Környezetkímélő üzemanyagot tesztel az Austrian Airlines

Pár hete megkezdte az első használt étolajalapú „újkerozin” üzemanyag tesztelést az AUA osztrák légitársaság.

Az első eredmények kecsegtetőek: az új típusú üzemanyag a hagyományoshoz képest 80 (!) százalékkal kevesebb CO2-t juttat a levegőbe, így kevésbé terheli a környezetet. Az Austrian Airlines (AUA) légitársaság és a részben állami tulajdonú osztrák olajvállalat, az ÖMV közös kutatási projektjének bíztató első eredményei lehetővé teszik a klímavédelmi célok hatékony elérését - írja a GD Consulting.

Az AUA 2050-re teljesen klímasemleges kíván lenni, ennek feltétele, hogy alternatív meghajtásra, illetve alternatív üzemanyagokra álljanak át. Megoldás az elektromos vagy hibrid meghajtás, azonban az akkumulátorok tárolókapacitása és súlya jelenleg még nagy kihívás elé állítja a fejlesztőket. Ezért is különösen ígéretes a most tesztelt, használt étolajból új típusú kerozint előállító eljárás, mert segítségével nagy mértékben lehet a légiközlekedés által okozott környezeti terhelést csökkenteni. Ráadásul mindezt úgy, hogy a "hagyományos repülőgépek, hagyományos hajtóművébe, hagyományos úton tudjuk az új üzemanyagot eljuttatni, amelyet hagyományos olajfinomítóban tudunk előállítani. Így nincs szükség az infrastruktúra jelentős átállítására” – magyarázta az új típusú kerozin előnyeit Fabian Wedman az ÖMV légiközlekedési osztályának projektmenedzsere az ORF érdeklődésére.

A világ nagy légitársaságai hatalmas fejlesztési pénzeket fordítanak az úgynevezett SAF környezetbarát üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel) előállításra. Az AUA és az ÖMV közös projektje keretében a használt étolaj-gyűjtőhelyekről beszerzett alapanyagot alakítják SAF - hajtóanyaggá. A megfelelő mennyiségű alapanyag biztosítása érdekében a begyűjtést a jövőben Németországra és Romániára is tervezik kiterjeszteni. 2019-ben, a rekordforgalmú légiközlekedési évben az AUA járatai egy év során 800 ezer tonna kerozint égettek el, így a hatalmas volumenű SAF biztosításához a hatalmas mennyiségű alapanyag beszerzése még ugyancsak kihívás. A kutatásokat gyorsítja, hogy az Európai Bizottság jövő évtől előírja, hogy a hagyományos kerozinhoz 2 százalékban már SAF adalékot szükséges keverni, majd 2025-től 5 százalékra emelik ezt a mértéket, amelynek 2050-re már az EU területén szolgáltató légitársaságok esetében a 60 százalékos szintet is meg kell haladniuk.

A kutatások, az átlagosnál lényegesen drágább SAF - üzemanyagok finanszírozásában a jövőben a környezettudatos utasok is részt vállalhatnak, akik egy a repülőjegyük mellett átlagban 50 eurós kompenzációs  felárat is fizethetnek, amellyel hozzájárulnak a fenntartható légiközlekedés megteremtéséhez. Az úgynevezett „compensaid” rendszert az AUA anyavállalata a Lufthansa már aktiválta, a hírek szerint hamarosan az osztrák légitársaság is integrálja online értékesítési rendszerébe.


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.