Így játszhatja ki a bringatolvajokat

Fontos a lakattípus és a helyszínválasztás, de az sem mindegy, hogy otthonunkban hol és hogyan tároljuk a kerékpárt.

A jó idő beköszöntével egyre többen veszik elő biciklijüket és választják munkahelyük megközelítésére, bevásárláshoz, hétvégi túrákra vagy éppen a napközbeni ingázáshoz a télen pihentettet kétkerekűjüket. Sajnos azonban a tavasz nemcsak a kerékpárosoknak, hanem a biciklitolvajoknak is kedvez. Az ORFK statisztikai adatai azt mutatják, hogy a biciklilopással kapcsolatos bejelentések száma évről évre egyre emelkedik. De mit tehetünk azért, hogy kerékpárunkat biztonságban tudjuk? Erről beszél Palágyi István, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum főinstruktora.

Általános tapasztalat, hogy vidéken, a kisebb falvakban, községekben kevesebb biciklit lopnak, ezért ott kevésbé ügyelnek a biztonságra még az emberek. Az ORFK adatai alapján minél nagyobb városban élünk, annál nagyobb problémát jelentenek a bringatolvajok, és jellemzően az ellopott kerékpárok értéke ezzel arányban egyre nő. Az országon belül tapasztalható kettősség Budapesten is megfigyelhető, az ORFK adatai szerint a kertvárosokban kevesebb a kerékpárlopás, mint a belvárosban. Mit tehetünk a tolvajok ellen? Hogyan óvjuk meg kerékpárunkat? Bár nincs teljesen biztos megoldás, ha néhány szabályt betartunk, jó eséllyel elkerülhetjük annak a veszélyét, hogy saját bringánk legyen a következő ellopott kétkerekű a sorban.

Hasznos tippek a bringatolvajok ellen

Először is mindig lakatoljuk le a bringánkat! Akkor is, ha csak 5 percre ugrunk be a boltba vagy épp a postára. Sokszor csak alkalom szüli a tolvajt: az ő esetükben az a jellemző, hogy inkább feltűnésmentesen arrébb tolják a magára hagyott biciklit, és nem feltétlenül az a céljuk, hogy a legértékesebb járműt eltulajdonítsák. Hozzá kell tenni, hogy bár manapság nagyon divatosak a használt és vintage kerékpárok, a biciklik között nem ritka a több százezres vagy milliós értékű járgány.

A legtöbb biciklitolvaj hosszúnyelű vágóval indul ”vadászatra”. Elsősorban azokat a bicikliket keresik, amiket csak egy vékonyabb dróttal vagy egy egyszerű kis számzáras lakattal biztosítottak. Ezeket egy másodperc alatt átvágják. Sajnos a rafinált technikák egész tárházából válogathatnak azok, akiknek mindenképpen más biciklijére fáj a foguk, és ezekről rengeteg videót is találunk az interneten.

Ahhoz, hogy felvehessük a harcot, vagy legalábbis megnehezítsük a tilosban járók dolgát, célszerű minél vastagabb láncot vásárolni, de már a komolyabb, U-alakú lakatok is elegendő védelmet biztosíthatnak. Szerencsére számtalan különféle lakat közül válogathatunk a bicikliboltokban, melynek többségét már csak flexszel vagy nehéz vágóeszközzel lehet levágni. Ilyen például a colstokszerű lakat, melyet könnyedén összecsukhatunk, ám illesztési pontjai miatt rendkívül biztonságos. Vagy épp azok a típusok, melyek acélgyűrűk egymásba fonásából állnak – ezeket legtöbbször robogók leláncolásához használják. Szintén nagy biztonságot adnak azok a láncok, melyek illesztési pontjában golyós csapágyak vannak, így szinte feltörhetetlen.

Nem mindegy, hova tesszük a bringát

Figyeljünk oda arra is, hogy mihez kötjük oda a biciklit! Lehet, hogy a lakatunk erős, de ha könnyen átvágható a korhadt kerítés vagy kiszedhető az oszlop, ami köré odaerősítettük a bringát, akkor hiába költöttünk a drágább lakatra. Bár a biciklilopások többsége a belvárosra koncentrálódik, az sem mindegy, hogy ott hol parkolunk le. Keressük a forgalmas helyeket, ahol sok a gyalogos. Általában a nagy tömeg elriasztja a tolvajokat. Lehet, hogy kicsit tovább kell köröznünk, hogy a legfrekventáltabb részeken szabad helyet találjunk, de sokkal jobban járunk, mintha egy elhagyatottabb utcán hagyjuk a kerékpárt, ahol akár percekig háborítatlanul babrálhatják a rablók.

„Sok városban a polgárőrség a kerékpár egyik rejtett alkatrészére belegravíroz valamilyen számot vagy azonosítót, amit a rendőrséggel együtt nyilvántartásba vesznek. Ez egy ellopott kerékpár megtalálása esetén bizonyíték lehet, hogy ki volt a gazdája” – mondta a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora.

Otthon sem tudhatjuk kerékpárunkat megfelelő biztonságban

Aki családi házban él, annak legalább az otthoni biciklitárolás nem okoz gondot, mivel kényelmesen elhelyezheti a kertben vagy a garázsban, de nem árt otthon is lelakatolva tartani. Viszont a társasházi lakásokban ez már problémásabb kérdés. Akinek nagyobb a lakása, akár bent is elhelyezheti bringáját, viszont sokan a közös kerékpártárolót használják, vagy épp a lépcsőház korlátjához kötik biciklijüket. Míg egy kisebb lépcsőházban ezzel nincs gond, addig egy 20-40 vagy még több lakásból álló társasházban, ahol a lakók nem is biztos, hogy mind ismerik egymást, nem valószínű, hogy feltűnik egy ólálkodó idegen.

Vigyázzunk a tárolóra, sose hagyjuk nyitva az ablakát, tegyünk rá rácsot, zárjuk mindig kulccsal, és próbáljunk meg figyelni egymás értékeire is! Egy jó lakat sok mindenre megoldást nyújthat, megmentheti a biciklit, viszont az olyan kiegészítőknek, mint egy jó lámpa vagy sebességmérő már nem nyújt védelmet. Sajnos sok tolvaj, ha nem tud hozzáférni a biciklihez, már a hozzá tartozó kiegészítőkkel is beéri, ami ugyanolyan kellemetlen lehet. Egyrészt tanácsos a kiegészítőkből az olcsóbb termékeket választani, ha viszont profi felszerelésünk van, akkor a biztonság kedvéért inkább szereljük le őket, és vigyük magunkkal a táskánkban.

Emellett – főként, ha nagyobb értékű kerékpárunk van – érdemes biztosítást is kötni a bringára, hogy egy esetleges lopás vagy a bicikli sérülése esetén se szenvedjük nagy anyagi károkat.


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.