Összesen száz utast tudnak majd szállítani azok az Airlander nevű léghajók, amiket a brit Hybrid Air Vehicles (HAV) gyárt le. Ezekből a környezettel is kíméletes léghajókból egy spanyol társaság, az Air Nostrum már tíz darabot rendelt, számol be az Interesting Engineering híre nyomán a hvg.hu Tech rovata.
Mint írják, a társaság 2026-tól vonná be a légi közlekedésbe a különleges léghajókat, amik a gyártó szerint több ezer kilométeres hatótávval rendelkeznek, de jellemzően 300–400 kilométeres utakon használhatják őket. Arra tehát nem alkalmasak, hogy a világot átrepüljék velük, de rövid távon kifejezetten előnyös szerkezetek. És már csak azért is, mert egy ilyen hajó 90 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy repülőgép. Ezért persze az Airlanderek jóval lassabban is haladnak: a maximális tempó nagyjából 128 kilométer/óra, ami hagyományos utasszállító repülőgépekhez képest bőven az átlag alatt van.
A HAV közlése szerint a spanyol társasággal kötött üzletet egy hat hónapos szigorú modellezés és vizsgálat előzött meg. A léghajókat egyébként országon belül tervezik működtetni, de azt még nem tudni, hogy pontosan milyen útvonalakat érintenek majd.
A léghajó fő előnye, hogy a leszállást jóval egyszerűbben képes végre hajtani, mint egy hagyományos repülő. Ezért városközpontokhoz közelebb is tud landolni, így az utasok kevesebb időt kell tölteniük ahhoz, hogy a városközpontba megérkezzenek.
A teljes cikk ITT és ITT található
Forrás: Interesting Engineering / hvg.hu