Információ elszívó utasok ellen ajánlatkérési díj?

Az elmúlt évtized során az utazási irodákat mind jobban sújtja a megvalósult üzleteik és az ajánlatkérések számának romló aránya. Legyen szó szabadidős utaztatásról, vagy MICE-ról, az ajánlatkérések átlag 10-20%-a válik bevétellé. Az esetek többségében a remélt ügyfél a biztos információ birtokában elintézi foglalásait közvetlenül. Megoldás lehetne az ajánlatkérési díj az utazási irodák szerint. Ennek bevezetését illetően azonban egyöntetűen szkeptikus a szakma. Megoldás egyelőre nem várható.

Hogy miért alakult ez így? Mind a MUISZ (Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége) mind pedig a MABEUSZ (Magyar Beutaztatók Szövetsége) szerint nyomós ok az internet előretörése. De Molnár Gabriella MUISZ-, és Rácsai Ágnes MABEUSZ-elnök egyaránt említi az ágazat még mindig tartó válságát is. Rácsai Ágnes még hozzáteszi: a turizmus világméretű fejlődésével egyre több desztináció, és az ezeket képviselő iroda száll versenybe az utasok kegyeiért; óriási a verseny, melyben senki sem kockáztatna meg bármilyen többletköltséget hárítani az ügyfelekre.

Információ ingyen?!

Egy-egy megrendelő sokszor bekér 4-5 irodától is ajánlatot desztinációnként; ezek száma akár 15 is lehet. Anélkül, hogy elárulná, konkréten melyik desztináció érdekli. Ráadásul sokszor az első ajánlat dönt. Ennek olyannak kell lennie, hogy a fenti, szép számú vetélytársat mind maga mögé utasítsa. Azaz nincs idő több ajánlaton átmenve a legjobbat kihozni az elsőből. Egy-egy ilyen „díjnyertes”, már a teljes menüket is tartalmazó ajánlat akár 40 oldalnyi is lehet, különösen a MICE-turizmus esetében. Ha nem tetszett, megy a levesbe - mintegy 80%-ban. Az alkalmazottak pedig dolgoztak rajta sokat, kiadtak egy halom értékes információt, majd a felesleges csuklóztatásért egy fitying bevételt sem könyvelhet az iroda.

Az sem ritka, hogy a visszatérő ügyfél 1-2 rendezvény során kiépített kapcsolatrendszer és helyi tapasztalatok birtokában a harmadik alkalommal már kifelejti az utazási irodát - panaszolja Rácsai Ágnes.

Utazási irodák vs szállodák

Az ajánlatkérések alacsony megvalósulási rátáját tetézi az utaztatók nem minden esetben felhőtlen viszonya a szállodákkal különösen a MICE esetében. A szállodákat mind gyakrabban keresik fel közvetlenül a korábban beutaztatókhoz forduló ügyfelek - panaszolja Rácsai. Szállodája válogatja, hogy az adott ház mit vállal magára, kiadja-e a nála jelentkező ügyfélnek legjobb árait, vagy valamelyik utazási irodához küldi. Két vetélytárs országunkban - Csehország, Ausztria - Rácsai Ágnes elmondása szerint erősebb az összetartás a vendéglátás és az utaztatás között. „Be kellene látni a szállodáknak, hogy ha a desztinációt el tudjuk adni, azzal a szálloda is jól jár” - fejti ki a MABEUSZ-elnök.

Sovány vigasz, de

nem magyar jelenségről beszélünk - ismerik el a szakmai szervezetek vezetői. Mi több, nálunk a 10-20%-os megvalósulási aránnyal egészen jól állunk - vigasztal Rácsai Ágnes olyan idegenforgalmi nagyhatalmak példáját felhozva, mint Málta, Görögország, Spanyolország.

Megoldást azonban

az utaztatók a törvényhozástól hiába remélnek. Nem is fordult sem a MUISZ, sem pedig a MABEUSZ a jogalkotókhoz. Sőt, legjobb tudomásuk szerint más európai országokban sem tette ezt meg senki, ahogy az uniós törvényhozást sem zaklatták ezzel. Molnár Gabriella szerint szokássá kellene válnia a díj kivetésének, de az ügy mögött nem áll kontinensen átívelő összefogás. Megoldást jelenthet akár, ha csak bizonyos mennyiségű információt kap meg az utas - mondja Molnár Gabriella. Ezen felül viszont fizetnie kellene, melyet ha mégis vásárolt az utas, a részvételi díjából levonnának - vélekedik egy jeles hazai utazásszervező munkatársa.

Rácsai Ágnes úgy látja, rendkívül lecsökkent az utazási irodák aránya. Inkább közvetlenül foglalnak, de mindeközben, még ha esetleg spórol is az utas elfelejti, hogy az utazási iroda egyfajta biztosítás folyamatos jelenléttel. Nélküle az utas, az ügyfél magára van utalva.


Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.