Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról

Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

A hazai légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl napra pontosan tíz éve, Európában elsőként törölte el a teljes magyar légtérben a légi útvonalhálózatot és vezette be a repülőgépek korlátozások nélküli szabad légtérhasználatát, ezzel véget vetve a légifolyósóknak hazánkban, amely – tévesen – a mai napig használt fogalom a közbeszédben.

Az úgynevezett Hungarian Free Route (HUFRA) rendszer lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek.

A légitársaságok így a legoptimálisabb és a legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. 2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala, ami a légitársaságok számára minimum 33 millió dollár értékű üzemanyag-megtakarítást eredményezett, valamint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a globális légtérbe.

 2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala
2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala
Fotó: Depositphotos

A HungaroControl 2024-ben rekordforgalmat regisztrált Magyarország légterében, összesen 1 143 937 repülőgéppel, amelynek legnagyobb részét – közel 84 százalékát – az átrepülő járművek tették ki. Az Európai Bizottság rendelete a szabad légtérhasználat bevezetését csak 2022-től tette kötelezővé az egész kontinensen, így Magyarország jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette ezt a kötelezettséget. A fejlesztésért nemzetközi szakmai innovációs díjjal is jutalmazták a társaságot.

„A HungaroControlnál felkészülten állunk a folyamatosan növekvő forgalom kihívásai elé, és kiemelt figyelmet fordítunk az innovációra annak érdekében, hogy minél hatékonyabban kezeljük az átrepülő, valamint a le- és felszálló járatokat, ezzel biztosítva a maximális fokú biztonságot is.”

– nyilatkozta Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója.

Az előrejelzések szerint a 2025-ös évre szintén erős forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további légiforgalmi szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett tulajdonosi joggyakorlásával működő szolgáltató. Ilyen például a légtér logikai szerkezetének még hatékonyabb működést célzó átalakítása, a meteorológiai asszisztencia folyamatos jelenléte a munkateremben vagy a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek.


Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra

Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra 

A Cannes-i Filmfesztivál, a Formula-1-es Monacói Nagydíj, valamint a Cannes Lions PR és kreatív verseny miatt az Air France közvetlen járatot indít Los Angeles, valamint New York és Nizza között.
Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken

Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken 

A repülőtér biztonsági személyzete összesen 10,7 tonna kimchit foglalt le az utasoktól.
A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában

A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában  

Bejelentették: 2025 március végétől megszüntetik járataikat Aalborgba, valamint bezárják billundi bázisukat.
Erre készüljön: hétvégén lezárják a Lánchidat és a pesti alsó rakpartot

Erre készüljön: hétvégén lezárják a Lánchidat és a pesti alsó rakpartot 

A közlemény szerint a híd péntek éjféltől hétfő hajnali 4 óráig lesz lezárva.
Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban

Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban 

A Turkish Airlines február 5-én megnyitotta az eddigi legnagyobb külföldi lounge-át a Narita Nemzetközi Repülőtéren.
MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi

MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi 

A MÁV-nak egyre sürgetőbbé vált az új flotta.
Járatindítás két angliai célállomásra

Járatindítás két angliai célállomásra 

A Jet2.com új járatokat indít az East Midlands Repülőtérre és Newcastle-be.
Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben

Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben 

A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.
MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége!

MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége! 

Nagy felháborodást váltott ki a napokban az egyik internetes oldalon felröppent hír.
Hamarosan  változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen!

Hamarosan változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen! 

Nemcsak az autósok, hanem a busszal érkezők és azzal távozók is terelő útvonalon közlekednek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.