Az Al-Kaida terrorszervezethez tartozó Mohamed Atta és társai tizenhárom évvel ezelőtt, 2001. szeptember 11-én négy belföldi utasszállító repülőgépet térítettek el az Egyesült Államokban. A támadók két gépet belekormányoztak a World Trade Center ikertornyaiba, a harmadik a Pentagon arlingtoni épületébe csapódott. A negyediket, amelynek elvileg a Fehér Házra kellett volna zuhannia, a gép utasainak sikerült visszaszerezniük, de végül az is lezuhant Washington közelében.
A terrorsorozat következtében az Amerika világhatalmi státuszának jelképeként is felfogható Ikertornyok összedőltek, közel 3000 ember vesztette életét, és az egész világot megrendítette a tragédia.
A légiközlekedésben azonnal szigorítottak a biztonsági ellenőrzéseken. Korábban az Egyesült Államok belföldi légi járataira jóformán úgy szállhatott fel az utas, mint manapság egy vonatra vagy távolsági autóbuszra. Korabeli információk szerint a Delta amerikai belföldi járataira még engedéllyel maguknál tartott pisztolyukat is felvihették az utazók.
A helyzet a terrorcselekmények után gyökeresen megváltozott, és ezek a változások a mai napig meghatározzák a légi közlekedés mindennapjait. A repterek biztonsági kapuinál immár több mint tíz éve hatalmas ládákban gyűjtik össze az utasok körömreszelőit, bicskáit, dugóhúzóit, dobálják halomba a véletlenül a kézipoggyászban felejtett drága parfümöket és másféle testápolási cikkeket. Egy kis üveg víz, amely korábban senkit nem érdekelt, azóta a tiltott tárgyak listáján szerepel, és automatikusan kidobatják mindenkivel, aki át akar menni a biztonsági kapun.
Persze a reptereken méregdrágán vett víz legyen a legnagyobb bajunk, ha ezzel megelőzhető még egy ilyen tragédia. A 2001. szeptemberi tragédiára emlékezve akkori lapunk, a Heti Turizmus cikkei alapján felidézzük, milyenek voltak a szakma első reakciói a terrortámadásra, és ki milyen jövőt vizionált tizenegy évvel ezelőtt.
Lapozza fel akkori lapszámaink vonatkozó anyagait, illetve az egy évvel később írtakat:
Az eset után a George W. Bush elnök utasítást adott Afganisztán lerohanására és harcot indított a globális terrorizmus ellen. Az al-Kaida vezetőjének tartott Oszama Bin Ladent pakisztáni rejtekhelyén 2011. májusában ölték meg amerikai kommandósok.
Az Ikertornyok elleni támadás során eltérített két repülőgép üzemeltetője, az United és az American ellen az épületet csupán három hónappal a terrortámadás előtt lízingszerződés keretében megszerző társaság polgári peres eljárást indított. Kárigényük 2,8 milliárd dollár.