Van vevő a szerb légitársaságra?

A volt jugoszláv köztársaságokkal együtt a JAT Airways (Yugoslavian Air-transport) is komoly nehézségekkel küzdött a politikai átalakulás után, és a JAT problémáinak megoldása a mai napig gondot jelent a szerb kormányzatnak.

Az állami tulajdonú cég számára a megígért központi segítség arra lenne jó, hogy egy „elegánsabb” vevőt találjon, aki a vásárlást követően az üzemeltetésben is operatív segítséget adna. Erre a jelenleg formálódó balkáni légitársasági egyesülés politikailag alkalmatlan. A legmegfelelőbb beruházónak az Etihad Airways tűnik, amellyel a tárgyalások már igen előrehaladott állapotban is vannak.

Az Etihad a szerb kormánytól elvárja, hogy az ígért anyagi befektetést 12 db új Airbus lízingjével oldja meg, illetve hogy a céget egy közös szakember gárdával profitorientált vállalattá alakítsák át, derült ki a szerb pénzügyminiszteri delegáció legutóbbi tárgyalásaiból.

A leendő vásárló csak tüneti kezelésnek tartja az olyan megoldásokat, mint például az idei márciusi, amikor a JAT 10 millió eurós támogatást kapott a legsürgősebb fizetnivalókra. A jelenleg tervezett 51,5 millió eurós kormányzati hitel viszont már az Etihad számára is garancia, hogy a szervezeti változtatásokkal, megújított szolgáltatással és marketinggel, illetve az új gépbeszerzésekkel közel két év alatt nagyjából null szaldó közelébe kerülhet az elmúlt évben 3,2 milliárd dinár, azaz 27 millió euró veszteséget termelő JAT. A légitársaság flottája jelenleg négy gázturbinás-légcsavaros (turboprop) ATR-72-200-as és nyolc Boeing 737-300-as típusból áll. Ezekkel nehezen lehetne az európai piac éles versenyében helytállni, a lízingelt Airbus-okra tehát nagy szükség lenne.

A szerb állam költségvetési hiánya jelenleg a GDP 6,2 százaléka, így a kormány mindenképpen abban érdekelt, hogy az Etihad minél előbb, minél nagyobb részesedést vásároljon a cégben; jelen helyzet mindkét fél számára kedvezőnek tűnik. A JAT-ra korábban vevőként jelentkező Turkish Airlines és Baltic Aviation a vételi tárgyalásokat megszakítva visszalépett. Az Etihad jelen bővítési programjába viszont egy EU-s belépésre készülő, balkáni beruházás nem jönne rosszul. A mostani ügyletet a szerb kormány és az Etihad egyaránt szeretné még ez évben a megegyezés közelébe hozni.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.