Szemléletváltást várnak a regionális repterek

A korszerű jogi környezet és esélyegyenlőségük megteremtése mellett elsősorban szemléletváltást vár a formálódó légügyi koncepciótól a Vidéki Repülőterek Szövetsége (VRSZ) - nyilatkozta Vadász László elnök.

Ahol a jogszabályokat alkották, ott - eddig - csak ferihegyi léptékben voltak képesek gondolkodni. Pedig egy reptér ma már nem luxusberuházás, hanem komoly versenyképességi tényező. Így befektetésektől, fejlesztésektől eshet el az a térség, amelyből egy órán belül nem érhető el légi szállítási lehetőség - mondta az elnök, aki a győr-péri repteret üzemeltető társaság ügyvezetője.   

Csak mentek a saját fejük után

Megjegyezte: az 1970-es évek végén megszűnt Magyarországon a belföldi légiközlekedés, pedig két évtizeddel korábban még európai szinten működött a rendszer; a rendszerváltás után a repülőterek kezelői - egységes koncepció híján - mind saját fejük után kezdtek a hasznosításnak. Ugyanakkor számos olyan teher sújtja őket, amelyekkel a fővárosi légikikötőnek nem kell számolnia.   

Ferihegyen kívül csak Debrecen és Sármellék reptere kapja ingyen a határforgalomban be- és kiléptető szolgálatot, a többieknek kiszállási díjért, órabérért és illetékért kell igénybe vennie ezt, minden vidéki légikikötőnek magának kell gondoskodnia a tűzoltófeladatok ellátásáról, míg a fővárosban ezt a szolgáltatást a katasztrófavédelem biztosítja - hozott fel példákat.   

Mint mondta: azt szeretnék, ha ezekkel a lehetőségekkel ők is élhetnének, de álláspontjuk szerint mindez még messze nem elég ahhoz, hogy a hazai regionális repterek a mostani, egy százalék alatti helyett az Európában bevett, 35-55 százalékos részesedést hasíthassák ki maguknak a légiforgalmi piacból.

Kiaknázatlanul

Arra is szükségük volna például, hogy a nemzetközi mellett a belföldi kereskedelmi repülésekhez használt üzemanyag is adómentessé váljon, hiszen most jelentős, a versenyképességet igencsak rontó hátrányban vannak a hazai vállalkozások. Nagyrészt emiatt a hazai kereskedelmi repülés nem tudott kialakulni. Nem tudja a magyar gazdaságot segíteni, és adóbevétele sincs a költségvetésnek. Ha ezt a lépést megtennék, akár a hazai áruszállító és postarepülés is újraindulhatna, lehetne légitaxi, regionális légitársaságok is a piacra léphetnének.   

Vadász László hozzátette: rögzíteni kellene az "egy régió, egy reptér" elvet is, hiszen az egymáshoz közel fekvő leszállóhelyek egymástól szipkáznák el az ügyfeleket, így akár mindkettejük vesztét okozva.

A VRSZ elnöke megemlítette: a szervezet tevékenyen részt vesz a formálódó légügyi koncepció előkészítésében, és szakembereik minden munkacsoportban aktívan képviselik e szegmens szereplőinek érdekeit.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.