Szeptember 11. ártatlan áldozataira emlékezünk

Tizenhárom évvel ezelőtt, szeptember tizenegyedikén minden megváltozott.

Az Al-Kaida terrorszervezethez tartozó Mohamed Atta és társai tizenhárom évvel ezelőtt, 2001. szeptember 11-én négy belföldi utasszállító repülőgépet térítettek el az Egyesült Államokban. A támadók két gépet belekormányoztak a World Trade Center ikertornyaiba, a harmadik a Pentagon arlingtoni épületébe csapódott. A negyediket, amelynek elvileg a Fehér Házra kellett volna zuhannia, a gép utasainak sikerült visszaszerezniük, de végül az is lezuhant Washington közelében.

A terrorsorozat következtében az Amerika világhatalmi státuszának jelképeként is felfogható Ikertornyok összedőltek, közel 3000 ember vesztette életét, és az egész világot megrendítette a tragédia.

A légiközlekedésben azonnal szigorítottak a biztonsági ellenőrzéseken. Korábban az Egyesült Államok belföldi légi járataira jóformán úgy szállhatott fel az utas, mint manapság egy vonatra vagy távolsági autóbuszra. Korabeli információk szerint a Delta amerikai belföldi járataira még engedéllyel maguknál tartott pisztolyukat is felvihették az utazók.

A helyzet a terrorcselekmények után gyökeresen megváltozott, és ezek a változások a mai napig meghatározzák a légi közlekedés mindennapjait. A repterek biztonsági kapuinál immár több mint tíz éve hatalmas ládákban gyűjtik össze az utasok körömreszelőit, bicskáit, dugóhúzóit, dobálják halomba a véletlenül a kézipoggyászban felejtett drága parfümöket és másféle testápolási cikkeket. Egy kis üveg víz, amely korábban senkit nem érdekelt, azóta a tiltott tárgyak listáján szerepel, és automatikusan kidobatják mindenkivel, aki át akar menni a biztonsági kapun.

Persze a reptereken méregdrágán vett víz legyen a legnagyobb bajunk, ha ezzel megelőzhető még egy ilyen tragédia. A 2001. szeptemberi tragédiára emlékezve akkori lapunk, a Heti Turizmus cikkei alapján felidézzük, milyenek voltak a szakma első reakciói a terrortámadásra, és ki milyen jövőt vizionált tizenegy évvel ezelőtt.

Lapozza fel akkori lapszámaink vonatkozó anyagait, illetve az egy évvel később írtakat: 

Az eset után a George W. Bush elnök utasítást adott Afganisztán lerohanására és harcot indított a globális terrorizmus ellen. Az al-Kaida vezetőjének tartott Oszama Bin Ladent pakisztáni rejtekhelyén 2011. májusában ölték meg amerikai kommandósok. 

Az Ikertornyok elleni támadás során eltérített két repülőgép üzemeltetője, az United és az American ellen az épületet csupán három hónappal a terrortámadás előtt lízingszerződés keretében megszerző társaság polgári peres eljárást indított. Kárigényük 2,8 milliárd dollár.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.