Maláj utasszállító: mégsem sikerült azonosítani a roncsdarabot

A szakemberek nem tudták sem megerősíteni, sem cáfolni, hogy az indiai-óceáni Réunion szigetén talált szárnydarab a tavaly eltűnt maláj utasszállító repülőgéphez tartozott volna, tehát nem tudják azt azonosítani - mondta Háy György repülésbiztonsági szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.

A szakértő felidézte: néhány hete a Franciaországhoz tartozó, indiai-óceáni Réunion szigetén egy kétméteres szárnydarabot találtak, amelyről "elég egyértelműen megállapították", hogy ugyanolyan típusú gépből, vagyis egy Boeing 777-esből származik, mint amilyen az eltűnt gép volt. Többhetes vizsgálat folyt annak érdekében, hogy ennél konkrétabban azonosítsák a szárnydarabot, ám a vizsgálatot végző francia szakemberek végül úgy nyilatkoztak: nem merik kijelenteni, hogy az a maláj gépről származik, de azt sem, hogy biztosan nem arról. Tehát tulajdonképpen nem tudják azonosítani - jegyezte meg Háy György.



Hozzátette: a Boeing 777-es típusból eddig öt zuhant le, és a maláj utasszállító volt az egyetlen, amelyik víz fölött. A többi szárazföld fölött semmisült meg, tehát azoknak az alkatrészei természetes úton nem juthattak a szigetre. Azonban ilyen alkatrészek egyebek mellett javítóbázisokon is hozzáférhetők, így nem lehet kizárni, hogy "valami egyéb úton került a vízbe a szárnydarab", például valaki "csak úgy a vízre tett" egyet. Ha a szárnydarabot nem tudják összekapcsolni a géppel, akkor ez a lehetőség továbbra is nyitott - mondta.

Komoly korlátai vannak a nyomonkövetésnek

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi technikai fejlettség mellett hogyan lehetséges, hogy egy utasszállító repülőgépnek nyoma vész, Háy György azt válaszolta: a gépek nyomonkövetésének legfőbb eszközeként használt radarberendezésnek komoly korlátai vannak. A radarhullámok nem tudják követni a Föld görbületét, emiatt csak néhány száz kilométeres távolságra "látnak". Emiatt, és mert radartelepítéshez szárazföldre van szükség, az óceán és a sarkok fölött repülő gépeket a radarok nem követik nyomon; összességében a Föld felszínének hozzávetőlegesen az egynegyedét tudják megfigyelés alatt tartani - tájékoztatott a szakember.

Megjegyezte: a maláj utasszállító eltűnése után a szakmában felmerült egy nagyon komoly igény arra, hogy továbbfejlesszék a nyomonkövetést. A leghatékonyabb módszer az lenne, ha a különböző rendszereket - radar, a repülőgép saját számítógépes navigációs rendszere, rövidhullám, műhold - összekapcsolva, egyszerre lehetne alkalmazni - mondta Háy György, hozzátéve: a legújabb fejlesztések szerint ez már lehetséges is.

Szakértők vizsgálódnak a Maldív-szigeteken

A maláj kormány augusztus 10-én közölte, hogy szakértőket küld a Maldív-szigetekre, hogy megvizsgálják az ott partra vetődött, a jelentések szerint roncsdaraboknak tűnő tárgyakat. Az ismeretlen eredetű tárgyakat korábban találták a szigetcsoport egyik atollján, de ezek csak azután keltették fel a hatóságok érdeklődését, hogy a Franciaországhoz tartozó, indiai-óceáni Réunion szigetén megtalálták a rejtélyes körülmények között eltűnt Boeing 777-es gép csűrőlapját. A Maldív-szigeteken partra vetődött tárgyak között eddig nem találtak olyat, amely a tavaly eltűnt maláj utasszállító repülőgéphez tartozó roncsdarab volna.

A Malaysia Airlines malajziai légitársaság MH370 járata Kuala Lumpurból indult Pekingbe 239 emberrel a fedélzetén 2014. március 8-án, de egy órával a felszállás után eltűnt a radarok képernyőjéről. A Réunion szigetén talált csűrőlap az első nyom a gép utáni kutatás során. A szigeten és annak környékén azóta is kutatnak további roncsdarabok után.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.