Ahogy arról májusban beszámoltunk, a “flygskam”, azaz a “repülés szégyene” mozgalom egyre népszerűbb a svédek körében, akik ennek hatására repülés helyett alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési lehetőségek mellett döntenek. A mozgalom azonban országhatáron kívül is teret kapott. A nyugati világban sebesen terjed a „flight shame”, azaz a repülés okozta szégyenérzet, amit a repülés klímakárosító hatása (a magas vízgőz és széndioxid kibocsátás) idéz elő. A szégyenérzet azzal is jár, hogy az emberek igyekeznek odafigyelni arra, hogy csak akkor utazzanak repülővel, ha muszáj, és választanak alternatív közlekedési eszközt, amennyiben erre lehetőség adódik.
A felmérés során összesen 6000 ember kérdeztek meg Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban; Franciaországban, Nagy-Britanniában és Németországban, és 21 százalék mondta, hogy klímavédelem miatt az elmúlt egy évben kevesebbet repült mint korábban. Az amerikaiaknál volt a legmagasabb az arány - 24 százalék -, a briteknél relatíve a legalacsonyabb: 16 százalék.
Az UBS kutatása megjegyzi, hogy a világ légi forgalma évről évre jelentősen, mintegy 4-5 százalékkal növekszik, és minden 15 évben duplájára nő. Viszont most azt valószínűsítik, hogy a „flight shame” megjelenésével az éves növekedés rövid időn belül felére apadhat. Az európai forgalom a becslések szerint mostantól 1,5 százalékkal fog csak bővülni, ami fele annak, amit a piacvezető repülőgépgyártó Airbus prognosztizál. Az Egyesült Államokban ennél is nagyobb visszaeséssel számol az UBS: 1,3 százalékos bővülést valószínűsítenek.
Mindez a kalkulációk szerint a nagy repülőgépgyártók rendelésszámaiban is meglátszik majd. A bank szerint az Airbus és a Boeing is 110-el kevesebb repülőt fog leszállítani évente, emiatt az Airbusnál már most 300 millió eurós évi árbevétel-kiesést jósolnak.
Forrás: BBC
Forrás: 444.hu