Van vevő a szerb légitársaságra?

A volt jugoszláv köztársaságokkal együtt a JAT Airways (Yugoslavian Air-transport) is komoly nehézségekkel küzdött a politikai átalakulás után, és a JAT problémáinak megoldása a mai napig gondot jelent a szerb kormányzatnak.

Az állami tulajdonú cég számára a megígért központi segítség arra lenne jó, hogy egy „elegánsabb” vevőt találjon, aki a vásárlást követően az üzemeltetésben is operatív segítséget adna. Erre a jelenleg formálódó balkáni légitársasági egyesülés politikailag alkalmatlan. A legmegfelelőbb beruházónak az Etihad Airways tűnik, amellyel a tárgyalások már igen előrehaladott állapotban is vannak.

Az Etihad a szerb kormánytól elvárja, hogy az ígért anyagi befektetést 12 db új Airbus lízingjével oldja meg, illetve hogy a céget egy közös szakember gárdával profitorientált vállalattá alakítsák át, derült ki a szerb pénzügyminiszteri delegáció legutóbbi tárgyalásaiból.

A leendő vásárló csak tüneti kezelésnek tartja az olyan megoldásokat, mint például az idei márciusi, amikor a JAT 10 millió eurós támogatást kapott a legsürgősebb fizetnivalókra. A jelenleg tervezett 51,5 millió eurós kormányzati hitel viszont már az Etihad számára is garancia, hogy a szervezeti változtatásokkal, megújított szolgáltatással és marketinggel, illetve az új gépbeszerzésekkel közel két év alatt nagyjából null szaldó közelébe kerülhet az elmúlt évben 3,2 milliárd dinár, azaz 27 millió euró veszteséget termelő JAT. A légitársaság flottája jelenleg négy gázturbinás-légcsavaros (turboprop) ATR-72-200-as és nyolc Boeing 737-300-as típusból áll. Ezekkel nehezen lehetne az európai piac éles versenyében helytállni, a lízingelt Airbus-okra tehát nagy szükség lenne.

A szerb állam költségvetési hiánya jelenleg a GDP 6,2 százaléka, így a kormány mindenképpen abban érdekelt, hogy az Etihad minél előbb, minél nagyobb részesedést vásároljon a cégben; jelen helyzet mindkét fél számára kedvezőnek tűnik. A JAT-ra korábban vevőként jelentkező Turkish Airlines és Baltic Aviation a vételi tárgyalásokat megszakítva visszalépett. Az Etihad jelen bővítési programjába viszont egy EU-s belépésre készülő, balkáni beruházás nem jönne rosszul. A mostani ügyletet a szerb kormány és az Etihad egyaránt szeretné még ez évben a megegyezés közelébe hozni.


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.