Üzemanyagcellás repülő készül

Tiszta, az alapanyag nagy mennyiségben áll rendelkezésre, és rövidesen megszűnhet a kísérleti státusz is: egy német cég az üzemanyagcella elterjedésében bízik.

Nincs messze az idő, mikor üzemanyagcellákkal oldhatjuk meg, hogy kempingezés közben legyen áramunk, vizünk, és táborozni is üzemanyagcellákkal működő autóval menjünk, legalábbis ezt állítja a BASF. Hogy igazát bizonyítsa, a cég egy olyan üzemanyagcella-berendezést készített, amivel egy kismotoros vitorlás a magasba röptethető.

Néma és tiszta

Az Antares DLR-H2 vitorlázó repülőgép majdhogynem zajtalanul emelkedik fel a kifutópályáról, de nem látszik az elégetett üzemagyag füstje sem. Az Antares ugyanis az első ember által vezetett, kizárólag hidrogénhajtású repülőgép. Az üzemanyagcella-rendszer, mely mindezt lehetővé teszi, a szárnyak alatt található rekeszekben van elrejtve. Itt generálódik az elektromos motor és a fedélzeti elektronika számára szükséges áram. A rendszer lelke egy membrán elektróda készülék (röviden: MEA), amit a BASF fejlesztett ki. A készülékben az oxigén és a hidrogén reakciójából származó kémiai energia közvetlenül elektromossággá és hővé alakul. Az Antares DLR-H2 repülőgépet a Német Űrügynökség (DLR) és a Lange Aviation építette annak érdekében, hogy teszteljék az üzemanyagcellákban rejlő lehetőségeket. "A BASF azért vesz részt ebben a kísérleti projektben, hogy egy olyan technológiát népszerűsítsen, amely előtt nagy jövő áll" - mondta Dr. Carsten Henschel, a BASF üzemanyagcella-divíziójának képviselője. "Akkor, amikor drasztikusan csökken az energiahordozók mennyisége, az üzemanyagcella megoldást jelenthet a stabil energiaellátásra, hiszen hidrogént számos módon fejleszthetünk: szél és napenergiából, természetes gázból vagy dízelolajból. Sőt, az új technológiák hatékonyabbak is, miközben a kibocsátott egyetlen gáz csupán vízgőz" - tette hozzá.

Könnyebb mint a többi

A BASF MEA-rendszerlben az újdonság egy membrán, amely akár 180°C-os Celsius-fokos üzemi hőmérsékletet is lehetővé tesz, ezért nincs szükség légpárásítókra, vízpumpákra, tartályokra, szelepekre és tisztítórendszerekre, sokkal könnyebb és egyszerűbb az egész szerkezet. "A tesztrepülések után az üzemanyagcellákat be akarjuk építeni az Airbus A320-as gépünkbe is, ugyanis azt kívánjuk elérni, hogy a széles testű gépek fedélzeti áramellátása is hatékonyabb legyen." magyarázza Dr. Josef Kallo, a stuttgarti székhelyű Német Űrügynökség munkatársa. Ha széles testű gépekbe építenénk az üzemanyagcellákat, nem csak az energiaellátásért lennének felelősek, de a keletkező melléktermékek is hasznosíthatók volnának. A hőt fagymentesítésre, a vizet a mosdók vízellátására hasznosíthatnánk. „Úgy tervezzük, hogy a DLR 2010-re befejezi az Antares tesztelését, és azt követően alkalmazni fogjuk az üzemanyagcellákat a DLR A320 ATRA gépén, egy igazi, széles testű repülőgépen" - mondta a szakember. (www.index.hu)


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.