Csodát vitt véghez a szakemberek egybehangzó megítélése szerint annak a TU-154 típusú gépnek a személyzete, amely úgy hajtott végre kényszerleszállást a Komi Köztársaságban 72 utassal a fedélzetén, hogy senkinek nem esett baja, és a repülőgép sem sérült meg - írták szerdán az orosz lapok.
A gép kedden a jakutföldi Zapolarnij (Sarkkörön túli) városból tartott Moszkvába, amikor hirtelen felmondta a szolgálatot az áramellátás, a navigációs rendszer, és az összes szivattyú, amely az üzemanyagtartályból a hajtóművekhez juttatja a kerozint.
A legközelebbi leszállási lehetőséget egy sok éve elhagyott katonai repülőtér jelentette a Komi Köztársaságban lévő Izsma városka mellet. A töredezett, kátyús kifutópálya azonban mindössze 1200 méter hosszú, miközben a TU-154-eseknek mintegy 2000 méteres kifutásra van szükségük. Jevgenyij Novoszelov első pilóta dolgát a szerencse is segítette: a kifutópálya végén túlment ugyan - bár alig 100 méterrel - de egy egészen fiatal fenyőültetvénybe szaladt bele, amelynek fácskái lefékezték a gépet, kárt ugyanakkor nem okoztak benne.
A Komszomolszkaja Pravda című lap Igor Oleszovot, az izsmai kultúrház igazgatóját idézve azt írta: az utasoknak szemmel láthatólag semmi bajuk nem történt, olyannyira hogy miután a sors akaratából egyszerre csak a komi tajgában találták magukat, felhasználták az alkalmat, és elmentek gombászni addig is, amíg továbbmehettek - mondta az igazgató, akinek kultúrházában átmenetileg elszállásolták őket. Néhány óra múlva a mintegy 175 kilométerre Uhtába vitték őket, ahonnan repülőn folytathatták útjukat Moszkvába. Egyetlen házaspár azonban elzárkózott ettől, és azt kérték, inkább vonatra rakják őket.
A pilótákat azonnal orvosi vizsgálatra vitték, ahol kiderült, hogy nem fogyasztottak alkoholt, továbbá hogy pszichológiai és fizikai téren egyaránt teljesen egészségesek.
Ez idén az ötödik vészhelyzet volt TU-154-esekkel. Ugyanakkor kár lenne emiatt bármilyen, messzemenő következtetést levonni - figyelmeztetett egy a Napi Turizmusnak nyilatkozó, korábban a típuson szolgálatot teljesítő pilóta hozzátéve, hogy a mai, hasonló méretű gépek közül nem soknak van olyan masszív futóműve, amely egy ilyen landolást kibír. (Napi Turizmus/MTI)