változtattak az előírásaikon. A problémát gyökeresen megváltoztatta volna az az elképzelés, melyet a KLM terjesztett elő az EU légitársaságainak konferenciáján, hogy az utas az áruért ott fizet, ahonnan indul, és az érkező állomás (belépő oldalán lévő) tax free boltjában a nyugta ellenében megkapja az árut.

Ezzel a megoldással csak az EU-n belül napi, több tíz tonna felesleges teher szállításától mentesülnének a szállítók. Ellenben csak akkor működne a dolog, ha egységes lenne a kínálat és az árak. A felvetést nem fogadták el.

Viszont most, amikor a repülőtereknek komoly anyagi gondjaik vannak és az EU-n belül a fapados és menetrendszerű járatok üzemelői egymással versengve nyomják le a le/felszállási, kiszolgálási és egyéb árakat, égetően szükséges lenne a reptereknek a tax free/travel value üzletektől befolyó pénzre. Ha viszont csökken az eladás, a kézipoggyász korlátozások miatt, akkor a fapadosok által igénybevett reptereken drasztikusan esik a bevétel.

Most az Európai Repülőterek Szövetsége, valamint az Európai Regionális Repülőterek Szövetségre arra készül, hogy kérje a fapadosoktól a kézi poggyász előírások oly módú módosítását, hogy azok súlyába a tax freeben/travel valueban vásárolt áruk ne számítódjanak bele. Nehéz tárgyalássorozatra van kilátás, a megoldás, ha egyáltalán létrejöhet, valószínűleg megint csak az egyes repülőterek rugalmasságán fog múlni.

Érdekes módon már a hetvenes években született egy félmegoldás, néhány európai repülőtéren, így Budapesten is. Volt ugyanis a belépő vámterület előtt egy kisebb tax free bolt, ahol érkezés után lehetett vásárolni és így a súly nem terhelte sem az utazókat, sem a szállítót. A hatósági vám kritériumnak is megfelelt, hiszen még a vámolás előtt volt. Sajnálatos módon ez megszűnt és úgy tűnik, hogy még a fentiek fényében sem indítják újra.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.