Sok légi utast vág a földhöz ez az új bejelentés

Az amszterdami Schiphol nemzetközi repülőtér szigorú intézkedést hoz annak érdekében, hogy csökkentse a helyi lakosok számára az induló és érkező repülőgépek okozta zajterhelést. Két éven belül minden éjfél és hajnali 5 óra közötti járatot törölnek.

Ruud Sondag, a légikikötő ideiglenes vezérigazgatója a holland Het Paroolnak adott interjújában azt nyilatkoztva, hogy ezzel évente mintegy tíz-húszezer járatot törölnének - írja a Volkskrant.nl. Ez a jelenlegi összjáratszám 54 százaléka. A Schiphol a lépéssel a közelben élő tizenháromezer lakos nyugodt alvását szeretné biztosítani. A repülőtér korlátozást kíván bevezetni az üzleti repülőgépek és a bizonyos zajszint felett működő repülőgépek üzemelésére is.

A Parool cikke kiemeli, hogy az éjszakai járatok leállítása mind a személy-, mind a teherforgalomat érinti. A Schiphol nagy horderejű döntése komoly következményekkel járhat az olyan cégek üdülőjárataira, mint a Transavia, amelyek üzemelése az intézkedés nyomán jelentősen megdrágulhat. A Transaviát hidegzuhanyként érte a bejelentés, a légitársaság szerint az intézkedés áldozatai az utasok. A KLM, a Schipholon tevékenykedő elsőszámú légitársaság elítéli, hogy a repülőtér egyeztetés nélkül hozott meg egy ilyen jelentőségű döntést.

Az éjszakai zárvatartás az átszálló utasok és az Egyesült Államokból induló járatok esetében is sokat változtathat az eddigi gyakorlaton. A Schiphol hajnal 5 óráig teljesen zárva tart és reggel 6 óráig egyáltalán nem indulhatnak repülők. Sondag azt mondja, hogy nem tesz kivételt, "még a késésben lévő esti vagy a reggel korábban érkező járatok esetében sem", éjszakai leszállás pedig csak biztonsági okokból lesz lehetséges.

Szívük szerint már jövőre bevezetnék
Az éjszakai járatok korlátozását évek óta prioritásként emlegették a Schiphol főnökei, de Sondag az első, aki drasztikus lépést tett. Ő már, ha tehetné, jövőre foganatosítaná az új szabályt, de az intézkedés várhatóan 2025 előtt nem sokkal lép érvénybe.  A Het Paroolnak azt is elmondta, hogy többé nem szeretnének olyan félmegoldásokat, amelyek egyik fél számára sem igazán kielégítőek. „A helyi lakosok mellett tesszük le a voksunkat ebben a kérdésben, akik régóta szenvednek a körülményektől.”

A holland kabinet egyébként tavaly nyáron a Schiphol forgalmának 10 százalékos zsugorításáról döntött: idén november 1-től az 500 ezer gépmozgás helyett már csak 460 ezret engedélyezhet a légikikötő, az azutáni évben pedig még 20 ezerrel csökkenteniük kell a gépmozgások számát. A holland kormány szerint a járatok számának csökkentése szükséges a repülőtér és a környező térség egyensúlyának helyreállításához, különös tekintettel az egészségre és a környezetre. A KLM más eszközökkel képzeli el a CO2-kibocsátás és a zajártalom hatékony csökkentését. Ennek érdekében június közepén egyéb légitársaságokkal közösen hosszútávú startégiát nyújtanak be az illetékes minisztériumnak.

November 1-jétől a Schiphol a repülőgépek által keltett zajra vonatkozóan is fokozatosan több követelményt támaszt. 2025 végétől teljesen kitiltják a magánrepülőgépeket. Sondag szerint a legtöbb magánrepülés felesleges, mivel a menetrend szerinti járatok és a vonatközlekedés kiváló alternatívát kínálnak helyettük. Tavaly 24 600 magánjáratot fogadott, illetve indított a légikikötő.

 Turizmus Online


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.