Lábnyomok az égben

Bioüzemanyag, follow print, kevés újság a fedélzeten: így igyekszik az Air France-KLM védeni a környezetet - derül ki a légitársaság közleményéből.

A bioüzemanyag nem finomított petróleumból, hanem megújuló forrásokból, például használt sütőolajból készül. Az elkövetkezendő évtizedekben egyelőre nem várható, hogy a repülőgépek működéséhez egyéb alternatív energiaforrások - hidrogén vagy az elektromos áram - legyenek elérhetőek, így a bioüzemanyaggal repülés az egyetlen módja, hogy a légitársaságok jelentősen csökkentsék ökológiai lábnyomukat. A bioüzemanyag akár 80 százalékkal csökkentheti a szén-dioxid kibocsátást a hagyományos üzemanyagokhoz képest.

A KLM 2011-ben a világon elsőként indított bioüzemanyaggal hajtott kereskedelmi járatot. A vállalat a bioüzemanyag legnagyobb felhasználója Európában, sőt, az egész repülési ágazatban; évente több mint 500 KLM járat repül bioüzemanyaggal. 2017 decemberében az Air France és az ágazat másik négy képviselője aláírt egy zöld megállapodást a francia állammal. Ez az elhatározás a bioüzemanyagok megfelelő beszerzési láncának kialakítását hivatott elősegíteni egy körforgásos gazdaságban. A vállalat 2011 óta 18 százalékkal csökkentette az egy kilométerre és egy utasra eső szén-dioxid kibocsátását, 2020-ra pedig azt tűzte ki célul, hogy ezt a mutatót további 20 százalékkal redukálja. Az eredmények elérése érdekében legfontosabb lépés a flotta megújítása. Az Air France-KLM csökkenti gépei tömegét, optimalizálja a repülési pályákat, és úgy képzi ki pilótáit, hogy mindig a leggazdaságosabb módokon járjanak el.

Csatlakozva francia és holland zöld megállapodásokhoz létrehozta a KLM Corporate BioFuel Program és az Air France Lab’line for the Future programot, így működik közre a bioüzemanyagok nemzetközi ellátási láncának kialakításában. A KLM része az Európai Kibocsátási Kereskedelmi Rendszernek (ETS) is, ami szabályozza az európai járatok szénkibocsátását.

Az utasok szintén szeretnék kivenni részüket ökológiai lábnyomunk csökkentéséből, így lehetővé teszi számukra, hogy kompenzálják az utazásból adódó szén-kibocsátásukat a CO2ZERO program keretében. A „szén-dioxid-mentes” utazások programban az utasok egy kis hozzájárulással tudják kompenzálni repülőútjuk szén-dioxid-kibocsátását az online jegyvásárlás során, illetve egy alkalmazás révén. A járatonkénti szén-dioxid kibocsátás mennyisége függ a repülőgép típusától, a megtett távolságtól és a járat telitettségétől. Az ily módon befolyt összegből az Air France és KLM helyi környezetvédelmi projekteket támogat.

A KLM a panamai erdőkért küzdő Gold Standard Projectnek is elkötelezett támogatója. A Gold Standard díj olyan kezdeményezések kitüntetése, amik a leghatékonyabban küzdenek a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért és a fenntartható fejlődésért. Az Air France a Good Planet Alapítvánnyal is együttműködik, ami napenergiával működő konyhai sütőket kínál Bolíviában és Peruban, erdővédelmi programot végez Madagaszkáron; biogázfeldolgozókat és vermikomposztálókat gyárt Indiában. Hulladékgazdálkodás és környezetvédelem

Hulladék fronton a vállalat azon van, hogy újrahasznosítson mindent, amit csak lehet. Annak érdekében, hogy minimalizálja a szemét környezetre gyakorolt hatását, az Air France újratervezte szelektív hulladékgyűjtési stratégiáját. A tálcák, tárolók és ételhordó kocsik egy részét például újrahasznosítja a vállalat. Négy fajta anyagot különböztet meg: műanyag, textil, fém és papír. Minden munkaállomáson csak felhasználók külön kérése esetén engedi a nyomtatást, így 22,8 millió papírlapot takarít meg évente. A KLM járatain kínált hagyományos újságok csökkentésével évi 360 000 kilogramm papírt spórol. Éves szinten ez 229 000 litert kerozint takarít meg a KLM-nek, így 577 tonnával csökkent a szén-dioxid kibocsátása a vállalatnak, ami körülbelül 100 magyar háztartás éves kibocsátásával egyezik meg. Emellett 2019 végére a KLM lecseréli a földi kiszolgálójárművei 75%-át elektromos hajtásúakra, így az első légitársaság lesz, ami kizárólag elektromos rakodógépekkel dolgozik.

A fenntarthatóság témája nem új keletű a holland légitársaságnál. Korábban mintegy 7 éve a KLM Schiphol-i bázisán személyesen győződhettünk meg a jótékony grammhuszárkodás mibenlétéről.


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.