Hogyan hosszabbítsuk meg a szezont?

Nemzetközi Turisztikai Konferenciát szervezett a Savonai Kereskedelmi, Mezőgazdasági és Iparkamara (Camera di Commercio Industria Artigianato e Agricoltura di Savona) az olasz Riviéra egyik csodálatos kisvárosában, Loanóban, s erre a konferenciára a 2heti turizmus is meghívást kapott. A konferencián természetesen a tartomány, Liguria problémáiról esett szó, ám mielőtt még bárki azt gondolná, Olaszország messze van, nekünk is van elég bajunk, hadd mondjam el: Liguriában kísértetiesen hasonló gondokra keresik a megoldást, mint például nálunk a Balaton mentén. Ezért a loanói konferencia nekünk is számos tanulsággal szolgálhat.

Az olasz Riviéra fénykora a XX. század 60-as éveiben kezdődött, mikor is számtalan szálloda, vendéglátóhely nyitotta meg kapuit, s színvonalas szolgáltatásokkal, kedvező árakkal várták a vendégeket. A fejlődés a 80-as évek közepéig tartott, ám az elmúlt 15 évben megfordult a tendencia: a vendégek száma egyre csökken, Liguria elveszítette vonzerejét és piaca egy részét. Mindez számtalan kérdést felvet, ezért szervezte meg a kamara (CamCom) a konferenciát, melyre a legnagyobb utazási irodák képviselőit és a nemzetközi turisztikai sajtó munkatársait is meghívták.

A konferenciát Giancarlo Grasso, a CamCom elnöke nyitotta meg, aki röviden felvázolta, milyen témákról szól majd a konferencia. Természetesen a szeptember 11-i terrortámadás miatt megváltozott piaci helyzettel kapcsolatos közhelyeket is meghallgathattuk, ám Grasso kiemelt néhány igen fontos dolgot: a bürokrácia csökkentését, a képzés és a továbbképzés javítását, a versenyképesség fokozását.

A rendezvény első előadója Amedeo Amato, a Savonai Egyetem közgazdász professzora volt, aki nyitó előadásában közgazdászszemmel, a korábbi krízishelyzetekkel összehasonlítva elemezte a válságot. Szerinte a szeptember 11. okozta sokk már múlik, s a hasonló helyzeteket, mint például a balkáni háború vagy az öböl-válság, mindig emelkedés követte, aminek már látszanak a jelei. A szeptemberi katasztrófa időzítése szerencsére már nem érintette döntően a 2001-es évet, hiszen csak az utolsó három, turisztikai szempontból amúgy is gyengébb hónap eredményeire volt hatással. Sokkal inkább hatással lesz a gazdaságra a verseny fokozódása, ami az unió bővítésével később még erősebb lesz. Az euró bevezetése ösztönzően hatott az olasz szolgáltatóiparra, mert megmentette őket egy jelentős kamatnövekedéstől. A turizmus fejlődéséről szólva kiemelte: Európa annyira összefonódott az amerikai gazdasággal, hogy míg az ottani receszszió tart, várhatóan legalább még fél évig, nem várható jelentős javulás. Általánosságban az a jellemző, hogy amikor szárnyal a gazdaság, a turizmus az átlagosnál is jobb eredményeket produkál, rossz helyzetben viszont az átlagosnál is nagyobb a visszaesés.

A konferencia a külföldi vendégek előadásaival folytatódott Renato Andreotti, a Hotel Domani igazgatójának moderálásával. Közülük elsőként a svájci Hotelplan termékmenedzsere, Hans Wiegand szólalt fel, aki elmondta: Svájcból több mint 70 éve érkeznek turisták a Ligur-tenger partjára, a Hotelplan charterjáratokat indít, sőt saját légitársaságot is vásároltak, melynek ugyancsak vannak ideirányuló járatai, de a forgalom csökken, főleg a kiegészítő szolgáltatások hiánya miatt. Véleménye szerint, ha a tartomány viszsza akarja nyerni korábbi vonzerejét, ilyen irányba kell fejleszteni.

Günther Degenhardt a német Thomas Cook képviseletében elmondta: 2001-ben 7 millió német utazott Spanyolországba, s csak 1,9 millió Olaszországba. Ennek oka olasz részről a marketingmunka, a promóció hiánya. A turista előbb az ország mellett dönt, s csak utána a régió felől, így az egyes tartományoknak össze kellene fogniuk. Ráadásul megváltoztak a szokások: a turista ma már nem csak pihenni, de az első pillanattól szórakozni is akar. Erre pedig még nincsenek Liguriában felkészülve.

A délelőtti előadók közül a holland Thomas Cook és a német Dertour képviselője is egyetértettek abban: a szállodák és az infrastruktúra elöregedett, a szállodák nem készültek fel családok fogadására, nincs megfelelő szabadidő- eltöltési lehetőség, nem jók a körülmények. Az olaszok szeretnének egy turisztikai terméket eladni, csak éppen az nem látszik, mi is ez a termék.

A konferencián elhangzó beszédek közül a legnagyobb sikert kétségkívül Josef Peterleitner, az osztrák Terra Reisen igazgatója aratta, aki könyörtelenül szembesítette olasz barátait a valós helyzettel. Elemezte, miért csökkent a beutazók száma, s elemzésében az volt a legérdekesebb, hogy minden, amit az olasz Riviéráról mondott, tökéletesen illik a Balatonra is. Vagyis hogy hatalmas a verseny, a spanyolokkal és a görögökkel szemben kell eredményeket felmutatni, miközben a hotelállomány elöregedett, felújításra szorul. A közlekedés, az úthálózati infrastruktúra 20 évvel ezelőtt még megfelelő volt, ma azonban már nem bírja a terhelést. A part menti településeken nem lehet parkolóhelyet találni, a szállodák nincsenek felkészülve a gyermekes családok fogadására, vagyis nem lehet tudni, ki a célcsoport. Mert ha a családok nem tudnak jönni, a fiataloknak nincs megfelelő szórakozási lehetőség, az autósok pedig nem tudják megközelíteni a helyet, ráadásul a szezon relatív rövidsége miatt magasak az árak, akkor tulajdonképpen milyen vendégkörre számítanak, s hogyan lehetne meghosszabbítani a szezont? A promóció is hiányzik, bár annak akkor van értelme, ha tudják, mi a termék és ki a célcsoport.

A fentieket csak megerősíteni tudta a német T.U.I. termékmenedzsere, Esther Brehler is, aki hozzáfűzte: a családi hotelek képzetlen személyzete és a nyelvtudás hiánya akadálya annak, hogy nőjön a beutazó turisták száma.

Az előadók után a helyi szakemberek is hozzászólhattak az elhangzottakhoz, és jól látszott: amit a német hátránynak lát, azt az olasz előnynek hiszi, a politikusok pedig inkább látszatlépéseket tesznek, nem valós problémamegoldásra törekszenek. Ennek jó példáit hallhattuk a felszólalásaikban, melyekre az olasz vállalkozók nem voltak túl fogékonyak. Ők ugyanis saját bőrükön érzik, milyenek az állapotok, annak ellenére, hogy például Piergiorgio Togni, az ENIT elnöke zárszavában milliárd lírás befektetésekről beszélt.

A konferenciát végighallgatva úgy tűnt, hogy a problémáink – a turisztikai földrajzi eltérésektől függetlenül – igencsak hasonlóak.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.