„A fenntartható ajánlatok, szállások és utazások idejét éljük”

A klímaváltozás miatti fenyegetettség hátterével a turizmusban egyfajta átállás figyelhető meg a fenntartható utazások irányába. Petra Hedorfer, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) igazgatótanácsi elnöke beszél az aktuális fogyasztói szokásokról és a fenntartható turizmusban rejlő lehetőségekről. (x)

Mit jelent az értékváltozás a klímaváltozás időszakában?  

Manapság a klímavédelem és a fenntartható cselekvés már nem csupán egy adalék, hanem az élet majd minden területén jelen van, és ezáltal az utazás minden aspektusát meghatározza: a turisztikai tömeget kerülő autentikus és egyéni utazási élmények mellett egyre nő a vágy a fenntartható ajánlatok és szállások, illetve a környezetbarát közlekedési eszközök iránt is. Németországban a fenntarthatóság fontos része a kormányzat turisztikai stratégiájának. Mi nemzeti turisztikai hivatalként gondoskodunk arról, hogy úti célként az országunkat a nemzetközi versenyben fenntartható desztinációként pozicionáljuk.

Mekkora sikerrel?

Az IPK International a mi megbízásunkból 2022 októberében készített felmérése alátámasztja, hogy úti célként erős pozíciót értünk el fenntartható márkaként: európai összehasonlításban a külföldre utazók Németországot a harmadik helyre sorolják a fenntartható ajánlatok terén. A nemzetközi Sustainable Development Indexben (SDI), amely az előrelépéseket mutatja az UNO klímacéljai elérésének útján, 2022-ben a hatodik helyen álltunk.

A végfelhasználók mellett természetesen a szakma véleményét is kiértékeljük, és ebben hasonlóan kedvező az eredmény: a nemzetközi turisztikai vállalatok 280 döntéshozójának háromnegyede szintén fenntartható úti célként határoz meg bennünket. Előrejelzéseik szerint az utazók kereslete a következő években nőni fog a fenntartható termékek iránt.  

Mit lehet tenni annak érdekében, hogy a fogyasztók felismerjék a fenntartható beállítottságot?

Akkor sikerül, ha tényleg 360 fokban gondolkodunk és cselekszünk. Turisztikai hivatalként folyamatosan megosztjuk a legfrissebb adatokat a szolgáltatókkal a megszólított célcsoportoktól egészen a trendekig a közlekedésieszköz-választás terén. Ez döntő alap a turisztikai partnereinknél. A transzformációnál különösen fontos ezenfelül a folyamatos eszmecsere a „legjobb bevált gyarkorlatról” (best practice), hogy az értékesítők közösen gyorsabban tudjanak előrehaladni – itt pedig turisztikai hivatalként kapcsolatépítési (networking) és szakmai (knowledge) patformként működünk. Új „Together we care” szlogenünkkel világosan mutatjuk célorientált hozzáállásunkat. Ami pedig a végfelhasználók megszólítását illeti, sok felhasználó már most fenntarthatóként ismeri el országunkat, hiszen a környezetbarát tanúsítvánnyal ellátott termékeket, a tömegközlekedési eszközöket, a vidéki üdüléseket sok éve erőteljesen kommunikáljuk a külföldi piacokon. A jövőben még központibb eleme lesz a DZT márkakommunikációjának a klíma- és környezetbarát turizmus.

Vajon az energiakrízis és a súlyos szakemberhiány időszakában a szolgáltatóknak nincs-e fontosabb dolguk, mint a fenntartható ajánlatok kidolgozása?

A foglalkoztatottság és a jólét biztosítása – a vidéki élettérben is – elválaszthatatlanul összefügg a klíma- és a környezetvédelemmel és ezáltal a civil társadalom és a lakosság fejlődésével. Ezzel a piac minden résztvevője tisztában van.

Manapság milyen elvárásai vannak az utazóknak?  

Az IPK International felmérése szerint nemzetközi szinten a külföldre utazók 80 százalékának fontos vagy nagyon fontos téma a fenntarthatóság, a klíma- és környezetvédelem. Ebben az összefüggésben a megkérdezettek mintegy 40 százaléka szélesebb körű és kedvezőbb árú ajánlatokat vár, illetve konkrétabb információkat a tartózkodásával kapcsolatban. A megkérdezettek 90 százalékának fontos, hogy összekösse a városlátogatásokat vidéki tartózkodással is. Ezáltal nemcsak a tartózkodási idő hosszabbodik meg, hanem csökken a karbonlábnyomuk. A tanúsított ajánlatok, a láthatóság a világhálón, valamint az elő- és az utószezon hirdetése fontos faktorok a szolgáltatók számára.

Annak érdekében, hogy a külföldről érkezőknek ne csupán egyedülálló és autentikus benyomásokat kínáljunk a városi vagy természeti üdülésük során, hanem fenntartható utazási élményeket is, számos, világörökséggel kapcsolatos ajánlatunk klímabarát módon, tömegközlekedéssel is elérhető. És a kampányaink arra irányulnak, hogy a vendégek annyira vonzónak találják az ajánlatokat, hogy hosszabb tartózkodást tervezzenek – ami szintén hozzájárul a karbonlábnyom csökkentéséhez.

Melyek azok a témák, amelyekkel 2023-ban zöld fókusszal szólítják meg az utazókat?

Az utazók körében nagyon keresettek a kulturális témájú utak. A hozzánk Európából érkezőknél a kulturális úti cél a legjelentősebb: számokban kifejezve nyolcmillió kulturális utazásnak felel meg, ami a piaci rész 13 százaléka. Ezért alapvető, hogy kulturális érdeklődés témájával szólítsuk meg a vendégeket, és bemutassuk nekik, hogy miként élhetik ezt meg fenntartható módon. Az „51 UNESCO világörökségi helyszín – Historic.Modern.Germany” kampány mindenekelőtt a történelmi világörökség, illetve a városi és vidéki élettér termékválasztékának kontrasztját célozza meg.

Az UNESCO-kampány mellett ebben az évben két erőteljesen „zöld” fókuszú kampányra építünk, amelyek már 2022-ben és előtte is hatékonyak voltak. Idén ezeket új utazási ötletekkel és inspirációkkal egészítjük ki. Egyikük a FEEL GOOD fenntarthatósági kampány, amelynek központjában a klíma- és környezetbarát ajánlatok hirdetése áll. A másik pedig az „Embrace German Nature” kampányunk, amely bemutatja a németországi természeti tájak sokszínűségét és egyediségét, illetve ezek környezetbarát felfedezési módját. (x)

 

Forrás: DZT / Turizmus Online


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.