Maláj utasszállító: mégsem sikerült azonosítani a roncsdarabot

A szakemberek nem tudták sem megerősíteni, sem cáfolni, hogy az indiai-óceáni Réunion szigetén talált szárnydarab a tavaly eltűnt maláj utasszállító repülőgéphez tartozott volna, tehát nem tudják azt azonosítani - mondta Háy György repülésbiztonsági szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.

A szakértő felidézte: néhány hete a Franciaországhoz tartozó, indiai-óceáni Réunion szigetén egy kétméteres szárnydarabot találtak, amelyről "elég egyértelműen megállapították", hogy ugyanolyan típusú gépből, vagyis egy Boeing 777-esből származik, mint amilyen az eltűnt gép volt. Többhetes vizsgálat folyt annak érdekében, hogy ennél konkrétabban azonosítsák a szárnydarabot, ám a vizsgálatot végző francia szakemberek végül úgy nyilatkoztak: nem merik kijelenteni, hogy az a maláj gépről származik, de azt sem, hogy biztosan nem arról. Tehát tulajdonképpen nem tudják azonosítani - jegyezte meg Háy György.



Hozzátette: a Boeing 777-es típusból eddig öt zuhant le, és a maláj utasszállító volt az egyetlen, amelyik víz fölött. A többi szárazföld fölött semmisült meg, tehát azoknak az alkatrészei természetes úton nem juthattak a szigetre. Azonban ilyen alkatrészek egyebek mellett javítóbázisokon is hozzáférhetők, így nem lehet kizárni, hogy "valami egyéb úton került a vízbe a szárnydarab", például valaki "csak úgy a vízre tett" egyet. Ha a szárnydarabot nem tudják összekapcsolni a géppel, akkor ez a lehetőség továbbra is nyitott - mondta.

Komoly korlátai vannak a nyomonkövetésnek

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi technikai fejlettség mellett hogyan lehetséges, hogy egy utasszállító repülőgépnek nyoma vész, Háy György azt válaszolta: a gépek nyomonkövetésének legfőbb eszközeként használt radarberendezésnek komoly korlátai vannak. A radarhullámok nem tudják követni a Föld görbületét, emiatt csak néhány száz kilométeres távolságra "látnak". Emiatt, és mert radartelepítéshez szárazföldre van szükség, az óceán és a sarkok fölött repülő gépeket a radarok nem követik nyomon; összességében a Föld felszínének hozzávetőlegesen az egynegyedét tudják megfigyelés alatt tartani - tájékoztatott a szakember.

Megjegyezte: a maláj utasszállító eltűnése után a szakmában felmerült egy nagyon komoly igény arra, hogy továbbfejlesszék a nyomonkövetést. A leghatékonyabb módszer az lenne, ha a különböző rendszereket - radar, a repülőgép saját számítógépes navigációs rendszere, rövidhullám, műhold - összekapcsolva, egyszerre lehetne alkalmazni - mondta Háy György, hozzátéve: a legújabb fejlesztések szerint ez már lehetséges is.

Szakértők vizsgálódnak a Maldív-szigeteken

A maláj kormány augusztus 10-én közölte, hogy szakértőket küld a Maldív-szigetekre, hogy megvizsgálják az ott partra vetődött, a jelentések szerint roncsdaraboknak tűnő tárgyakat. Az ismeretlen eredetű tárgyakat korábban találták a szigetcsoport egyik atollján, de ezek csak azután keltették fel a hatóságok érdeklődését, hogy a Franciaországhoz tartozó, indiai-óceáni Réunion szigetén megtalálták a rejtélyes körülmények között eltűnt Boeing 777-es gép csűrőlapját. A Maldív-szigeteken partra vetődött tárgyak között eddig nem találtak olyat, amely a tavaly eltűnt maláj utasszállító repülőgéphez tartozó roncsdarab volna.

A Malaysia Airlines malajziai légitársaság MH370 járata Kuala Lumpurból indult Pekingbe 239 emberrel a fedélzetén 2014. március 8-án, de egy órával a felszállás után eltűnt a radarok képernyőjéről. A Réunion szigetén talált csűrőlap az első nyom a gép utáni kutatás során. A szigeten és annak környékén azóta is kutatnak további roncsdarabok után.

Forrás: MTI


Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.