Három erdei vasút együtt, a turizmusért

A költségek csökkentésével, a bevételek növelésével, közös megjelenéssel és fejlesztésekkel igyekeznek még több turistát kiszolgálni a jövőben az Egererdő Zrt. kezelésében levő felsőtárkányi, szilvásváradi és mátrai erdei vasutakon.

Szeptember 1-jétől a három említett kisvasút egy szervezeti egységgé alakult - mondta a Turizmus Online-nak dr. Jung László, a társaság vezérigazgatója. Szilásváradi székhellyel önelszámoló üzemként hozták létre az erdészeti vasút üzemet. Az volt a céljuk, hogy ezáltal hatékonyabb gazdálkodást valósítsanak meg, közös arculatot alakítsanak ki és közös programokkal járuljanak hozzá a vendégek kikapcsolódásához. A cég kezelésében levő erdei vasutak közül a leghosszabb a felsőtárkányi, a leglátogatottabb viszont a szilvásváradi, ugyanakkor két ággal: Gyöngyös- Mátrafüred, illetve Gyöngyös-Lajosháza között szállítja az utasokat a Mátra Vasút.

A vezérigazgató azt is hangsúlyozta, hogy a felsőtárkányi kisvasúton 2010-ben 11.000, tavaly 12.200, míg az idei első félévben 9800 vendéget szállítottak. A Mátra Vasúton 2010-ben 48.000, az elmúlt évben 77.300, az idei első hat hónapban pedig 73.000 utas vonatozott. A legnagyobb számban változatlanul a Szilvásvárad-Szalajka völgyi kisvasúttal utaznak. Két évvel ezelőtt 160 ezeren, tavaly már 182 ezren és az idei első félévben 136 ezeren vették igénybe a szolgáltatásukat. Ezek az adatok arra utalnak, hogy 2012 év végéig kiemelkedő látogatottságra számítanak a három erdei vonalon.

Szilvásváradon az elmúlt évek során egy koncentrált kirándulóhely alakult ki, ahol a természeti szépségek mellett, az erdei vasút és a lovas turizmus egyaránt jelen van az idegenforgalmalomban - erősítette meg dr. Jung László. - Ezt mérlegelve jelentős infratrukturális fejlesztéseket valósítottak meg a komfortérzet javítására. Így alakították ki a nagy autóparkolót, továbbá a sétautat és a kisvasutat akadálymentesítették. Ezáltal nemcsak a kerekes székesek, hanem a babakocsival érkező családok is biztonságosan közlekedhetnek.

A kisvasút indító-, illetve a Szalajka völgy felé haladva az úgynevezett köztes állomását újjáépítették, a völgyben pedig a tájba illeszkedő végállomást létesítettek. Ott vasúti kitérőt is létesítettek, így egyszerre két szerelvény közlekedhet. Egy mozdonyt pedig átalakítottak, amely korszerű energiahasznosítással közlekedik. Ezek mellett Szilvásváradon az úgynevezett Villa Negratól a Glorier-tisztásig mészkő szegélyezésű utat építettek.

Az elmúlt időszakban a turisztikai attrakciókat is fejlesztették. Bővítették az erdei iskolára épülő programokat. A kisvasút indító állomásán például kézműves foglalkozásokra, rajzolásra, festésre teremtettek lehetőséget a csoportoknak. A szilvásváradi erdészet központi épületében pedig foglalkoztató termeket nyitottak, ahol az erdő növény- és állatvilágát, illetve az erdőben való viselkedés szabályait ismerhetik meg a látogatók. Interaktív bemutató bázist is nyitottak, ott szakemberek tájékoztatóiból ismerhetik meg az erdő életét az érdeklődők. Mindezek mellett a nagy hagyományokkal rendelkező erdészeti múzeumot is felújították.

Eközben a Mátra Vasutat is fejlesztették, miután 3, 2 kilométer hosszúságban egy új vonalszakaszt építettek a lajosházi végállomást követően egészen a Szalajka házig. A jövőben ott bemutatókat terveznek, illetve esőbeállókat is létesítenek a turistáknak. A felsorolt fejlesztésekre összességében 1,2 milliárd forintot költöttek. Ezekhez a pénzt sikeres pályázati támogatásokkal, önerővel és a tulajdonos segítségével biztosították.

Azt is megtudtuk, hogy az Egeredő Zrt. tervei között hosszabb távú, a turizmust segítő további fejlesztési elképzelések szerepelnek. Így például a "bakancsosoknak" kedvezve a kék túrához kapcsolódnak. Sőt a kék túra elmélete alapján kerékpáros útvonalat is jelölnek ki. A társaságnak a Mátrában és a Bükkben levő vadászházait a következő időszakban turistaházakká alakítják át, melyekhez istállókat is építenek, hogy a lovaglás iránt érdeklődőket is szolgálják. Ezek a házak egyébként segélyállomásokként is működnek majd, melyeket a legkorszerűbb infrastruktúrával szerelnek fel és autókkal megközelíthetők lesznek.


Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.