A fiatal generáció utazási trendjei

A magyar fiatalok számára az utazás nem csupán nyaralást vagy látnivalók kipipálását jelenti. A Kiwi.com reprezentatív felmérése szerint a fiatalok tudatosan azokat az úti célokat és élményformákat keresik, amelyek túlmutatnak a hagyományos nyári pihenésen. A trendek mögötti igazi okok között a kikapcsolódás, a valódi jelenlét, a természet közelsége vagy éppen a felfedezés iránti vágy szerepel.

Mint a felmérésből kiderül, a 18 – 37 év közti magyarok esetében elsősorban a hangsúly az egyediségen, a valódi élményeken és a belső harmónia megtalálásán van.


Fotó: Kiwi.com

A fiatalok által leginkább vágyott utazási trendek:

  1. Calmcationing – A belső nyugalom felé vezető út

Tízből négy magyar fiatal nem a városnéző rohanásra vagy a túlzsúfolt strandokra vágyik, hanem arra, hogy lelassuljon. A calmcationing egy olyan utazási forma, amely lehetőséget ad arra, hogy újra kapcsolatba lépjünk önmagunkkal. Egy eldugott erdei faház, egy csendes tóparti reggel, egy jógaelvonulás vagy egy hosszú séta a hegyekben – mindez nemcsak a testet, de a lelket is regenerálja. Ez a trend nem a látványosságokat helyezi előtérbe, hanem azt, hogy végre ne kelljen csinálni semmit – csak lenni.

  1. Noctourism – Amikor az éjszaka mesél

Minden negyedik 18 és 37 év közti azokat a pillanatokat keresi, amikor a természet csendje szinte kézzel tapintható és közben varázslatosak a fények. A noctourism trend az éjszakát állítja a középpontba: csillagfényes sivatagi túrák, északi fények bámulása vagy egy holdfényes séta egy hegygerincen. Ezek az élmények más dimenziót adnak az utazásnak – egyszerre megnyugtatóak és lenyűgözőek.

  1. Island-hopping – A szabadság ritmusa a szigetek között

A válaszadók közel negyede szerint van valami végtelenül romantikus és kalandos abban, amikor az ember egyik szigetről a másikra utazhat (island-hopping) és átélheti a helyiek életének minden apró rezdülését. Ez lehetőséget ad arra, hogy egy kultúrát, ételeket és tájakat teljes valójukban felfedezhessünk  – akár a görög szigetvilágban vagy Horvátország apró öbleiben. Ez az utazási forma a spontaneitásról, a szabadságról és az út közben születő pillanatok varázsáról szól.

  1. Off the beaten track – Az ismeretlen vonzása

A felfedezés öröme akkor a legerősebb, amikor nem mások nyomában járunk. Az Off the beaten track, azaz a nem a kitaposott úton elve mentén utazók elfordulnak a népszerű turisztikai látványosságoktól és inkább kevésbé ismert helyekre mennek: eldugott falvakba, kevésbé látogatott természeti kincsekhez vagy olyan városokba, amelyeket még nem leptek el a szelfibotok. Ez nem lázadás – inkább kíváncsiság és nyitottság arra, hogy az utazás valóban egyedi és személyes élménnyé váljon, amire a felmérésben részt vevők 22%-a különösen vágyik.

  1. JOMO – A kihagyás öröme

Miközben a világ még mindig a FOMO (Fear of Missing Out) lázában ég, azaz attól fél, hogy lemarad valamiről, addig minden ötödik magyar fiatal a JOMO-t, azaz a kihagyás örömét választaná, ha utazásról van szó. Ez a trend az önkéntes kikapcsolódásról szól: nem nézünk rá az e-mailekre, nem posztolunk, nem követjük az algoritmusokat – egyszerűen csak élünk, jelen vagyunk. Egy hegyi kunyhó térerő nélkül. Egy naplemente, amit nem fotózunk le. Egy könyv, amit tényleg végigolvasunk. 

  1. Set-jetting – A sorozatok nyomában

A felmérésben részt vevők 18 százaléka indulna útnak azért, hogy lássa azt a helyet, ahol kedvenc sorozata játszódott vagy ahol egy ikonikus filmsztori életre kelt. A set-jetting trendet előnyben részesítők szeretnének belelépni a képernyőn látott világba. Ez az utazás a képzelet és a valóság találkozása, ahol a történetek új életre kelnek.

  1. Coolcationing – A forróság elől a hűvösebb nyárba

Ahogy a nyarak egyre forróbbak, úgy nő azoknak a száma, akik inkább a hűvösebb célpontokat választják. A coolcationing azoknak szól, akik nyáron is friss levegőre, zöld tájakra és kellemes klímára vágynak – például a Balti-tenger partjára, észak-európai városokba vagy alpesi tavak mellé. Már a magyar fiatalok körében is kimondottan népszerű ez a trend, 16%-uk vallja, hogy nem szeretne árnyékot keresni pihenés közben, hanem valódi felfrissülésre vágyik.

A felmérést a STEM/MARK végezte a Kiwi.com megbízásából 18 és 37 év közötti cseh, szlovák, magyar, lengyel, román és spanyol állampolgárok körében, akik 2025-ben legalább egyszer utaztak már külföldre vagy tervezik azt. A felmérés reprezentatív nem, kor és régió szerint. Az adatokat 2025. február 25. és március 11. között gyűjtötték össze országonként legalább 500 válaszadótól.


Egy török történelmi kisváros,  amelyet az új pápa is beírt a naptárába

Egy török történelmi kisváros, amelyet az új pápa is beírt a naptárába 

Pápai látogatásra készül a kereszténység egyik bölcsője.
Osztrák autóklub: a nyaralástól a drágulás sem riasztja vissza az osztrákokat

Osztrák autóklub: a nyaralástól a drágulás sem riasztja vissza az osztrákokat 

A többség inkább spórol, de utazni mindenképp szeretne.
Brugge félti utcái régi burkolatát a városlátogató turistáktól

Brugge félti utcái régi burkolatát a városlátogató turistáktól 

Egyre több látogató visz haza szuvenírként a város történelmi burkolatából.
Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk

Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk 

Két nap egy zenével átitatott városban, ahol a múlt és a jelen összeforr, és ahol Mozart nélkül nincs élet.
Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában

Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában 

A Stretch elnevezésű szék a régiós elismerés kapujában – ugyanez a bútordarabot tavaly a Red Dot Awardon is díjazták.
Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten

Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten 

Személyes kapcsolatépítés, naprakész információk, álomvideók.
Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények  – vár a pozsonyi nyár

Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények – vár a pozsonyi nyár 

Pozsony és környéke idén nyáron is meglepetésekkel, élményekkel és felfedezésre váró kincsekkel csábítja az érdeklődőket.
Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin

Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin 

A madridi Prado múzeum leghíresebb festményeiből nyílt szabadtéri tárlat a valenciai régióban, a tavaly őszi áradások sújtotta 12 település utcáin.
Romániában terjeszkedik az egyik legnagyobb lengyel utazási iroda

Romániában terjeszkedik az egyik legnagyobb lengyel utazási iroda 

A lengyel cég csütörtökön fuzionálásról szóló előzetes megállapodást írt alá a Paralela 45 utazási irodával.
Marie Antoinette a Pozsonyi várban

Marie Antoinette a Pozsonyi várban 

A „Marie Antoinette – Bécstől Versailles-ig és egészen a guillotine alá” címet viselő kiállítás a Pozsonyi vár lovagtermében kapott helyet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.