A politikus több kérdést is intézett a Bajnai-kormány pénzügyminiszteréhez: a kormánybiztos tudni szeretné egyebek mellett azt, Oszkó Péternek van-e tulajdonrésze a Wizz Air légitársaságban, és miért nem hozta nyilvánosságra - ami a napokban derült ki -, hogy 2011 áprilisa óta a Malév konkurensének, a Wizz Airnek az igazgatósági tagja. Választ vár arra is, létezett-e olyan forgatókönyv a magyar légitársaság visszaállamosításakor, amely arra vonatkozott, hogy az államosítás sikertelensége esetén a Wizz Air milyen szinten akarja átvenni a Malév szerepét. Oszkó Péternek be kell számolnia arról is - folytatta -, hogy pontosan milyen információi voltak, és kapott-e juttatást adatátadásért.
A kormánybiztos felidézte: 2010 végén a Malév korábbi vezetője, Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója feljelentést tett az Európai Bizottságnál, amely alapján 2010 decemberében a testület vizsgálatot indított a Malévnek nyújtott állami támogatások miatt. Azt pedig már korábban, a Malév visszaállamosításának időpontjában tudni lehetett, ha az Európai Bizottság vizsgálatot indít, arra az álláspontra fog jutni, hogy nem lehetett volna ilyen állami támogatásokat nyújtani a légitársaságnak - tette hozzá.
Budai Gyula szerint Oszkó Péter a Malév-visszaállamosítás során olyan bennfentes információkhoz, például az utaslétszámra és a Malév piaci részesedésére vonatkozó adatokhoz juthatott, amelyek később lehetőséget adtak a Wizz Airnek arra - amelynek igazgatósági tagja lett tavaly áprilisban -, hogy "a Malév helyére benyomulva megszerezze annak piaci szegmensét". Mindezek alapján egyértelműen felmerül az összeférhetetlenség kérdése Oszkó Péter esetében - jelentette ki.
Az elszámoltatási kormánybiztos úgy látja, a Malév csődje "egy bekódolt történet" volt, és mind a privatizáció, mind a visszaállamosítás mögött magánérdekek húzódtak meg.
Bejelentette egyúttal azt is, hogy egy paritásos alapon működő, parlamenti vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezte a Malév és a Budapest Airport privatizációja ügyében. Közölte továbbá, hogy "a Gyurcsány Ferenc volt kormányfő és Veres János egykori pénzügyminiszter által nem létezőnek titulált szerződést" - amely arról szól, hogy a Malév felszámolása esetén milyen kötelezettség terheli az államot a Budapest Airport felé - átadta Polt Péter legfőbb ügyésznek, és kérte, hogy ebben az ügyben is indítsanak eljárást.
Oszkó a Malévtól távol tartva magát segítette a Wizz Airt
A külföldön tartózkodó Oszkó Péter reagálásként a legutóbbi blogbejegyzésére hívta fel a figyelmet, jelezve: abban már mindent elmondott, amit akart.
"Az utóbbi napokban azt hiszem, mindent elsodortak a légitársaságok sorsával kapcsolatos pengeváltások, s látva mindezek fogadtatását, nincs kétségem afelől, hogy még rengetegszer el kell majd ismételnem, miszerint nem hogy bármi közöm lenne a Malév összeomlásához, de 2010-ben éppen hogy én mentettem meg a nemzeti légitársaságot és a Fidesszel is egyezetve igyekeztem a túlélési tervét is előkészíteni" - írja a volt pénzügyminiszter.
Hozzáteszi: "Ehhez viszont semmi köze a Wizz Air igazgatóságában jó egy évvel később vállat igazgatósági tagságomnak, ahol a Malévtól távol tartva magam és attól teljesen függetlenül igyekeztem egy hazai kötődésű, de már nemzetközi cég sikereit tovább segíteni. De az elkövetkező napokban ezek a mondatok már inkább unalmasnak hangozhatnak, az ezzel kapcsolatos vitatkozás immár az ügyvédek dolga".
A Wizz Air közleményt juttatott el az MTI-hez, amelyben a holding tulajdonosi struktúrájával kapcsolatosan annyit közölt, hogy a társaság részvényeinek 96 százalékát EU-állampolgárok birtokolják.
Forrás: MTI