Új irányvonalak a légitársaságok ételpazarlásának csökkentésében

Az utóbbi időben egyre inkább növekszik azon légitársaságok száma, amelyek aktív lépéseket tesznek a fedélzeti ételpazarlás mérséklése érdekében.

A menü előrendelési lehetőség mellett számos vállalat mesterséges intelligenciát is alkalmaz, hogy hatékonyabban kezelje ezt a problémát.

 

Egy átlagos utas mintegy 1,43 kilogramm hulladékot generál, aminek az ötödét teszik ki azok az ételek és italok, amelyeket nem szolgáltak fel, mivel nem minden utas veszi igénybe a fedélzeti szolgáltatásokat. Ez jelentős mértékű pazarlás, amely ellen egyre több légitársaság próbál lepéseket tenni.

A British Airways jelenleg kísérletezik egy frissített catering-rendszerrel az ételpazarlás mértékének csökkentése érdekében. A légitársaság tapasztalatai alapján gyakran fordul elő, hogy a hosszú távú járatokon néhány utas inkább az alvást választja az étkezések helyett. Ezen megfontolások alapján a késő esti és hajnali járatokon az utaslétszámhoz mérten kevesebb étel kerül felvitelre a fedélzetre a British Airways által tesztelt megoldás részeként. A probléma az, hogy a nemzetközi járatokon a fel nem használt friss élelmiszert a csomagolással együtt meg kell semmisíteni a szigorú egészségügyi előírások miatt. A nem elfogyasztott ételek nagy része, valamint a még bontatlan vízpalackok is elégetésre kerülnek, mivel az újrafelhasználás gyakran nem megoldható az étkezési hulladékok nemzetközi kezelésével kapcsolatos jogszabályok miatt.

A nemzetközi élelmiszerhulladékok problémájára a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is rámutat, és sűrgeti az ésszerű szabályozások bevezetését. Ezen szabályozások lehetővé tennék az újrafelhasználást, miközben a megfelelő állategészségügyi ellenőrzéseket is biztosítanák.

A Qatar Airways viszonylag egyszerűen kezeli ezt a helyzetet. A légitársaság 2020 óta partnerségben működik a Hifz Al Naema jótékonysági szervezettel, melynek keretében a fedélzeten visszamaradt ételeket és italokat a rászoruló katari lakosokhoz juttatja el.

Az Emirates légitársaság az idei nyári szezonban vezette be az étel-előrendelési szolgáltatást London és Dubaj között közlekedő járatain. Ennek keretében a business osztályú utasok mostantól már akár két héttel, de legkésőbb 24 órával az utazás előtt kiválaszthatják a saját ízlésüknek megfelelő fedélzeti menüt az Emirates weboldalán vagy alkalmazásában. Ezáltal megnő az esély arra, hogy az utasok olyan ételt kapjanak, amely megfelel az ízlésüknek, és ezáltal kevesebb maradék keletkezhet. A légitársaság azt tervezi, hogy a szolgáltatást a jövőben több útvonalra és más utasosztályokra is kiterjeszti. A légitársaság emellett, hasonlóan az Etihad Airways gyakorlatához, mesterséges intelligenciát használ a repülések során nem elfogyasztott ételek figyelésére, a fogyasztási szokások előrejelzésére és a szolgáltatás tervezésének fejlesztésére.

Új Irányvonalak a légitársaságok ételpazarlásának csökkentésében

A Eurowings is mesterséges intelligenciát alkalmaz, konkrétan egy load planner nevű gépi tanulási platformot használ. Ez a platform múltbéli adatok és az utazók, ünnepnapok és munkaszüneti napok tekintetében rendelkezésre álló információk alapján számolja ki, hogy egy adott napon mennyi friss élelmiszerre lesz szükség. A légitársaság szerint ez az eszköz lehetővé teszi a napi szükségletek pontosabb előrejelzését, és akár 19 tonna ételt is megmenthetnek az elpazarolástól.

A Japan Airlines december óta kínálja utasainak a Meal Skip Option nevű szolgáltatást. Az utazók lehetőséget kapnak, hogy a repülés előtt a légitársaság honlapján válasszák a "nem kérek ételt" opciót, amennyiben tervezik, hogy az étkezés ideje alatt aludni fognak a gépen. Ezen intézkedés eredményeként a légitársaság minden olyan utas után, aki ezt az opciót választja, adományt juttat a Table for Two nevű szociális programnak. Fontos kiemelni, hogy a Meal Skip opció kizárólag a főétkezésre vonatkozik, míg snackeket és italokat az utasok továbbra is kérhetnek az út során.

A Swiss légitársaságnál is elérhető az előzetes menürendelés opciója. Az európai turistaosztályok esetében az utazás előtt négy héttel, de legalább 36 órával, míg az emelt szintű osztályokon és az interkontinentális járatokon legfeljebb hat héttel, és legalább 24 órával előre lehet rendelni a menüt.

A Lufthansa légitársaság járatain az Onboard Delights szolgáltatás részeként a kiválasztott ételeket legkésőbb 36 órával indulás előtt lehet előrendelni. A hosszú távú járatokon a business osztály utasai számára ez a lehetőség legkésőbb 24 órával a repülés előtt elérhető.

Az Austrian Airlines a rövid és középtávú járatok turistaosztályain előzetes foglalási opciót biztosít. Az Austrian Melangerie Preorder szolgáltatás lehetőséget nyújt az utasoknak arra, hogy a repülés előtt legkorábban 48 órával és legkésőbb 50 perccel igénybe vegyék azt.

Forrás: Repjegy.hu


Két repülőt is átlökött a szél a hangsebességen

Két repülőt is átlökött a szél a hangsebességen 

Ez nemcsak a turbulencia esélyét növelheti meg, hanem azét is, hogy az ember hamarabb érkezzen meg az úti céljára.
Mesterséges intelligenciával a nagyobb biztonságért

Mesterséges intelligenciával a nagyobb biztonságért 

Az airBaltic és a Beams, biztonságtechnikai vállalat partnerségre lépett, emellett a lett nemzeti légitársaság Rigában fogadta a 47. Airbus A220-300 típusú repülőgépét.
Tájékoztató weboldal az új MÁV-Volán tarifarendszerről

Tájékoztató weboldal az új MÁV-Volán tarifarendszerről 

Itt tájékozódhatunk az új bérlet- és kedvezményrendszerről, a 24 órás napijegyekről és a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásáról.
Jó számokkal zárta 2023 utolsó negyedévét a Singapore Airlines

Jó számokkal zárta 2023 utolsó negyedévét a Singapore Airlines 

659 millió dolláros nettó negyedéves nyereséggel és a pandémia előttihez közelítő kapacitással.
Bemutatkozott a világnak Kína új utasszállítója

Bemutatkozott a világnak Kína új utasszállítója 

Szingapúri Airshow-n mutatták be szombaton Kína első, keskenytörzsű utasszállító repülőgépét.
Befejeződött BUD Cargo City bővítésének újabb üteme

Befejeződött BUD Cargo City bővítésének újabb üteme 

Ezzel a fejlesztéssel látványosan megnövelték a Liszt Ferenc Repülőtér légiáru-kereskedelmi kapacitását.
Beállt a kétszázadik gép a WIZZ flottájába

Beállt a kétszázadik gép a WIZZ flottájába 

Az új Airbus A321neo modell a London-Luton repülőtéri bázishoz csatlakozik.
Tizenhétezer járatot törölnek Eindhoven bezárása miatt

Tizenhétezer járatot törölnek Eindhoven bezárása miatt 

A nemzetközi repülőtér hamarosan jelentős átalakuláson megy keresztül, teljeskörűen felújítják ugyanis kifutópályáját, új kábeleket fektetnek le, megújul a világítás és a vízelvezetés is.
Szinte már nem is hír: újabb sztrájk hét elején a Lufthansánál

Szinte már nem is hír: újabb sztrájk hét elején a Lufthansánál 

Ezúttal kedd hajnaltól szerda reggelig keserítik meg a velük utazók életét.
A Blue Air román légitársaság fizet, mint a katona

A Blue Air román légitársaság fizet, mint a katona 

Vissza kell fizetniük egy közel 34 millió eurós állami támogatást.

Interjú

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.
Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban

Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban 

Korábban írtunk már a ZAZIE „újragondolatlanul” merész, hamisítatlan magyar konyhájáról - de nem lehet szó nélkül elmenni Nagy Gergő szemet gyönyörködtető tányérdesszertjei mellett sem.