Szívességet tett-e a Costa Concordia kapitánya?

A január 13-án zátonyra futott Costa Concordia utolsó óráit vizsgáló olasz ügyészek arra keresik a választ, hogy a kapitány vajon a kollegája iránti szívességből vagy a hajótársaság utasítására haladt-e túl közel a parthoz.

Az erős hullámzás miatt akadozva halad az oldalán fekvő hajóroncs átkutatása. Az áldozatok keresése délelőtt indult újra, miután ma reggel a viharos időjárás több órára megakadályozta a búvárok merülését. A Costa Concordia falát különböző pontokon tűzszerészek berobbantják, az így nyitott réseken tudnak beúszni a hajótestbe az olasz haditengerészet búvárai. Kedd estig 16 áldozatot találtak: olasz, spanyol, francia utasokat, a legénység egyik perui tagját és a magyar áldozatot, aki zenészként dolgozott az óceánjárón.        

A tragédia okai utáni nyomozás eddigi eredményeit ma egyezteti Francesco Verusio, grossetói főügyész és Beniamino Deidda, Toszkána tartomány főügyésze.    

A bizonyítási eljárást március 3-án tartják Grosseto egyik színháztermében, melyen a legénység tagjai és az utasok is jelen lehetnek. A kártérítést követelő olasz utasok jogi képviseletét Giulia Bongiorno sztárügyvéd vállalta.        

Az ügyészségekről kiszivárgott sajtóértesülések szerint a több mint egy hete házi őrizetben levő Francesco Schettino kapitány első kihallgatása január 14-én egy csendőrkaszárnyában zajlott. Schettinót - tudta nélkül - egy mikrofonokkal lehallgatott szobában magára hagyták, ő pedig ismerőseinek és kollégáinak telefonált. A kapitány nápolyi tájszólásban azt mondta, "amikor a hajó megdőlt, fogtam magam és leszálltam". Ez a kijelentés megerősíti azt a vádat, hogy a kapitány magára hagyta a hajót.    

Schettino arról is beszélt, hogy a Costa Concordiát "a menedzser unszolására" kormányozta a parthoz közel. Az első feltételezések szerint a kapitány a felszolgálók főnökének, Antonello Tievoli Maitre-nek, tett szívességet. Az ügyészség azonban nem zárta ki, hogy a "tisztelgés" bevett gyakorlat volt, melyet a Costa Crociere hajótársaság szorgalmazott "reklám céljából" - írta az olasz sajtó. Az  éjszaka kivilágított óceánjáró látványa reklámozta volna a hajóutazást a parton levők számára.      

A kapitány szerint a hajó fekete doboza nem működött, a hatóságok szerint az adatok jól olvashatók.    

Az ügyészség egymás után hallgatja ki a legénység tagjait. A hajón biztonsági felelősként szolgáló Martino Pellegrini kijelentései szerint személyesen ő rendelte el a gépház evakuálását, miután a kapitány erre nem adott utasítást. Schettino megtiltotta a legénységnek, hogy mentőmellényt viseljen a pánik elkerülésére, de a kiabáló, síró utasok gyorsabban felfogták a helyzetet és a legénységre támadva követelték az evakuálás elrendelését, miközben a hangosbemondók még mindig műszaki hibáról beszéltek. Az ügyészség által rekonstruált eseménytörténet szerint a Costa Concordiát utolsóként január 14-én - hajnali öt órakor - Giovanni Di Mauro, a hajó fodrásza hagyta el.

Forrás: MTI


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.