Az utasforgalomnak nemrégiben átadott Al Maktoum Nemzetközi Repülőtér, ismertebb nevén a Dubai World Central (DWC) valóban a világ közepének számít a rohamosan fejlődő közel-keleti légiforgalom szempontjából és ezt csak erősítik a helyi légitársaságok rekordösszegű rendelései is.
A vasárnapi nyitónapon rögtön legeket döntött a vásár, hiszen az előzetesen becsült 75 milliárd dollár helyett már az első napon százmillió feletti megrendelések érkeztek a gyártók standjaihoz. A sajtótájékoztatókra delegált szakmai újságírók és üzletemberek egyik ámulatból a másikba estek a rekordösszegű megrendelések hallatán.
Az előzetesen becsült összeg értékét már az Etihad légitársaság által hajtóművekre leadott 69 milliárdos rendelés is majdnem elérte, de az igazi szenzációt az Emirates 99 milliárd dollár értékű rendelései jelentették. A dubaji székhelyű légitársaság immáron öt éve üzemelteti a világ legnagyobb utasszállító gépének számító Airbus A380-800-ast, amiből eddig 39-et állított üzembe és további 51 leszállítására vár, hogy a típussal repült 21 célállomását továbbiakkal bővíthesse. A légibemutató első napján további 50 darabot rendeltek az óriásgépből, de a konkurenciának számító Boeing sem maradt le a megrendelésnél.
Az Emirates 150 darab Boeing 777X-re formált igényt és további 50-re kötött opciós foglalást. Ezen gépek csupán 2020-tól fognak repülni, leváltva az eddig is szolgálatban álló 777-es típusokat. Az új gépek kevesebb üzemanyag fogyasztása mellett több utast tudnak szállítani a világ szinte bármely pontjára. Európában továbbra is kevesen tudják, hogy az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légitársasága nem az Emirates, hanem a szomszédos Abu-Dhabiban székelő Etihad légitársaság. A cég 77 darab Airbus (50 darab A350, 36 darab A320neo és egy teherszállító gép) mellett 25 darab Boeing 777X és 30 darab 787-es Dreamliner utasszállítóra adta le rendelését.
Ehhez képest elenyésző, de egy fapados légitársaság esetében nem lebecsülendő a Dubaiból még Európába is közlekedő Flydubai 11.4 milliárd dolláros megrendelése, amit 111 darab Boeing 737-es és 738-as típusokra adtak le. Persze nem maradhat le a listáról a Magyarországon is jól ismert Qatar Airways által rendelt 50 darab Boeing 777X-es és pár tucat Airbus sem. Szakértők szerint a rendelt gépek tervszerű üzembe állítását csupán a pilótahiány nehezítheti, amit ezen vezető légitársaságok nem csak az eddig is jól bevált külföldi munkaerő idecsábításával, de a helyi fiatalok képzésével is áthidalhatnak.
Nem is a Közel-Keleten lennénk, ha a bemutatón csak a nagyobb légitársaságok szerepelnének. A közel ezer kiállító között szép számmal találunk business jetekre szakosodott cégeket, akik az üzlet keletre tolódásával elsősorban a helyi és ázsiai vásárlók érdeklődésére számítanak. A kifutópályán sorakozó gépek között több mint ötven ilyen típust találni, a pár személyes kisgépektől a hatalmas utasszállítókig bezárólag. Elemzők szerint az üzleti gépek piacán többszörös növekedés várható a régióban.
A polgári repülés mellett a szakmai vásár nagy hangsúlyt fektetett a katonai légieszközök és kiegészítők bemutatására. A résztvevők az Emírségek és az Amerikai Hadsereg harci repülőit és helikoptereit a kifutópályán és repülés közben is megcsodálhatták, amíg a kiválasztott újságírók az Airbus katonai részlegének legújabb teherszállító gépén, a 400M típuson repülhettek.
A katonai rendelések adatai egyelőre nem kaptak akkora nyilvánosságot, mint a polgári repülőké, de valószínűleg elérik a több tíz milliárd dollárt. Idén először a nagyközönség is megtekinthette a vásár légibemutatóját, amin az angol Red Arrows katonai műrepülő kötelék lélegzetelállító bemutatója mellett a fő látványosság a helyi Al Fursan kötelék Airbus A380-al közös repülése volt.