26 ember áll a kora reggel fátyolos napsütésében, a müncheni repülőtér betonján a Lufthansa Cityline egyik 98 személyes CRJ 900-asa előtt. Zajlik a beszállás az LH1686-os járatra, de a néhány rövid percet kihasználva érdeklődöm az álmosnak tűnő utasok között: honnan jönnek és miért ülnek fel erre a gépre? Éva Németországban él és a Debrecen melletti Derecskére tart német párjával. Szüleit látogatja, nagyon örül a közvetlen járatnak; nem kell többé, de legalábbis idén nyáron a Ferihegyről leautózni, amikor családlátogatóba jönnek. Van, aki üzleti ügyben érkezik pár napra. Igazán színessé a képet az a nigériai asszony teszi, aki a debreceni orvosi egyetemen tanuló fiát látogatja meg. „Egy hétig maradok Magyarországon” - közli széles mosollyal. A Lufthansa fejlett stílusérzékről tanúbizonyságot téve a nyitójáratra debreceni származású, de 27 éve Németországban élő utaskísérőt osztott be, aki Évához hasonlóan örül a közvetlen kapcsolatnak.
A közvetlen kapcsolatot a nyári menetrendben heti háromszor - hétfő, szerda, péntek - biztosítja a Münchenből reggel 07:30-kor induló, Debrecenben 09:05-kor leszálló gép. A járat vissza 09:45-kor indul és 11:20-ra ér a bajor fővárosba. A nem közvetlen, a debreceni repülőtér vonzáskörzetét a világ légiközlekedési térképére helyező kapcsolatról pedig a Lufthansa második legnagyobb bázisán keresztül elérhető 4 kontinens 130 körüli csatlakozása hivatott gondoskodni. A kínálatot tovább árnyalja a Lufthansa Star Alliance tagsága, vagyis a szövetség légitársaságainak fedélzetén az Antarktiszt kivéve mindenhova el lehet debreceni indulással repülni. Legfeljebb nem csak egy átszállással, és nem egy-két órás csatlakozási időkkel. Utóbbiakon sokat finomíthat, ha a járat indulási idejét egy órával későbbre teszik, így akár az észak-atlanti hálózatról érkező első hullám gépeiről is átszállhatnak Debrecen fele. A kereslet növekedését látva tervezik a müncheni slot módosítását - derült ki a légitársaság munkatársainak szavaiból.
A keresletet innen nézve nem csupán Debrecen, hanem határon átnyúlóan a román oldallal az egész régió adja. Antal Gábor, a Lufthansa-csoport magyarországi igazgatója szerint 60-70%-ot eleinte bizonyosan a nemzetközi forgalom biztosít. Sokat remélnek az üzleti utaktól, melyeket segíti a térségben növekvő német beruházási hajlandóság illetve a már meglévő német cégek. De mint a fenti körképből kiderül a család- és baráti látogatásra valamint turistáskodásra érkezők is sokat nyomhatnak a latba. Az ő megszólításukról egyfelől a Magyar Turizmus Zrt. (meghívásukra a hétfői járaton érkezett tanulmányi útra a Passauer Neue Presse munkatársa) illetve a Lufthansa április fedélzeti magazinjában is hirdető debreceni TDM-szervezet gondoskodik. A légitársaság saját berkein belül összes európai járatán a frissítőkendők tasakján hívja fel a figyelmet debreceni járatára a Nagytemplom képmásával. Másfelől a DZT, Német Turisztikai Hivatal is igyekszik odatenni magát, hogy a Magyarországról legtöbb vendégéjszakát bezsebelő Bajorországba, de akár Németország távolabbi pontjaira is utazzanak a járaton. A debreceni járatköszöntőn személyesen jelent meg Czeiszing Miklós, a DZT budapesti képviseletének vezetője. Czeiszing reméli, hogy sokak érdeklődését keltik fel München és térségének látványosságai, illetve az idei, a zöldturizmus jegyében zajló kampányév, amihez Bajorország (is) megint csak remek terep.
A nyitójárat München felé mindössze hét utassal szállt fel, ami lehet, hogy kétséget ébreszt néhányakban a terv sikerét illetően. De addig is, amíg a számok igazolják a járat létjogosultágát, idéznénk Carsten Spohr Lufthansa-vezérigazgató lapunknak a Star Alliance vezérigazgatók chicagói konferenciáján adott válaszát: „A Lufthansa nem kísérletezik, most jött el az indítás ideje”.
Egy müncheni ráhordó járat üzemeltetésére 2005-ben tette az első kísérletet a debreceni repülőtér. A járatot féléves próbaidőt követően az OLT (Ostfriesische Lufttransport) illetve a Debreceni Vagyonkezelő Rt. által alapítandó CívisAir üzemeltette volna. Akkoriban évi 100 ezres forgalmat vártak a járattól. „Az elképzelés jó volt, a kivitelezés nem” - mondta korábban a Turizmus Online-nak Farkas András, a repülőtér korábbi igazgatója. Ezt követően nem sokkal szintén az OLT gépén Malév kóddal a Malév törzshálózatára hordtak volna rá napi kétszer Debrecenből. Az igen alacsony kihasználtság miatt hamar eltűntek a debreceni betonról a piros-fehér Saab 340-esek. |