Feszültség a kézipoggyász miatt

Egymásnak feszülnek az európai repülőterek és a fapados légitársaságok a reptéri vásárlások volumenének csökkenése miatt.

A low cost légitársaságokkal utazók egyik legnagyobb gondja a poggyászaik súlya és darabszáma. Különösen problémás a repülőterek vámmentes boltjaiban vásárolt árucikkek (többnyire, italok) ügye, mivel azokban egyrészt be kell férniük a megadott méretű kézipoggyászba, másrészt a poggyász súlye sem haladhatja meg általában az 5 kilogrammot. Ez eléggé nehéz ügy, mivel aki akár egy üveget is vesz a tax freeben, az máris közel jár az egy kilóhoz. Az EU tagállamok között, amikor bevezették a tax free helyett a valamivel magasabb travel value árakat, az volt a cél, hogy ne zárják ki az eladásból az EU-n belüli forgalmat. A fapadosok viszont ennek ellenére sem változtattak az előírásaikon. A problémát gyökeresen megváltoztatta volna az az elképzelés, melyet a KLM terjesztett elő az EU légitársaságainak konferenciáján, hogy az utas az áruért ott fizet, ahonnan indul, és az érkező állomás (belépő oldalán lévő) tax free boltjában a nyugta ellenében megkapja az árut.

Ezzel a megoldással csak az EU-n belül napi, több tíz tonna felesleges teher szállításától mentesülnének a szállítók. Ellenben csak akkor működne a dolog, ha egységes lenne a kínálat és az árak. A felvetést nem fogadták el.

Viszont most, amikor a repülőtereknek komoly anyagi gondjaik vannak és az EU-n belül a fapados és menetrendszerű járatok üzemelői egymással versengve nyomják le a le/felszállási, kiszolgálási és egyéb árakat, égetően szükséges lenne a reptereknek a tax free/travel value üzletektől befolyó pénzre. Ha viszont csökken az eladás, a kézipoggyász korlátozások miatt, akkor a fapadosok által igénybevett reptereken drasztikusan esik a bevétel.

Most az Európai Repülőterek Szövetsége, valamint az Európai Regionális Repülőterek Szövetségre arra készül, hogy kérje a fapadosoktól a kézi poggyász előírások oly módú módosítását, hogy azok súlyába a tax freeben/travel valueban vásárolt áruk ne számítódjanak bele. Nehéz tárgyalássorozatra van kilátás, a megoldás, ha egyáltalán létrejöhet, valószínűleg megint csak az egyes repülőterek rugalmasságán fog múlni.

Érdekes módon már a hetvenes években született egy félmegoldás, néhány európai repülőtéren, így Budapesten is. Volt ugyanis a belépő vámterület előtt egy kisebb tax free bolt, ahol érkezés után lehetett vásárolni és így a súly nem terhelte sem az utazókat, sem a szállítót. A hatósági vám kritériumnak is megfelelt, hiszen még a vámolás előtt volt. Sajnálatos módon ez megszűnt és úgy tűnik, hogy még a fentiek fényében sem indítják újra.


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.