Az állami tulajdonú cég számára a megígért központi segítség arra lenne jó, hogy egy „elegánsabb” vevőt találjon, aki a vásárlást követően az üzemeltetésben is operatív segítséget adna. Erre a jelenleg formálódó balkáni légitársasági egyesülés politikailag alkalmatlan. A legmegfelelőbb beruházónak az Etihad Airways tűnik, amellyel a tárgyalások már igen előrehaladott állapotban is vannak.
Az Etihad a szerb kormánytól elvárja, hogy az ígért anyagi befektetést 12 db új Airbus lízingjével oldja meg, illetve hogy a céget egy közös szakember gárdával profitorientált vállalattá alakítsák át, derült ki a szerb pénzügyminiszteri delegáció legutóbbi tárgyalásaiból.
A leendő vásárló csak tüneti kezelésnek tartja az olyan megoldásokat, mint például az idei márciusi, amikor a JAT 10 millió eurós támogatást kapott a legsürgősebb fizetnivalókra. A jelenleg tervezett 51,5 millió eurós kormányzati hitel viszont már az Etihad számára is garancia, hogy a szervezeti változtatásokkal, megújított szolgáltatással és marketinggel, illetve az új gépbeszerzésekkel közel két év alatt nagyjából null szaldó közelébe kerülhet az elmúlt évben 3,2 milliárd dinár, azaz 27 millió euró veszteséget termelő JAT. A légitársaság flottája jelenleg négy gázturbinás-légcsavaros (turboprop) ATR-72-200-as és nyolc Boeing 737-300-as típusból áll. Ezekkel nehezen lehetne az európai piac éles versenyében helytállni, a lízingelt Airbus-okra tehát nagy szükség lenne.
A szerb állam költségvetési hiánya jelenleg a GDP 6,2 százaléka, így a kormány mindenképpen abban érdekelt, hogy az Etihad minél előbb, minél nagyobb részesedést vásároljon a cégben; jelen helyzet mindkét fél számára kedvezőnek tűnik. A JAT-ra korábban vevőként jelentkező Turkish Airlines és Baltic Aviation a vételi tárgyalásokat megszakítva visszalépett. Az Etihad jelen bővítési programjába viszont egy EU-s belépésre készülő, balkáni beruházás nem jönne rosszul. A mostani ügyletet a szerb kormány és az Etihad egyaránt szeretné még ez évben a megegyezés közelébe hozni.