Légi irányításmentes irányítótorony, boldog rókacsalád, elhagyott helikopterhangárok és a távolban felsejlő akkugyár

Első ízben hívta helyi és környékbeli viszonteladó partnereit a TUI Magyarország a debreceni nemzetközi repülőtérre egy egész napos szakmai programra – melynek során a vendéglátók bemutatták az utazási irodák képviselőinek a hazai légiközlekedés egyre jelentősebbé váló keleti állomását.

Először mindannyian olyan szigorú ellenőrzésen esünk át az amúgy töküres reptéren (aznap éppen nem fogadtak és nem is indítottak egyetlen járatot sem), amely párját ritkítja – de tény, fő a biztonság.

Forrás: Airport Debrecen
Forrás: Airport Debrecen

Szovjet katonai bázis volt, polgári reptér lett

Majd vezetőink elmondják, 22 éve indult a reptéren a kereskedelmi forgalom, előtte szigorúan elzárt szovjet katonai bázisként üzemelt a reptér, és amikor polgári forgalmi célra megnyitották – lőszermentesítéssel kezdték az átalakítási munkát. Centiről centire átvizsgálták a teljes területét, nehogy egy ottfelejtett lőszer tragédiát okozzon.

Hallhatjuk azt is - mint oly’ sok helyen másutt –, itt is 2019 volt a csúcsév, akkoriban 14 nemzetközi menetrendszerinti járat közlekedett a charterek mellett. Az évi utasszám pedig meghaladta a 600 ezer főt. Csak összehasonlításképp: a tavalyi évben, amikor a világ légi közlekedése már magára talált a világjárvány után, 300 ezer utast számláltak Debrecenben, vagyis a felére esett vissza a forgalom - a Covid nelőtti időszakhoz képest.

A TUI Magyarország által meghívott szakmai partnerek a debreceni reptérlátogatáson / Fotó: szerző
A TUI Magyarország által meghívott szakmai partnerek a debreceni reptérlátogatáson / Fotó: szerző

Fejlesztések a schengeni várók és a check-in pultok területein

Két szinten történik az utaskezelés: egyiken a Schengenen belüli övezetre induló járatokra történik a be- illetve a kiszállás, másikon pedig az övezeten kívülre utazók kerülnek. Számos fejlesztés valósult meg idáig az utazók kényelme és a biztonságos utaztatás érdekében – self check-in pultokat szereltek fel és olyan modern biztonsági berendezéseket szereztek be, amelynek segítségével például már nem kell kivenni a laptopot vagy a telefont a táskából az ellenőrzés során. Valamint nyárra egy gyerek játszósarkot is kialakítanak a váróban – hiszen sok náluk a nyaralásra induló, családos utazó az iskolai szünet idején.

A reptér kétszintes várói közül a schengeni övezetbe utazók váróterme / Fotó: szerző
A reptér kétszintes várói közül a schengeni övezetbe utazók váróterme / Fotó: szerző

Egyetlen futópálya, bátor rókacsalád, elbontásra ítélt betonrengeteg

Csak egy futópályával rendelkezünk, hallhatjuk egy buszra szállva, ami egy 40 méter széles, 2500 méter hosszú, vagyis elég behatárolt, hogy milyen gépeket fogadhatunk és melyek szállhatnak tőlünk fel: maximum 230 férőhelyesek lehetnek, teszi hozzá vezetőnk. Ahogy azt is, hogy egyszerre 5 db „C” kategóriás gépet tudnak fogadni a debreceni pályán.

Eközben arra leszünk mindannyian figyelmesek, hogy egy gyönyörű róka vadászik épp a futópálya közelében, aztán a távolban feltűnik még egy – és az egyik a másikhoz átkel nagy nyugalomban a kifutón – igaz, profin jobbra-balra tekintget, mielőtt megcélozná a szembe lévő füves területet. Közben elhaladunk egy másik, félig már elbontott futópálya mellett is, ez, mint megtudjuk, még a szovjet idők emlékeként maradt, és elbontás alatt áll – nem éri meg a felújítása. Akárcsak azoknak az egykori szovjet helikopterhangároknak, amelyek egymás mellett sorakoznak – egyikük élettel teli: itt rendezték be a 0-24-ben működő tűzoltóállomást, ahol XXI. századi, szuper járgányok állnak bent a mélyben – azonnali bevetésre készen.

Párját ritkító tűzoltóautó, mögötte a tűzoltóállomásként szolgáló, egykori katonai objektum / Fotó: szerző
Párját ritkító tűzoltóautó, mögötte a tűzoltóállomásként szolgáló, egykori katonai objektum / Fotó: szerző

Ajánlásokat ad a debreceni irányítótorony – utasítások híján

Gyönyörködünk a különleges kilátásban – elvégre nem minden nap mondhatja el az ember, hogy felkapaszkodhat egy igazi irányítótoronyba. A kilátás valóban pazar, azonban légi irányításról ez esetben szó sincs, hiszen a debreceni reptér teljes forgalmát, a le- és felszállások engedélyezését nem innen végzik – itt csupán megszívlelendő tanácsokat adnak a pilótáknak, és a manőverezéshez szükséges információkkal látják el őket. A debreceni irányítás derékhadát Vecsésről, a HungaroControl szakemberei látják el. Lövünk pár látványos fotót a torony tetejéről, háttérben a közeli akkumulátor gyárral is – amely a helyiek élénk tiltakozása miatt elég sok hír főszereplője volt az utóbbi időben.

Növekvő úti cél hálózat, évi 2-3 millió utas a csőben

A velünk tartó helyi utazási irodások közül többektől halljuk, hogy aki betér hozzájuk, mindenkinek az első kérdése: Milyen út indul innen, Debrecenből? Azaz könnyű dolga van az itteni irodásoknak és ez a kérdés reményt kecsegtető a reptér menedzsmentje számára is. Megtudjuk azt is, kikből áll a jelenlegi tulajdonosi kör: a Külgazdasági és Külügyminisztérium 2022 októbere óta 51 százalékban tulajdonosa a reptérnek, mellette a Xanga cégcsoporthoz tartozó Airport Debrecen Holding Vagyonkezelő Zrt., (23,98%) és a helyi önkormányzati tulajdonú Debrecen Vagyonkezelő Zrt., amely 25,02 százalék tulajdonrésszel rendelkezik.

Király Tamás, a Debrecen Airport ügyvezetője elmondja, hogy mintegy 2,5 millió ember él a reptér vonzáskörzetében, és a Financial Times szerint városuk az egyik leggyorsabban fejlődő város európai viszonylatban.

Hamarosan több mint 10 milliárd eurónyi tőke érkezik Debrecenbe - a vásárlóerő növekedésével párhuzamosan természetesen ebből a reptér további fejlesztésére is bőven jut majd.

A jelenlegi Top5 nemzetiség a hozzájuk érkező utasok körében pedig a következő: magyar, román, izraeli, ukrán és brit.

Megtudjuk, áprilistól hat menetrendszerinti járat közlekedik a következő úti célok felé: London, Eindhoven, Larnaca, München Róma és Isztambul. Valamint nagy reményt fűznek a hamarosan újrainduló tel-avivi járat miatt is.

A nyári főszezonban pedig a következő úti célok felé indulhatnak az utasok Debrecenből: Burgaszba, Korfura, Krétára, Zakinthoszra, Hurghadára, Antalyára és a tunéziai Monasztírbe.

Végül Király Tamás a közeljövőben várható fejlesztések közül kiemeli egy új futópálya kialakítását, az utasterminál és a cargo-részen való fejlesztést, lebontják az egykori helikopterhangárokat, a leszállító rendszert is fejlesztik, és mintegy 2-3 millió utasforgalom a távlati cél, amelyet szeretnének megvalósítani.

 


így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek

Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek 

Az elektronikus kártya ugyanannyiba kerül majd, mint a korábbi jegy.
Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat 

Az elkerülő út 3,6 kilométer hosszú, és mostantól az Ágfalvi utat köti össze az M85-ös gyorsforgalmi úttal, közel az osztrák-magyar határhoz.
Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél

Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél 

A Neste-től rendel fenntartható üzemanyagot a légitársaság.
Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.