A két ütemben megvalósuló projekt első szakasza 2010 végén átadásra került, ennek keretében a nem engedély köteles nyíltvonali szakaszok átépítése történt meg. A második ütem munkálatai – állomási vonalszakaszok rekonstrukciója, váltófűtés telepítése, biztosítóberendezés, térvilágítás korszerűsítése és távközlési munkák jelenleg is zajlanak. A projekt lezárására várhatóan 2012. végén kerülhet sor.
Miért fontos a fejlesztés Magyarország számára?
Záhony a kelet – nyugati vasúti áruszállítás csomópontja, mivel itt találkozik a széles nyomtávú K-i vasútvonal a normál nyomtávú Ny-i vonallal. A rendszerváltás előtt a határon átmenő forgalom az évi 16-18 millió tonnát is elérte. Ez a mennyiség a rendszerváltást követően kevesebb mint egyharmadára esett vissza, amelynek következtében sok átrakással foglalkozó vállalkozás, munkahely megszűnt. A keleti (orosz, ukrán) és távolkeleti (kínai) vasúti szállítások várható növekedése ismét igényt támaszt a térségben a logisztikai tevékenység (átrakás, árukezelés, raktározás, hozzáadott értékkel bíró feldolgozó tevékenységek) bővítésére. 2008-hoz képest már most 30-40%-os forgalomnövekedés tapasztalható, és új vállalkozások is megjelentek a fuvaroztatási piacon.
A nagyprojekt céljait támogatva egy másik közlekedésfejlesztési projekt is folyamatban van a térségben, amely a belső közúti infrastruktúra ipari és logisztikai befektetésekkel összehangolt fejlesztését valósítja meg mintegy 7 milliárd forint uniós és hazai támogatással.