Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül
2025-ben ünnepli 21. születésnapját a Wizz Air – de ajándék helyett inkább ő lep meg bennünket új úti célokkal, friss statisztikákkal és nyári újdonságokkal. A légitársaság magyar piacot ellátó képviselete május 27-én informális sajtóbeszélgetésre hívta az újságírókat, hogy bepillantást engedjen a kulisszák mögé a nyári csúcsszezon előtt.
Az eseményen kiderült: ütős számokkal készülnek a nyárra. A tervek szerint 2025-ben a Wizz Air globálisan 75 millió utast szállít több mint 800 útvonalon, ebből mintegy 6 millió utas indul vagy érkezik Magyarországról. A nyári vakációs roham idején különösen megnő az utazási kedv – családok, baráti társaságok és egyéni kalandorok százai vágnak neki a világ felfedezésének.
A légitársaság jelenleg 232 repülőgépből álló flottát üzemeltet, több mint 9000 munkatárs dolgozik a hálózat zavartalan működésén. A 32 meglévő bázisuk mellé hamarosan érkezik a következő is: Jerevánban nyitják meg a 33. állomáshelyet.
Budapestről több mint 70 célállomás érhető el a low coast légitársasággal – csak Spanyolországba 10 különböző városba repülnek, köztük a legfrissebb gyöngyszemmel, Bilbaóval. A Guggenheim Múzeum és az észak-spanyol kultúra szerelmesei már biztosan bekarikáztak egy utazási dátumot a naptárjukban. Olaszország felé pedig nyolc itáliai városba indulnak járataik a nyári főszezonban, tudtuk meg a hazai képviselet szakembereitől.
A sajtótájékoztató helyszínén, az óbudai a Daisuke kávézóban Fotó: Vágó Ágnes
Késések a nyári verőfényes utazások árnyékában – mit tanácsol a Wizz Air?
A nyári utazási láz minden évben milliókat vonz – és sajnos nem csak a napsütés és a mediterrán tengerpartok garantáltak, hanem a repülőtéri késések is. Ahogy Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője fogalmazott:
„Ahogy a nyár nem marad el, úgy a késések sem.”
De azért nem árt tudni: légitársaságuk eddigi idei teljesítménye alapján bőven van ok bizakodásra. A járatok 99,9 százaléka teljesült, és mindössze 0,4 százalék csúszott három óránál többet az év első négy hónapjában. Ez a szám nemcsak mutatós, hanem európai szinten is kiemelkedő. A légitársaság jelenleg TOP10-es helyezést tudhat magáénak a pontosság terén – nem véletlenül.
„A célunk az, hogy minden utast a tervezett időben juttassunk el a célállomásra. Nem szeretnénk járatokat törölni vagy késleltetni – de vannak tényezők, amelyekre nincs ráhatásunk”
– hangsúlyozta Radó.
A nyári szezon viszont sajátos: a repterek túlterheltek, a légiforgalmi irányítás gyakran a kapacitáshatárán mozog, így – bármennyire is igyekeznek – sajnos előre borítékolható, hogy fennakadásokra kell számítani, akár úgy, mint egy forró nyári péntek délután az M7-esen.
Radó András ezért néhány gyakorlati tanácsokat is megosztott:
• Ne pakoljunk minden fontos dolgot a feladott poggyászba! Legyen nálunk kéznél a gyógyszer, töltő, iratok, és bármi, ami nélkül nehezen boldogulnánk.
• Legyen nálunk olyan fizetési megoldás (pl. bankkártya vagy digitális fizetés), ami váratlan helyzetben is segíthet.
A légi közlekedés – különösen nyáron – kiszámíthatatlan lehet, de a Wizz Air részéről az elköteleződés egyértelmű: a lehető legtöbb járatot pontosan, zökkenőmentesen szeretnék indítani. Az utasok részéről pedig a felkészültség lehet a legjobb útitárs, tette hozzá a szakember.
Fotó: Wizz Air/Facebook
Bevetésre készen: már hangol az akciócsoport
Ahogy közeledik a nyári utazási csúcsidőszak, a low coast légitársaság már most finomhangolja a rendszereit – és ez nemcsak a gépekre igaz, hanem a földi működésre is. A llégügyi cég most először egy különleges „akciócsoportot” állított fel, amelynek célja, hogy 0–24-ben működő forródrótként szolgáljon az utasok, a földi kiszolgálók és a légitársaság kommunikációs osztálya között.
Ez a gyorsreagálású központ arra hivatott, hogy valós időben tudjanak választ adni a felmerülő problémákra – legyen szó járatkésésről, módosításról vagy ügyintézési kérdésekről, akár például szálláskeresésről. A légitársaság célja, hogy az utasok azonnali, pontos és hasznos információkat kapjanak, és ne kelljen hosszú perceket vagy akár órákat várni egy-egy válaszra.
Bár a mesterséges intelligencia már megjelent az operációban – például az információk gyors feldolgozásában segít –, a hangsúly továbbra is a személyes, emberi ügyfélszolgálati reakciókon van. „A gyors válasz sokszor nem technológiai, hanem emberi figyelmesség kérdése is” – tartják a cégnél.
A kommunikációs csapattól emellett praktikus tanácsokat is hallhattunk:
Foglaljunk közvetlenül a Wizz Air weboldalán vagy applikációján keresztül.
Ugyanis a járatokkal kapcsolatos értesítések – például, ha egy gép késik – csak akkor jutnak el közvetlenül az utasokhoz, ha a légitársaságnál van a foglaláshoz megadott e-mail-cím. Utazási iroda esetén ugyanis az információ először hozzájuk fut be, így könnyen elcsúszhat az időben a tájékoztatás. Az alkalmazásban egyébként még az online becsekkolás során is lehetőség van módosítani az elérhetőségeket, így biztosítható, hogy az utazással kapcsolatos információk tényleg a valós utazó személyhez érkezzenek meg.
És még egy újdonság: az úgynevezett „stand by” személyzet, azaz a tartalék legénység eddig a riasztás után egy órán belül kellett, hogy beérjen a repülőtérre. Mostantól azonban ennél is gyorsabb reakciót várnak tőlük – a repülőtéren kell készenlétben várakozniuk, hogy azonnal bevethetők legyenek, ha bármilyen rendkívüli helyzet adódik.
Geiranger fjord, Norvégia Fotó: Depositphotos
Felértékelődnek az északi úti célok
Aki már átélt mediterrán forróságot egy nyári utazás során – és a tikkasztó hőség miatt inkább a szállodai szoba légkondicionált menedékét választotta városnézés helyett –, pontosan tudja, miért egyre vonzóbbak az északi úti célok. A globális felmelegedés hatására ugyanis új trend rajzolódik ki:
nyáron egyre többen választják a kellemesebb klímájú észak-európai desztinációkat a klasszikus déli nyaralóhelyek helyett.
A Wizz Air saját statisztikái is megerősítik ezt az irányt: a magyar utazók körében például a kánikula elől északra indulók száma meghétszereződött, a teljes hálózatot tekintve pedig 44 százalékkal emelkedett az északi célpontokra szóló nyári foglalások aránya. A jelek szerint egyre többen keresik a nyarat kellemes időjárással fűszerezve – nem pedig forró homokkal és folyamatosan izzadva.