Új irányvonalak a légitársaságok ételpazarlásának csökkentésében

Az utóbbi időben egyre inkább növekszik azon légitársaságok száma, amelyek aktív lépéseket tesznek a fedélzeti ételpazarlás mérséklése érdekében.

A menü előrendelési lehetőség mellett számos vállalat mesterséges intelligenciát is alkalmaz, hogy hatékonyabban kezelje ezt a problémát.

 

Egy átlagos utas mintegy 1,43 kilogramm hulladékot generál, aminek az ötödét teszik ki azok az ételek és italok, amelyeket nem szolgáltak fel, mivel nem minden utas veszi igénybe a fedélzeti szolgáltatásokat. Ez jelentős mértékű pazarlás, amely ellen egyre több légitársaság próbál lepéseket tenni.

A British Airways jelenleg kísérletezik egy frissített catering-rendszerrel az ételpazarlás mértékének csökkentése érdekében. A légitársaság tapasztalatai alapján gyakran fordul elő, hogy a hosszú távú járatokon néhány utas inkább az alvást választja az étkezések helyett. Ezen megfontolások alapján a késő esti és hajnali járatokon az utaslétszámhoz mérten kevesebb étel kerül felvitelre a fedélzetre a British Airways által tesztelt megoldás részeként. A probléma az, hogy a nemzetközi járatokon a fel nem használt friss élelmiszert a csomagolással együtt meg kell semmisíteni a szigorú egészségügyi előírások miatt. A nem elfogyasztott ételek nagy része, valamint a még bontatlan vízpalackok is elégetésre kerülnek, mivel az újrafelhasználás gyakran nem megoldható az étkezési hulladékok nemzetközi kezelésével kapcsolatos jogszabályok miatt.

A nemzetközi élelmiszerhulladékok problémájára a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is rámutat, és sűrgeti az ésszerű szabályozások bevezetését. Ezen szabályozások lehetővé tennék az újrafelhasználást, miközben a megfelelő állategészségügyi ellenőrzéseket is biztosítanák.

A Qatar Airways viszonylag egyszerűen kezeli ezt a helyzetet. A légitársaság 2020 óta partnerségben működik a Hifz Al Naema jótékonysági szervezettel, melynek keretében a fedélzeten visszamaradt ételeket és italokat a rászoruló katari lakosokhoz juttatja el.

Az Emirates légitársaság az idei nyári szezonban vezette be az étel-előrendelési szolgáltatást London és Dubaj között közlekedő járatain. Ennek keretében a business osztályú utasok mostantól már akár két héttel, de legkésőbb 24 órával az utazás előtt kiválaszthatják a saját ízlésüknek megfelelő fedélzeti menüt az Emirates weboldalán vagy alkalmazásában. Ezáltal megnő az esély arra, hogy az utasok olyan ételt kapjanak, amely megfelel az ízlésüknek, és ezáltal kevesebb maradék keletkezhet. A légitársaság azt tervezi, hogy a szolgáltatást a jövőben több útvonalra és más utasosztályokra is kiterjeszti. A légitársaság emellett, hasonlóan az Etihad Airways gyakorlatához, mesterséges intelligenciát használ a repülések során nem elfogyasztott ételek figyelésére, a fogyasztási szokások előrejelzésére és a szolgáltatás tervezésének fejlesztésére.

Új Irányvonalak a légitársaságok ételpazarlásának csökkentésében

A Eurowings is mesterséges intelligenciát alkalmaz, konkrétan egy load planner nevű gépi tanulási platformot használ. Ez a platform múltbéli adatok és az utazók, ünnepnapok és munkaszüneti napok tekintetében rendelkezésre álló információk alapján számolja ki, hogy egy adott napon mennyi friss élelmiszerre lesz szükség. A légitársaság szerint ez az eszköz lehetővé teszi a napi szükségletek pontosabb előrejelzését, és akár 19 tonna ételt is megmenthetnek az elpazarolástól.

A Japan Airlines december óta kínálja utasainak a Meal Skip Option nevű szolgáltatást. Az utazók lehetőséget kapnak, hogy a repülés előtt a légitársaság honlapján válasszák a "nem kérek ételt" opciót, amennyiben tervezik, hogy az étkezés ideje alatt aludni fognak a gépen. Ezen intézkedés eredményeként a légitársaság minden olyan utas után, aki ezt az opciót választja, adományt juttat a Table for Two nevű szociális programnak. Fontos kiemelni, hogy a Meal Skip opció kizárólag a főétkezésre vonatkozik, míg snackeket és italokat az utasok továbbra is kérhetnek az út során.

A Swiss légitársaságnál is elérhető az előzetes menürendelés opciója. Az európai turistaosztályok esetében az utazás előtt négy héttel, de legalább 36 órával, míg az emelt szintű osztályokon és az interkontinentális járatokon legfeljebb hat héttel, és legalább 24 órával előre lehet rendelni a menüt.

A Lufthansa légitársaság járatain az Onboard Delights szolgáltatás részeként a kiválasztott ételeket legkésőbb 36 órával indulás előtt lehet előrendelni. A hosszú távú járatokon a business osztály utasai számára ez a lehetőség legkésőbb 24 órával a repülés előtt elérhető.

Az Austrian Airlines a rövid és középtávú járatok turistaosztályain előzetes foglalási opciót biztosít. Az Austrian Melangerie Preorder szolgáltatás lehetőséget nyújt az utasoknak arra, hogy a repülés előtt legkorábban 48 órával és legkésőbb 50 perccel igénybe vegyék azt.

Forrás: Repjegy.hu


így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek

Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek 

Az elektronikus kártya ugyanannyiba kerül majd, mint a korábbi jegy.
Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat 

Az elkerülő út 3,6 kilométer hosszú, és mostantól az Ágfalvi utat köti össze az M85-ös gyorsforgalmi úttal, közel az osztrák-magyar határhoz.
Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél

Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél 

A Neste-től rendel fenntartható üzemanyagot a légitársaság.
Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.