Nagyot füstöl az Airbus

Sikersztori helyett hatalmas bukás lehet az A380-as, a világ legnagyobb utasszállító gépe, ugyanis a késedelmes szállítások, pénzügyi gondok, rossz döntések miatt mélyrepülésben van az európai repülőgépgyártó.

Hiába írtak alá egy közel 1,3 milliárd eurós szerződést a China Eastern Airlinesszal, a kínai üzlet nem hoz gyógyírt az Airbus konzorcium bajaira. A nyolcvan százalékban a francia-német EADS csoporthoz tartozó repülőgépgyártó több mint három évtizedes fennállása óta soha nem volt olyan mély válságban, mint mostanság. A múlt héten mintegy harminc százalékot zuhantak az európai tőzsdéken az EADS-papírok, ami valóságos katasztrófával ér fel a részvényesek számára. Kivételt jelentenek az EADS, valamint a müncheni székhelyű csoport két fő tulajdonosa, a Daimler-Chrysler és a Lagardere vezetői, ők ugyanis még márciusban, az árfolyam tetőzésekor adták el részvényeiket. A bennfentes kereskedés vádjával elsősorban az EADS francia társelnökét, a gyermekeivel együtt több millós euró értékben részvényopciókat érvényesítő Noel Forgeard-t „találták meg”. Az Airbus korábbi elnöke ideális bűnbaknak tűnik, az eddigi európai sikersztorinak számító repülőgépgyártó sorozatos bukdácsolásait ugyanis az ő hibás döntéseire vezetik vissza. Elsőként az új óriás-utasszállító, az 560 utas befogadására képes A380-as hadrendbe állításának ismételt, legalább féléves csúszását vetik a szemére, amit tetéz az, hogy a késedelem és plusz fejlesztési költségek közel hárommilliárd eurót emésztenek fel. A cégnél különböző technikai problémákra és az ügyfelek különleges kívánságaira hivatkoznak, a lényeg azonban az, hogy jövőre a nagy csinnadrattával beharangozott A380-asból a tervezett 27 helyett mindössze kilencet tudnak majd leszállítani a megrendelőknek. Az A380-as körül gyülekező problémák és növekvő költségek kihatással voltak az új közepes utasszállító, az A350-esre is. Mivel az Airbus 3,5 milliárd euró alatt limitálta a hangsúlyozottan olcsó gép fejlesztési költségeit, ezért olyan verziót tudott a piacra dobni, amely jóval több kerozint fogyaszt, mint a nagy vetélytárs, a Boeing 787-se. Az olaj világpiaci árának drasztikus emelkedése új helyzetet teremtett, és a kerozinérzékeny légitársaságok háromszor annyit rendeltek a drágább, de kevesebbet fogyasztó Boeingből, mint a hasonló kapacitású Airbusból. A Forgeard-nak felrótt stratégiai melléfogásoktól függetlenül amúgy sem volt felhőtlen a viszony az EADS francia és német tulajdonosai között. A legújabb hírek szerint Forgeard napjai meg vannak számlálva a társelnöki székben, a Daimler-Chrysler és a Lagardere abban is megegyezett, hogy megszüntetik a nehézkesnek bizonyult két elnökös két vezérigazgatós irányítási rendszert. A váltás folyamatban van, amit jelez, hogy Jacques Chirac francia köztársasági elnök is elismerte az EADS körüli irányítási problémákat. „Valamit tenni kell, és valamit tenni fogunk” – mondta Chirac.(www.nol.hu)

Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.