Műszaki hiba esetén is jár a kártérítés a járatkésés miatt

Szeptember 17-én, csütörtökön az Európai Unió Bírósága kimondta, hogy a légi utasok akkor is jogosultak a kártérítésre, ha a járat műszaki okok miatt késik.

Az Európai Bíróság közölte: a légitársaságoknak fel kell készülniük arra, hogy idővel meghibásodások fordulhatnak elő a repülőgépeken, ezért nem lehet erre hivatkozni annak érdekében, hogy elkerüljék a kártérítés kifizetését.

A döntés annak az esetnek a kapcsán született, hogy egy holland utas transzatlanti járata 29 órát késett, miután meghibásodott a repülőgép valamelyik alkatrésze, amelyet ki kellett cserélni. Az utas, Corina van der Lans az ecuadori Quitóból repült Amszterdamba a KLM járatán. A légitársaság szerint a késedelem oka az volt, hogy meghibásodott az üzemanyag-szivattyú és egy hidromechanikai alkatrész, amelyeket légi úton kellett Amszterdamból elszállítani az Ecuadorban tartózkodó repülőgéphez.

A KLM azt is elmondta, hogy a hibás alkatrészek kora nem haladta meg az átlagos élettartamukat, valamint, hogy a gyártó nem adott konkrét iránymutatásokat arra nézve, hogy milyen hibák merülhetnek fel, ha az alkatrész elér egy bizonyos kort.

Ítéletében az Európai Bíróság így nyilatkozott: a körülmények akkor tekinthetők rendkívülinek, ha azok egy olyan esettel kapcsolatosak, amely nem köthető az érintett légi fuvarozó megszokott tevékenységéhez, és az a jellegénél fogva a légitársaság irányításán kívül esik. Egy ilyen meghibásodás megelőzése nem esik kívül a légitársaság kontrollján, hiszen ez szükséges a karbantartás és megfelelő működés biztosításához, amit a légi fuvarozó az üzleti tevékenysége céljából végez. Így az Európai Bíróság szerint a műszaki probléma nem esik a rendkívüli körülmények kategóriájába.

A bíróság szerint a légitársaságnak így a szokásos kártérítést kell kifizetnie, vagy beperelheti a hibás alkatrészek beszállítóját.

Az uniós jog alapján a légitársaságoknak távolságtól függően 250 és 600 euró közötti kártérítési összeget kell fizetniük az utasoknak egy törölt járat után.

Forrás: newstalk.com


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.