Kiveri a frász, ha matrica nélkül hajtott fel az autópályára?

Az autópályára hajtva még egy órán belül megvásárolható lenne a használati jogosultság, ügyfélbarát módon változna számos pótdíjfizetésre vonatkozó előírás, jövő nyártól a motorosok kedvezményes havi matricát is vehetnének a fejlesztési tárca javaslata szerint - tájékoztatott közleményben az NFM.

Majd így folytatták: A megyei matricák bevezetésével megjelent új felhasználók a rutinosabb vásárlóknál gyakrabban ütköztek kisebb nehézségekbe. A külföldi járművekre kiszabott pótdíjak hatékonyabb beszedése is hozzájárult a jogkövető magatartás elmúlt években tapasztalt elterjedéséhez, a bliccelési kísérletek visszaszorulásához. Így lehetővé válik a szolgáltatásért fizetni kész autósok figyelmetlenségeinek, tájékozatlanságból fakadó tévesztéseinek enyhébb elbírálása. A javasolt változtatások zömének alapvető célja, hogy kiiktassák az adminisztratív buktatókat és többletköltségeket, amelyek az elmúlt időszakban gondot okoztak az úthasználók számára.

Az egyik legfontosabb tervezett intézkedés lehetővé tenné, hogy pl. a véletlenül díjköteles útszakaszra tévedő autósok az utazás megkezdése után is megvásárolhassák az e-matricát. Az új előírás szerint a fizetős hálózatra lépéstől számítva 60 perc állna az úthasználók rendelkezésére a jogosultság megváltásához. Az e-matricákat a továbbiakban is érdemes már indulás előtt beszerezni akár személyesen, akár elektronikus úton. A jóhiszemű mulasztók azonban a jövőben mentesülhetnek a pótdíjazás alól, ha a megfelelő jogosultságot a díjköteles útra hajtást követő egy órán belül megveszik.

A hatályos szabályozás szerint a jogosulatlan úthasználatért kiszabott 14 875 forintos alap-pótdíj már 30 nap után 59 500 forintra nő. A tervezett módosítással e türelmi idő a kétszeresére, 60 napra hosszabbodna, teret engedve az esetleges tévesztések kényelmesebb kezelésének is. Ha a jármű az arra egyébként irányadó díjkategóriához képest alacsonyabb díjkategóriába tartozó, érvényes jogosultsággal rendelkezik, csak különbözeti pótdíjat kellene fizetni, amely 60 napon belüli rendezés esetén 7 500 forint lenne.

Ha az úthasználónak a jogosulatlan úthasználat és az első felszólítás kézhezvétele között eltelt időben kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettsége keletkezett, a pótdíj maximalizálását kérheti két, a járműre irányadó alap-pótdíj vagy különbözeti pótdíj összegére. A kérelem benyújtására a korábbi 15 nappal szemben 75 nap állna az üzemben tartó rendelkezésére. A kérelem egy rendszámra egy naptári évben többször is benyújtható lenne. A rendszer üzemeltetője a jövőben a pótdíjfizetésre kötelezett természetes személy kérelmére részletfizetést engedélyezhetne, ha az egy összegű rendezés jelentős anyagi terhet róna a mulasztóra.

Egy rendszámra naptári naponként egy pótdíj szabható ki, azonban a továbbiakban elkerülhetővé válhat az is, hogy az éjfélnél valamelyest tovább tartó, viszonylag rövid idejű használat miatt egy útra két büntetést fizettessenek meg. A módosítási kezdeményezés rendezi az üzemszünetek ügyét is: a javasolt rendelkezések kimondják, hogy az üzemszünet idejét követő legalább 60 percig nem szabható ki pótdíj.

A D2 járműkategóriába tartozó (pl. 7 főnél több személy szállítására alkalmas) személygépkocsira regisztráció után igénybe vehető nagycsaládos kedvezmény nemcsak a négy, hanem más szabályozásokhoz igazodva már a három gyermeket nevelő családok számára is elérhető lehet.

A következő szezontól, jövő júniustól a motorosok a kínálatból eddig hiányzó kedvezményes havi matricát vehetnének járművükre. Az új termék ára az 1470 forintos heti jogosultsághoz képest mindössze 2500 forint lehet.

Egyszerűsödhet számos szolgáltatás, például a jogosultság átírása egyik járműről a másikra (új autó vásárlása vagy családon belüli átadás esetén). A tervek szerint egyszeri ügyintézés alkalmával egyszeri díjfizetés történhet, így megszűnhet a többi között az a gyakorlat is, amely rendszámelírás esetén karakterenkénti díjfizetést írt elő.

Az autósok költségeit és adminisztrációs terheit csökkentő előírások gyors véglegesítésük esetén legkorábban 2018. január elsejétől léphetnek hatályba. Az e-matricás rendszerhez kapcsolódó ügyintézést megkönnyítő egyes rendelkezéseket a már folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell majd.


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.