Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról

Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

A hazai légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl napra pontosan tíz éve, Európában elsőként törölte el a teljes magyar légtérben a légi útvonalhálózatot és vezette be a repülőgépek korlátozások nélküli szabad légtérhasználatát, ezzel véget vetve a légifolyósóknak hazánkban, amely – tévesen – a mai napig használt fogalom a közbeszédben.

Az úgynevezett Hungarian Free Route (HUFRA) rendszer lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek.

A légitársaságok így a legoptimálisabb és a legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. 2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala, ami a légitársaságok számára minimum 33 millió dollár értékű üzemanyag-megtakarítást eredményezett, valamint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a globális légtérbe.

 2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala
2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala
Fotó: Depositphotos

A HungaroControl 2024-ben rekordforgalmat regisztrált Magyarország légterében, összesen 1 143 937 repülőgéppel, amelynek legnagyobb részét – közel 84 százalékát – az átrepülő járművek tették ki. Az Európai Bizottság rendelete a szabad légtérhasználat bevezetését csak 2022-től tette kötelezővé az egész kontinensen, így Magyarország jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette ezt a kötelezettséget. A fejlesztésért nemzetközi szakmai innovációs díjjal is jutalmazták a társaságot.

„A HungaroControlnál felkészülten állunk a folyamatosan növekvő forgalom kihívásai elé, és kiemelt figyelmet fordítunk az innovációra annak érdekében, hogy minél hatékonyabban kezeljük az átrepülő, valamint a le- és felszálló járatokat, ezzel biztosítva a maximális fokú biztonságot is.”

– nyilatkozta Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója.

Az előrejelzések szerint a 2025-ös évre szintén erős forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további légiforgalmi szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett tulajdonosi joggyakorlásával működő szolgáltató. Ilyen például a légtér logikai szerkezetének még hatékonyabb működést célzó átalakítása, a meteorológiai asszisztencia folyamatos jelenléte a munkateremben vagy a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek.


Elkészült a IATA 2024-es biztonsági jelentése

Elkészült a IATA 2024-es biztonsági jelentése 

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közzétette a 2024-es Éves Biztonsági Jelentését.
Elbúcsúztak a készpénzfizetéstől az ultrafapados légitársaság járatain

Elbúcsúztak a készpénzfizetéstől az ultrafapados légitársaság járatain 

Az utasok problémamentes és gyors fizetési megoldások közül választhatnak a fedélzeti termék vásárlása esetén.
Az utasok véleménye alapján ez Európa legjobb repülőtere

Az utasok véleménye alapján ez Európa legjobb repülőtere 

Ismét Európa legjobbjának választották az utasok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.
Cseh szakember érkezett a Air France-KLM budapesti irodájának élére

Cseh szakember érkezett a Air France-KLM budapesti irodájának élére 

Jan Kropáčeket nevezték ki, aki McPartlin-Kiss Ildikót váltja ebben a pozícióban.
A hamburgi reptéren már vasárnap sztrájk volt – a hétfőre meghirdetett stop előfutáraként

A hamburgi reptéren már vasárnap sztrájk volt – a hétfőre meghirdetett stop előfutáraként 

Meglepetéssztrájk bénította meg a hamburgi repülőteret.
Hétfőn sztrájk a német reptereken – magyar járatpárokat is érint

Hétfőn sztrájk a német reptereken – magyar járatpárokat is érint 

Óriássztrájkot szervezett a legnagyobb közlekedési szakszervezet a hét első napjára Németország több légikikötőjébe.
A nő, aki egy luxushajón talált otthonra

A nő, aki egy luxushajón talált otthonra 

A különc, Clara L. Macbeth annyira beleszeretett az RMS Caronia nevű hajóba, hogy éveken át visszatért rá, szinte ott élve az életét.
 Emirates–Expedia Group: együttműködés az utazástervezés területén

Emirates–Expedia Group: együttműködés az utazástervezés területén 

Az Emirates és az Expedia Group bővítik együttműködésüket az Emirates New Distribution Capability (NDC) API teljes integrációjával.
Egész évben ünnepel a reptér

Egész évben ünnepel a reptér 

Május 7-én lesz 75 éve, hogy megnyitották az akkor még „Ferihegy” néven emlegetett fővárosi légikikötőt.
A kisföldalatti szerelvényei elöregedtek – de még egy jóideig ki kell tartaniuk

A kisföldalatti szerelvényei elöregedtek – de még egy jóideig ki kell tartaniuk 

A Millenniumi Földalatti Vasút szerelvényei elöregedtek, de a BKV szerint engedélyük érvényes.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.