Az intézkedés célja, hogy előmozdítsa ezeknek a szállítási módoknak a használatát, illetve mérséklődjön a közlekedési ágazat által kibocsátott szennyezés, illetve csökkenjenek egyes járulékos költségek. Magyarország jövedékiadó-mentességet biztosít, illetve adó-visszatérítést tesz lehetővé a belvízi hajózásban felhasznált üzemanyagra, és adómentességet biztosít a vasúti szállításban felhasznált üzemanyagra vonatkozóan. Az intézkedések összhangban állnak az energia adóztatásáról szóló irányelv rendelkezéseivel. A mostani jóváhagyás a 2017. április 30-ig terjedő időszakra vonatkozik.
A vasúti és a belvízi szállítás a közúti szállításnál sokkal kevesebb járulékos költséget okoz mind a balesetek, mind az éghajlatváltozás és a légszennyezés szempontjából. Jelentős tartalékkapacitásuk révén ezek a szállítási módok szerepet játszhatnak a közúthálózat túlzsúfolt részeinek forgalmi tehermentesítésében is. Mivel a közúti áruszállításra nem terhelődnek az általa okozott járulékos költségek, helyénvaló csökkenteni a költségbeli különbséget a kombinált szállítási műveletek és a közúti szállítás között, és ezáltal egyenlő feltételeket biztosítani a tisztább szállítási módok számára - véli a Bizottság.
Magyarország jövedékiadó-mentesség és -visszatérítés alkalmazása mellett döntött. A Magyarországon a tisztább szállítási módok előmozdítására bevezetett intézkedések vizsgálata során a Bizottság annak ellenőrzésére összpontosított, hogy a közúti szállítás helyett tisztább közlekedési módot választva tonnakilométereként valóban több járulékos költség takarítható-e meg, mint amennyi a támogatás tonnakilométerenkénti összege. A Bizottság úgy találta, hogy a belvízi hajózásra és a vasúti szállításra vonatkozó adókedvezmények összeegyeztethetők az Európai Unió működéséről szóló szerződés 93. cikkével és a vasúti vállalkozásoknak nyújtott állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatással. (MTI)