A holland légitársaság 10-es hangárját még a 60-as években építették a schipholi repülőtéren, emiatt a 14 500 m2-es épület már nem felel meg a kor követelményeinek. A felújítás után a hangár legnagobb része nyitott lesz, két irodarészleggel egészül ki, így teljes területe 27 ezer m2-re bővül.
A hangár energetikai megoldásai közül kiemelkedik, hogy abban sem fűtésre, sem egyéb tevékenységhez nem használnak majd fosszilis energiaforrást, az épület teljes mértékben gázmentes lesz.
A fűtést és hűtést hőszivattyúkkal oldják meg, amely egy 100 méter mélyen tárolt hideg és melegvizes tartályt használ. Az elektromos áram biztosításáról napelemek is gondoskodnak. Ezzel a megoldással mintegy 80 százalékkal csökkenthető az épület karbonlábnyoma.
Fotó: Air France-KLM
A légitársaság első gázmentes hangárját története során először együtt használja majd az Air France-KLM diszkont légitársaságával, a Transaviával, mindkét légitársaság műszaki központot alakít ki az épületben, ahol az újonnan érkező Airbus repülőgépek karbantartását végzik majd.
Sylca Vellinga, a légügyi cég épületüzemeltetésért felelős alelnöke:.
Szó szerinti és átvitt értelemben is lefektettük az alapjait az energiahatékony karbantartásnak. A flottamegújítás nem ér véget az új repülőgépek beszerzésével, a hangárok felújítása és a szakembereink továbbképzése a következő lépés.
A hangárt várhatóan 2026-ban adják át.