A fiatal generáció utazási trendjei

A magyar fiatalok számára az utazás nem csupán nyaralást vagy látnivalók kipipálását jelenti. A Kiwi.com reprezentatív felmérése szerint a fiatalok tudatosan azokat az úti célokat és élményformákat keresik, amelyek túlmutatnak a hagyományos nyári pihenésen. A trendek mögötti igazi okok között a kikapcsolódás, a valódi jelenlét, a természet közelsége vagy éppen a felfedezés iránti vágy szerepel.

Mint a felmérésből kiderül, a 18 – 37 év közti magyarok esetében elsősorban a hangsúly az egyediségen, a valódi élményeken és a belső harmónia megtalálásán van.


Fotó: Kiwi.com

A fiatalok által leginkább vágyott utazási trendek:

  1. Calmcationing – A belső nyugalom felé vezető út

Tízből négy magyar fiatal nem a városnéző rohanásra vagy a túlzsúfolt strandokra vágyik, hanem arra, hogy lelassuljon. A calmcationing egy olyan utazási forma, amely lehetőséget ad arra, hogy újra kapcsolatba lépjünk önmagunkkal. Egy eldugott erdei faház, egy csendes tóparti reggel, egy jógaelvonulás vagy egy hosszú séta a hegyekben – mindez nemcsak a testet, de a lelket is regenerálja. Ez a trend nem a látványosságokat helyezi előtérbe, hanem azt, hogy végre ne kelljen csinálni semmit – csak lenni.

  1. Noctourism – Amikor az éjszaka mesél

Minden negyedik 18 és 37 év közti azokat a pillanatokat keresi, amikor a természet csendje szinte kézzel tapintható és közben varázslatosak a fények. A noctourism trend az éjszakát állítja a középpontba: csillagfényes sivatagi túrák, északi fények bámulása vagy egy holdfényes séta egy hegygerincen. Ezek az élmények más dimenziót adnak az utazásnak – egyszerre megnyugtatóak és lenyűgözőek.

  1. Island-hopping – A szabadság ritmusa a szigetek között

A válaszadók közel negyede szerint van valami végtelenül romantikus és kalandos abban, amikor az ember egyik szigetről a másikra utazhat (island-hopping) és átélheti a helyiek életének minden apró rezdülését. Ez lehetőséget ad arra, hogy egy kultúrát, ételeket és tájakat teljes valójukban felfedezhessünk  – akár a görög szigetvilágban vagy Horvátország apró öbleiben. Ez az utazási forma a spontaneitásról, a szabadságról és az út közben születő pillanatok varázsáról szól.

  1. Off the beaten track – Az ismeretlen vonzása

A felfedezés öröme akkor a legerősebb, amikor nem mások nyomában járunk. Az Off the beaten track, azaz a nem a kitaposott úton elve mentén utazók elfordulnak a népszerű turisztikai látványosságoktól és inkább kevésbé ismert helyekre mennek: eldugott falvakba, kevésbé látogatott természeti kincsekhez vagy olyan városokba, amelyeket még nem leptek el a szelfibotok. Ez nem lázadás – inkább kíváncsiság és nyitottság arra, hogy az utazás valóban egyedi és személyes élménnyé váljon, amire a felmérésben részt vevők 22%-a különösen vágyik.

  1. JOMO – A kihagyás öröme

Miközben a világ még mindig a FOMO (Fear of Missing Out) lázában ég, azaz attól fél, hogy lemarad valamiről, addig minden ötödik magyar fiatal a JOMO-t, azaz a kihagyás örömét választaná, ha utazásról van szó. Ez a trend az önkéntes kikapcsolódásról szól: nem nézünk rá az e-mailekre, nem posztolunk, nem követjük az algoritmusokat – egyszerűen csak élünk, jelen vagyunk. Egy hegyi kunyhó térerő nélkül. Egy naplemente, amit nem fotózunk le. Egy könyv, amit tényleg végigolvasunk. 

  1. Set-jetting – A sorozatok nyomában

A felmérésben részt vevők 18 százaléka indulna útnak azért, hogy lássa azt a helyet, ahol kedvenc sorozata játszódott vagy ahol egy ikonikus filmsztori életre kelt. A set-jetting trendet előnyben részesítők szeretnének belelépni a képernyőn látott világba. Ez az utazás a képzelet és a valóság találkozása, ahol a történetek új életre kelnek.

  1. Coolcationing – A forróság elől a hűvösebb nyárba

Ahogy a nyarak egyre forróbbak, úgy nő azoknak a száma, akik inkább a hűvösebb célpontokat választják. A coolcationing azoknak szól, akik nyáron is friss levegőre, zöld tájakra és kellemes klímára vágynak – például a Balti-tenger partjára, észak-európai városokba vagy alpesi tavak mellé. Már a magyar fiatalok körében is kimondottan népszerű ez a trend, 16%-uk vallja, hogy nem szeretne árnyékot keresni pihenés közben, hanem valódi felfrissülésre vágyik.

A felmérést a STEM/MARK végezte a Kiwi.com megbízásából 18 és 37 év közötti cseh, szlovák, magyar, lengyel, román és spanyol állampolgárok körében, akik 2025-ben legalább egyszer utaztak már külföldre vagy tervezik azt. A felmérés reprezentatív nem, kor és régió szerint. Az adatokat 2025. február 25. és március 11. között gyűjtötték össze országonként legalább 500 válaszadótól.


Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.
Tűzvész Splitnél – videóval

Tűzvész Splitnél – videóval 

A tűzoltók egyelőre nem tudják megfékezni a lángokat.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán

Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán 

Különleges új sétaprogram az osztrák fővárosban.
Retro fesztivál Opatijában

Retro fesztivál Opatijában 

Június 26-28. között Opatija a retro szórakozás fővárosává válik.
Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában

Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában 

Első ízben mutatták ki a juhhimlőt (variola ovina) a helyi illetékes hatóságok.
Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett

Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett 

Június 17-én a belvárosi Pullmann Hotel hangulatos rendezvénytermében tartotta szezonnyitó eseményét öt Magyarországon működő nemzeti idegenforgalmi szervezet.
Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk?

Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk? 

Az UniCredit Bank Austria idén is elkészítette a nyaralási euró számítását.
Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok

Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok 

Idén minden második magyar készül külföldre utazni legalább egyszer. Az úti célok változatlanok, de egyre többe kerül a nyaralás.
Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás

Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás 

A számok átlagosan 33 százalékos utasszám-növekedést mutatnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.