Egységben az erő

Az utóbbi néhány év során felgyorsult a globális légipiacon a koncentráció: folyamatosak a felvásárlások, legutóbb idén áprilisban jelentette be az egyesülést a British Airways és az Iberia, létrehozva ezzel a világ harmadik legnagyobb légitársaságát. Megszűnhetnek-e a felvásárlások miatt a nemzeti légitársaságok, illetve átvehetik-e a szövetségek helyét a nagyra nőtt légitársaságok? Ezekre a kérdésekre keresi a válaszokat cikkünk szerzője.

A légipiacon a cégcsoportok létrejöttének előnye a szakemberek szerint, hogy a gyengék bekebelezésével megtisztítják a már túltelített piacot, illetve nemzeti légitársaságok esetén leveszik az államok válláról is a veszteségesen működő légitársaságok terheit.

Jellemző, hogy az észak-amerikai felvásárlások esetében a vevő mindent – a nevet is – visz. Európában ugyanakkor az új tulajdonos igyekszik megtartani a márkát, a márkával pedig a korábbi profilt. A felvásárlások következményeit testközelből is megélő Földvári András, a Brussels Airlines leköszönt területi igazgatója, volt BARIHelnök szerint ennek oka a nemzeti öntudatból fakadó márkához ragaszkodás. Jóllehet, a meghagyott márka már rég nem annak az A Skyteam-tag Delta 2008-ban olvasztotta magába a szintén gondokkal küszködő Northwest Airlinest.

Az amerikai Continental a Star Alliance alapító Uniteddel történő májusi egyesülése miatt búcsút intett a Skyteamnek, és erősíti a versenytárs szövetséget.

2004 májusában eggyé vált az Air France és a KLM. A csoport megvette volna a globális válságot megelőzően is napi egymillió eurós veszteséget felhalmozó Alitaliát is, végül 2009 márciusára a részvények negyedrészéig kisebbségi tulajdonossá vált a csoport.

A Lufthansa-csoport tavaly lett Európa legnagyobb légitársaságává. A Swisst, a Brussels Airlinest, az Austriant és a British Midlandset is magában foglaló Lufthansacsoport az irányítást, ahol tudta, összevonta, de a márkák erősségeikkel együtt megmaradtak. (A témáról bővebben a Turizmus Trend 2009/10. számában.)

2010 áprilisában írta alá az összeolvadásról szóló szerződést a Oneworld-tag British Airways (BA) és a szintén oneworldös Iberia. Az ügylet révén bevétel tekintetében a világ harmadik legnagyobb légitársasága jött létre. Hogy veszteségben mekkorák lesznek, még talány: a BA a márciusban zárul pénzügyi év végére 531 millió font veszteséget halmozott fel. A két márka a Lufthansa-csoport példájához hasonlóan megmarad, az Iberia erőssége továbbra is Latin-Amerika lesz Madrid-Barajas repülőterén keresztül.

Közép- és délkelet-európai specialitások

Érdemes lesz odafigyelni a törökökre. A Star Alliance-tag Turkish Airlines ugyanis egy ideje már időt, pénzt nem sajnálva igyekszik regionális vezetőből globális játékossá alakulni. A stabilan nyereséges cég milliárdos marketingkiadásai mellett nagyobb felvásárlásokat is tervez. Május közepén napvilágot látott információk szerint a törökök megvásárolnák a lengyel LOT-ot. A LOT-ra nem megerősített értesülések szerint a Lufthansa is pályázott 2009-ben. Könnyű préda lehetett volna az addigra már másfél milliárd helyett csupán 225 milliót érő lengyel fuvarozó. Az értesülést azonban a Lufthansa illetékesei cáfolták. De a Lufthansa akár a négy, márciusban a privatizációra pályázó légitársaság között lehet, ahogy köztük van az Air France–KLM. A Turkish ugyanakkor már tárgyalásokat folytat a szövetségen kívüli a JAT szerb nemzeti légitársasággal annak megvételéről. A jövő homályába vész, ki, mikor és legfőképp miért veszi meg a közelmúltban visszaállamosított Malévet. A környező országok légitársaságai – Austrian (OS), JAT, LOT, CSA, Adria – a Malévhoz hasonlóan közép-európai járataikkal domborítanak vevőiknek. Az Austrian miatt nem biztos, hogy kellünk majd egy Star Alliancees társaságnak, ahol már amúgy is ott az OS, LOT és CSA. De hamarosan akár a JAT is része lehet a csillagos csapatnak – a Turkish révén. Talán a saját szövetségen belüli eladás segíthet. Legutóbbi hírek alapján azonban a súlyos pénzügyi gondokkal küszködő Malévet becsődöltetéssel mentenék meg.

Szövetségek kontra cégcsoportok

A világ három meghatározó légiszövetsége a Star Allience, a Skyteam és a Oneworld. A 27 tagot számláló Star Alliance a legnagyobb a három közül. Az egykor az amerikai United és a Lufthansa kezdeményezésére létrejött szövetséghez tartozó 4022 gép tavaly 623,53 millió utast szállított. A szövetség napi járatainak száma 21 050, amelyek 181 ország 1167 repülőterét érintik. A Star Alliance légitársaságainak tavalyi bevétele 153,51 milliárd dollárt tett ki. A Skyteam 169 ország 856 repülőterére indít napi 13 133 járatot. Tavaly 384 millió utast szállított a 2000-ben alapított, amszterdami központú szövetség. A jelentős számú utasból 116 millió utas vesz részt a törzsutasprogramban. Az 1999-ben életre hívott Oneworldnek 11 tagja van, 142 ország 727 repülőterére indítanak napi 8387 járatot. Tavaly összesen 328,182 millió utast szállítottak a szövetség légitársaságai 76,9 százalékos kihasználtság mellett.

A Oneworld alapítói között ott volt a Malév is. A légitársaság azonban csak 2005-ben vált taggá. A Star Alliance-tag Swiss felvásárlási szándéka miatt azonban nem lépett be az általa is kezdeményezett szövetségbe. Egy szövetség járathálózatán belül mindegyik tagnak megvan a saját szerepe. A Malév szerepe a Oneworldön belül a közép-európai járathálózat lenne. Ennek szövetségen belüli teljes kihasználása azonban kétséges. A szövetség legerősebb tagjának, a British Airwaysnek, így az egész szövetségnek a legfőbb gyűjtő repülőtere a Heathrow. Heathrow-i slotjait a Malév azonban korábban a rövid távú haszon érdekében eladta, emiatt a régióból érkező utasait Gatwickre hordja, akik így csak körülményesen tudnak a szövetség egyéb járataira átszállni. A felvásárlások révén nagy a mozgás a szövetségekben, alaposan át tudja rendezni a légiszövetségek profilját egy-egy új légitársasági egyesülés, de ez átvenni a szövetség helyét nem fogja. A szövetségek elsősorban marketing- és érdekvédelmi szervezetek, de az iramot egyes, a szövetségeken belül az összeolvadások miatt egyre izmosabb légitársaságok diktálják.

Persze még az is elképzelhető, hogy előbbutóbb három nagy légitársasági csoport üzemelteti majd a világ összes légitársaságát – mondta el Földvári András. Egy szövetség nem profitcenter, míg a tagjai azok. Jóllehet, a szövetségi tagság a közös járathálózatnak, azonos terminálról történő üzemelésnek köszönhetően akár 15-20 százalékos költségcsökkentést is eredményezhet egy-egy légitársaságnak, a szövetség ahhoz túl laza, hogy tagjai számára kedvezményeket harcoljon ki a beszállítóknál. A Shell például nem egy szövetségnek ad kedvezményt, hanem adott légitársaságnak. Ilyen formában a szövetségen belüli felvásárlás csak erősíti a szinergiákat; ami beszerzési kedvezményeket a szövetség nem tud kiharcolni, azt a felvásárlás, összeolvadás révén több fuvarozó el tudja elérni. A légitársasági csoportok révén megszűnő párhuzamok megszűnésével ugyanakkor jól jár a szövetség is, mivel nem kell kapacitásfölösleggel küzdenie, hatékonyabban állítja össze járathálózatát.

Fapadosok együtt, egymásért

2004-ben alakult meg a European Low Fare Airlines Association (ELFAA). Az ELFAA nem marketingszervezet – tájékoztatott Kázmér Natasa, az ELFAA elnökségének tagja, a Wizz Air kommunikációs igazgatója –, célja, hogy védje az európai fapadosok érdekeit, amelyek mára a földrész légiutas-forgalmának 35-40%-át bonyolítják. A fapadosok alapvető profiljával menne szembe a hagyományos légitársaságokat tömörítő szövetség létrehozása – véli Kázmér. A tevékenységek összehangolása, piaci pozicionálása az üzletpolitikába bele nem férő költségnövekedést eredményezne a fapadosok esetében. Lapunk által megkérdezett szakértők szerint az elsősorban nem átszálló utasokra építő diszkonttársaságoknak egyébként sem érné meg egy szövetség létrehozása, noha akadt példa két fapados fuvarozó közti szövetség létrehozására. A Sterling és a Sky Europe közösen üzemeltetett járatot Budapestről Koppenhágába. Az ilyen próbálkozások Kázmér szerint csak a túlélésre alkalmasak. Egymás kisegítésétől persze nem zárkóznak el a szövetség légitársaságai. Kétoldalú szerződés alapján járattörlés vagy jelentős késés esetén egyik fapados elszállíthatja a teljesen azonos útvonalon közlekedő másik légitársaság utasait – tájékoztat Kázmér, hozzátéve, hogy ez nem működik rendszerjelleggel. „180 főt egyszerűbb adott esetben elszállásolni, mint más légitársasággal hazautaztatni – fejti ki Kázmér. A fenti együttműködésre volt példa a Wizz Air és az Easyjet között, de mindössze néhány alkalommal.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?