Röpködő dollármilliárdok

Minden előzetes becslést felülmúló értékű repülőgép-megrendeléseket adtak le a közel-keleti légitársaságok a világ egyik legjelentősebb repülési szakkiállításán, a Dubai Air Show-n.

Az utasforgalomnak nemrégiben átadott Al Maktoum Nemzetközi Repülőtér, ismertebb nevén a Dubai World Central (DWC) valóban a világ közepének számít a rohamosan fejlődő közel-keleti légiforgalom szempontjából és ezt csak erősítik a helyi légitársaságok rekordösszegű rendelései is.

A vasárnapi nyitónapon rögtön legeket döntött a vásár, hiszen az előzetesen becsült 75 milliárd dollár helyett már az első napon százmillió feletti megrendelések érkeztek a gyártók standjaihoz. A sajtótájékoztatókra delegált szakmai újságírók és üzletemberek egyik ámulatból a másikba estek a rekordösszegű megrendelések hallatán.

Az előzetesen becsült összeg értékét már az Etihad légitársaság által hajtóművekre leadott 69 milliárdos rendelés is majdnem elérte, de az igazi szenzációt az Emirates 99 milliárd dollár értékű rendelései jelentették. A dubaji székhelyű légitársaság immáron öt éve üzemelteti a világ legnagyobb utasszállító gépének számító Airbus A380-800-ast, amiből eddig 39-et állított üzembe és további 51 leszállítására vár, hogy a típussal repült 21 célállomását továbbiakkal bővíthesse. A légibemutató első napján további 50 darabot rendeltek az óriásgépből, de a konkurenciának számító Boeing sem maradt le a megrendelésnél.

Az Emirates 150 darab Boeing 777X-re formált igényt és további 50-re kötött opciós foglalást. Ezen gépek csupán 2020-tól fognak repülni, leváltva az eddig is szolgálatban álló 777-es típusokat. Az új gépek kevesebb üzemanyag fogyasztása mellett több utast tudnak szállítani a világ szinte bármely pontjára. Európában továbbra is kevesen tudják, hogy az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légitársasága nem az Emirates, hanem a szomszédos Abu-Dhabiban székelő Etihad légitársaság. A cég 77 darab Airbus (50 darab A350, 36 darab A320neo és egy teherszállító gép) mellett 25 darab Boeing 777X és 30 darab 787-es Dreamliner utasszállítóra adta le rendelését.

Ehhez képest elenyésző, de egy fapados légitársaság esetében nem lebecsülendő a Dubaiból még Európába is közlekedő Flydubai 11.4 milliárd dolláros megrendelése, amit 111 darab Boeing 737-es és 738-as típusokra adtak le. Persze nem maradhat le a listáról a Magyarországon is jól ismert Qatar Airways által rendelt 50 darab Boeing 777X-es és pár tucat Airbus sem. Szakértők szerint a rendelt gépek tervszerű üzembe állítását csupán a pilótahiány nehezítheti, amit ezen vezető légitársaságok nem csak az eddig is jól bevált külföldi munkaerő idecsábításával, de a helyi fiatalok képzésével is áthidalhatnak.

Nem is a Közel-Keleten lennénk, ha a bemutatón csak a nagyobb légitársaságok szerepelnének. A közel ezer kiállító között szép számmal találunk business jetekre szakosodott cégeket, akik az üzlet keletre tolódásával elsősorban a helyi és ázsiai vásárlók érdeklődésére számítanak. A kifutópályán sorakozó gépek között több mint ötven ilyen típust találni, a pár személyes kisgépektől a hatalmas utasszállítókig bezárólag. Elemzők szerint az üzleti gépek piacán többszörös növekedés várható a régióban.

A polgári repülés mellett a szakmai vásár nagy hangsúlyt fektetett a katonai légieszközök és kiegészítők bemutatására. A résztvevők az Emírségek és az Amerikai Hadsereg harci repülőit és helikoptereit a kifutópályán és repülés közben is megcsodálhatták, amíg a kiválasztott újságírók az Airbus katonai részlegének legújabb teherszállító gépén, a 400M típuson repülhettek.

A katonai rendelések adatai egyelőre nem kaptak akkora nyilvánosságot, mint a polgári repülőké, de valószínűleg elérik a több tíz milliárd dollárt. Idén először a nagyközönség is megtekinthette a vásár légibemutatóját, amin az angol Red Arrows katonai műrepülő kötelék lélegzetelállító bemutatója mellett a fő látványosság a helyi Al Fursan kötelék Airbus A380-al közös repülése volt.


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.