Információ elszívó utasok ellen ajánlatkérési díj?

Az elmúlt évtized során az utazási irodákat mind jobban sújtja a megvalósult üzleteik és az ajánlatkérések számának romló aránya. Legyen szó szabadidős utaztatásról, vagy MICE-ról, az ajánlatkérések átlag 10-20%-a válik bevétellé. Az esetek többségében a remélt ügyfél a biztos információ birtokában elintézi foglalásait közvetlenül. Megoldás lehetne az ajánlatkérési díj az utazási irodák szerint. Ennek bevezetését illetően azonban egyöntetűen szkeptikus a szakma. Megoldás egyelőre nem várható.

Hogy miért alakult ez így? Mind a MUISZ (Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége) mind pedig a MABEUSZ (Magyar Beutaztatók Szövetsége) szerint nyomós ok az internet előretörése. De Molnár Gabriella MUISZ-, és Rácsai Ágnes MABEUSZ-elnök egyaránt említi az ágazat még mindig tartó válságát is. Rácsai Ágnes még hozzáteszi: a turizmus világméretű fejlődésével egyre több desztináció, és az ezeket képviselő iroda száll versenybe az utasok kegyeiért; óriási a verseny, melyben senki sem kockáztatna meg bármilyen többletköltséget hárítani az ügyfelekre.

Információ ingyen?!

Egy-egy megrendelő sokszor bekér 4-5 irodától is ajánlatot desztinációnként; ezek száma akár 15 is lehet. Anélkül, hogy elárulná, konkréten melyik desztináció érdekli. Ráadásul sokszor az első ajánlat dönt. Ennek olyannak kell lennie, hogy a fenti, szép számú vetélytársat mind maga mögé utasítsa. Azaz nincs idő több ajánlaton átmenve a legjobbat kihozni az elsőből. Egy-egy ilyen „díjnyertes”, már a teljes menüket is tartalmazó ajánlat akár 40 oldalnyi is lehet, különösen a MICE-turizmus esetében. Ha nem tetszett, megy a levesbe - mintegy 80%-ban. Az alkalmazottak pedig dolgoztak rajta sokat, kiadtak egy halom értékes információt, majd a felesleges csuklóztatásért egy fitying bevételt sem könyvelhet az iroda.

Az sem ritka, hogy a visszatérő ügyfél 1-2 rendezvény során kiépített kapcsolatrendszer és helyi tapasztalatok birtokában a harmadik alkalommal már kifelejti az utazási irodát - panaszolja Rácsai Ágnes.

Utazási irodák vs szállodák

Az ajánlatkérések alacsony megvalósulási rátáját tetézi az utaztatók nem minden esetben felhőtlen viszonya a szállodákkal különösen a MICE esetében. A szállodákat mind gyakrabban keresik fel közvetlenül a korábban beutaztatókhoz forduló ügyfelek - panaszolja Rácsai. Szállodája válogatja, hogy az adott ház mit vállal magára, kiadja-e a nála jelentkező ügyfélnek legjobb árait, vagy valamelyik utazási irodához küldi. Két vetélytárs országunkban - Csehország, Ausztria - Rácsai Ágnes elmondása szerint erősebb az összetartás a vendéglátás és az utaztatás között. „Be kellene látni a szállodáknak, hogy ha a desztinációt el tudjuk adni, azzal a szálloda is jól jár” - fejti ki a MABEUSZ-elnök.

Sovány vigasz, de

nem magyar jelenségről beszélünk - ismerik el a szakmai szervezetek vezetői. Mi több, nálunk a 10-20%-os megvalósulási aránnyal egészen jól állunk - vigasztal Rácsai Ágnes olyan idegenforgalmi nagyhatalmak példáját felhozva, mint Málta, Görögország, Spanyolország.

Megoldást azonban

az utaztatók a törvényhozástól hiába remélnek. Nem is fordult sem a MUISZ, sem pedig a MABEUSZ a jogalkotókhoz. Sőt, legjobb tudomásuk szerint más európai országokban sem tette ezt meg senki, ahogy az uniós törvényhozást sem zaklatták ezzel. Molnár Gabriella szerint szokássá kellene válnia a díj kivetésének, de az ügy mögött nem áll kontinensen átívelő összefogás. Megoldást jelenthet akár, ha csak bizonyos mennyiségű információt kap meg az utas - mondja Molnár Gabriella. Ezen felül viszont fizetnie kellene, melyet ha mégis vásárolt az utas, a részvételi díjából levonnának - vélekedik egy jeles hazai utazásszervező munkatársa.

Rácsai Ágnes úgy látja, rendkívül lecsökkent az utazási irodák aránya. Inkább közvetlenül foglalnak, de mindeközben, még ha esetleg spórol is az utas elfelejti, hogy az utazási iroda egyfajta biztosítás folyamatos jelenléttel. Nélküle az utas, az ügyfél magára van utalva.


Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban

Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban 

A Turkish Airlines február 5-én megnyitotta az eddigi legnagyobb külföldi lounge-át a Narita Nemzetközi Repülőtéren.
MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi

MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi 

A MÁV-nak egyre sürgetőbbé vált az új flotta.
Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról

Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról 

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát.
Járatindítás két angliai célállomásra

Járatindítás két angliai célállomásra 

A Jet2.com új járatokat indít az East Midlands Repülőtérre és Newcastle-be.
Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben

Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben 

A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.
MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége!

MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége! 

Nagy felháborodást váltott ki a napokban az egyik internetes oldalon felröppent hír.
Hamarosan  változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen!

Hamarosan változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen! 

Nemcsak az autósok, hanem a busszal érkezők és azzal távozók is terelő útvonalon közlekednek.
Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”,  csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk

Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”, csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk 

A Wizz Air január 31-ére szóló meghívása alaposan felpörgette az adrenalinszintemet, elvégre nem minden nap zuhanhat le úgy az ember egy repülő fedélzetéről, hogy azt tuti túl is élje – FRISSÍTVE
Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken

Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken  

2025. február 5-én, szerdán a poggyászkezelők tiltakozása miatt részleges sztrájkokra lehet számítani az olaszországi repülőtereken.
Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára

Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára 

 A bérlet többféle utazási lehetőségeket kínál.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.