Légi irányításmentes irányítótorony, boldog rókacsalád, elhagyott helikopterhangárok és a távolban felsejlő akkugyár

Első ízben hívta helyi és környékbeli viszonteladó partnereit a TUI Magyarország a debreceni nemzetközi repülőtérre egy egész napos szakmai programra – melynek során a vendéglátók bemutatták az utazási irodák képviselőinek a hazai légiközlekedés egyre jelentősebbé váló keleti állomását.

Először mindannyian olyan szigorú ellenőrzésen esünk át az amúgy töküres reptéren (aznap éppen nem fogadtak és nem is indítottak egyetlen járatot sem), amely párját ritkítja – de tény, fő a biztonság.

Forrás: Airport Debrecen
Forrás: Airport Debrecen

Szovjet katonai bázis volt, polgári reptér lett

Majd vezetőink elmondják, 22 éve indult a reptéren a kereskedelmi forgalom, előtte szigorúan elzárt szovjet katonai bázisként üzemelt a reptér, és amikor polgári forgalmi célra megnyitották – lőszermentesítéssel kezdték az átalakítási munkát. Centiről centire átvizsgálták a teljes területét, nehogy egy ottfelejtett lőszer tragédiát okozzon.

Hallhatjuk azt is - mint oly’ sok helyen másutt –, itt is 2019 volt a csúcsév, akkoriban 14 nemzetközi menetrendszerinti járat közlekedett a charterek mellett. Az évi utasszám pedig meghaladta a 600 ezer főt. Csak összehasonlításképp: a tavalyi évben, amikor a világ légi közlekedése már magára talált a világjárvány után, 300 ezer utast számláltak Debrecenben, vagyis a felére esett vissza a forgalom - a Covid nelőtti időszakhoz képest.

A TUI Magyarország által meghívott szakmai partnerek a debreceni reptérlátogatáson / Fotó: szerző
A TUI Magyarország által meghívott szakmai partnerek a debreceni reptérlátogatáson / Fotó: szerző

Fejlesztések a schengeni várók és a check-in pultok területein

Két szinten történik az utaskezelés: egyiken a Schengenen belüli övezetre induló járatokra történik a be- illetve a kiszállás, másikon pedig az övezeten kívülre utazók kerülnek. Számos fejlesztés valósult meg idáig az utazók kényelme és a biztonságos utaztatás érdekében – self check-in pultokat szereltek fel és olyan modern biztonsági berendezéseket szereztek be, amelynek segítségével például már nem kell kivenni a laptopot vagy a telefont a táskából az ellenőrzés során. Valamint nyárra egy gyerek játszósarkot is kialakítanak a váróban – hiszen sok náluk a nyaralásra induló, családos utazó az iskolai szünet idején.

A reptér kétszintes várói közül a schengeni övezetbe utazók váróterme / Fotó: szerző
A reptér kétszintes várói közül a schengeni övezetbe utazók váróterme / Fotó: szerző

Egyetlen futópálya, bátor rókacsalád, elbontásra ítélt betonrengeteg

Csak egy futópályával rendelkezünk, hallhatjuk egy buszra szállva, ami egy 40 méter széles, 2500 méter hosszú, vagyis elég behatárolt, hogy milyen gépeket fogadhatunk és melyek szállhatnak tőlünk fel: maximum 230 férőhelyesek lehetnek, teszi hozzá vezetőnk. Ahogy azt is, hogy egyszerre 5 db „C” kategóriás gépet tudnak fogadni a debreceni pályán.

Eközben arra leszünk mindannyian figyelmesek, hogy egy gyönyörű róka vadászik épp a futópálya közelében, aztán a távolban feltűnik még egy – és az egyik a másikhoz átkel nagy nyugalomban a kifutón – igaz, profin jobbra-balra tekintget, mielőtt megcélozná a szembe lévő füves területet. Közben elhaladunk egy másik, félig már elbontott futópálya mellett is, ez, mint megtudjuk, még a szovjet idők emlékeként maradt, és elbontás alatt áll – nem éri meg a felújítása. Akárcsak azoknak az egykori szovjet helikopterhangároknak, amelyek egymás mellett sorakoznak – egyikük élettel teli: itt rendezték be a 0-24-ben működő tűzoltóállomást, ahol XXI. századi, szuper járgányok állnak bent a mélyben – azonnali bevetésre készen.

Párját ritkító tűzoltóautó, mögötte a tűzoltóállomásként szolgáló, egykori katonai objektum / Fotó: szerző
Párját ritkító tűzoltóautó, mögötte a tűzoltóállomásként szolgáló, egykori katonai objektum / Fotó: szerző

Ajánlásokat ad a debreceni irányítótorony – utasítások híján

Gyönyörködünk a különleges kilátásban – elvégre nem minden nap mondhatja el az ember, hogy felkapaszkodhat egy igazi irányítótoronyba. A kilátás valóban pazar, azonban légi irányításról ez esetben szó sincs, hiszen a debreceni reptér teljes forgalmát, a le- és felszállások engedélyezését nem innen végzik – itt csupán megszívlelendő tanácsokat adnak a pilótáknak, és a manőverezéshez szükséges információkkal látják el őket. A debreceni irányítás derékhadát Vecsésről, a HungaroControl szakemberei látják el. Lövünk pár látványos fotót a torony tetejéről, háttérben a közeli akkumulátor gyárral is – amely a helyiek élénk tiltakozása miatt elég sok hír főszereplője volt az utóbbi időben.

Növekvő úti cél hálózat, évi 2-3 millió utas a csőben

A velünk tartó helyi utazási irodások közül többektől halljuk, hogy aki betér hozzájuk, mindenkinek az első kérdése: Milyen út indul innen, Debrecenből? Azaz könnyű dolga van az itteni irodásoknak és ez a kérdés reményt kecsegtető a reptér menedzsmentje számára is. Megtudjuk azt is, kikből áll a jelenlegi tulajdonosi kör: a Külgazdasági és Külügyminisztérium 2022 októbere óta 51 százalékban tulajdonosa a reptérnek, mellette a Xanga cégcsoporthoz tartozó Airport Debrecen Holding Vagyonkezelő Zrt., (23,98%) és a helyi önkormányzati tulajdonú Debrecen Vagyonkezelő Zrt., amely 25,02 százalék tulajdonrésszel rendelkezik.

Király Tamás, a Debrecen Airport ügyvezetője elmondja, hogy mintegy 2,5 millió ember él a reptér vonzáskörzetében, és a Financial Times szerint városuk az egyik leggyorsabban fejlődő város európai viszonylatban.

Hamarosan több mint 10 milliárd eurónyi tőke érkezik Debrecenbe - a vásárlóerő növekedésével párhuzamosan természetesen ebből a reptér további fejlesztésére is bőven jut majd.

A jelenlegi Top5 nemzetiség a hozzájuk érkező utasok körében pedig a következő: magyar, román, izraeli, ukrán és brit.

Megtudjuk, áprilistól hat menetrendszerinti járat közlekedik a következő úti célok felé: London, Eindhoven, Larnaca, München Róma és Isztambul. Valamint nagy reményt fűznek a hamarosan újrainduló tel-avivi járat miatt is.

A nyári főszezonban pedig a következő úti célok felé indulhatnak az utasok Debrecenből: Burgaszba, Korfura, Krétára, Zakinthoszra, Hurghadára, Antalyára és a tunéziai Monasztírbe.

Végül Király Tamás a közeljövőben várható fejlesztések közül kiemeli egy új futópálya kialakítását, az utasterminál és a cargo-részen való fejlesztést, lebontják az egykori helikopterhangárokat, a leszállító rendszert is fejlesztik, és mintegy 2-3 millió utasforgalom a távlati cél, amelyet szeretnének megvalósítani.

 


Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.