„A fenntartható ajánlatok, szállások és utazások idejét éljük”

A klímaváltozás miatti fenyegetettség hátterével a turizmusban egyfajta átállás figyelhető meg a fenntartható utazások irányába. Petra Hedorfer, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) igazgatótanácsi elnöke beszél az aktuális fogyasztói szokásokról és a fenntartható turizmusban rejlő lehetőségekről. (x)

Mit jelent az értékváltozás a klímaváltozás időszakában?  

Manapság a klímavédelem és a fenntartható cselekvés már nem csupán egy adalék, hanem az élet majd minden területén jelen van, és ezáltal az utazás minden aspektusát meghatározza: a turisztikai tömeget kerülő autentikus és egyéni utazási élmények mellett egyre nő a vágy a fenntartható ajánlatok és szállások, illetve a környezetbarát közlekedési eszközök iránt is. Németországban a fenntarthatóság fontos része a kormányzat turisztikai stratégiájának. Mi nemzeti turisztikai hivatalként gondoskodunk arról, hogy úti célként az országunkat a nemzetközi versenyben fenntartható desztinációként pozicionáljuk.

Mekkora sikerrel?

Az IPK International a mi megbízásunkból 2022 októberében készített felmérése alátámasztja, hogy úti célként erős pozíciót értünk el fenntartható márkaként: európai összehasonlításban a külföldre utazók Németországot a harmadik helyre sorolják a fenntartható ajánlatok terén. A nemzetközi Sustainable Development Indexben (SDI), amely az előrelépéseket mutatja az UNO klímacéljai elérésének útján, 2022-ben a hatodik helyen álltunk.

A végfelhasználók mellett természetesen a szakma véleményét is kiértékeljük, és ebben hasonlóan kedvező az eredmény: a nemzetközi turisztikai vállalatok 280 döntéshozójának háromnegyede szintén fenntartható úti célként határoz meg bennünket. Előrejelzéseik szerint az utazók kereslete a következő években nőni fog a fenntartható termékek iránt.  

Mit lehet tenni annak érdekében, hogy a fogyasztók felismerjék a fenntartható beállítottságot?

Akkor sikerül, ha tényleg 360 fokban gondolkodunk és cselekszünk. Turisztikai hivatalként folyamatosan megosztjuk a legfrissebb adatokat a szolgáltatókkal a megszólított célcsoportoktól egészen a trendekig a közlekedésieszköz-választás terén. Ez döntő alap a turisztikai partnereinknél. A transzformációnál különösen fontos ezenfelül a folyamatos eszmecsere a „legjobb bevált gyarkorlatról” (best practice), hogy az értékesítők közösen gyorsabban tudjanak előrehaladni – itt pedig turisztikai hivatalként kapcsolatépítési (networking) és szakmai (knowledge) patformként működünk. Új „Together we care” szlogenünkkel világosan mutatjuk célorientált hozzáállásunkat. Ami pedig a végfelhasználók megszólítását illeti, sok felhasználó már most fenntarthatóként ismeri el országunkat, hiszen a környezetbarát tanúsítvánnyal ellátott termékeket, a tömegközlekedési eszközöket, a vidéki üdüléseket sok éve erőteljesen kommunikáljuk a külföldi piacokon. A jövőben még központibb eleme lesz a DZT márkakommunikációjának a klíma- és környezetbarát turizmus.

Vajon az energiakrízis és a súlyos szakemberhiány időszakában a szolgáltatóknak nincs-e fontosabb dolguk, mint a fenntartható ajánlatok kidolgozása?

A foglalkoztatottság és a jólét biztosítása – a vidéki élettérben is – elválaszthatatlanul összefügg a klíma- és a környezetvédelemmel és ezáltal a civil társadalom és a lakosság fejlődésével. Ezzel a piac minden résztvevője tisztában van.

Manapság milyen elvárásai vannak az utazóknak?  

Az IPK International felmérése szerint nemzetközi szinten a külföldre utazók 80 százalékának fontos vagy nagyon fontos téma a fenntarthatóság, a klíma- és környezetvédelem. Ebben az összefüggésben a megkérdezettek mintegy 40 százaléka szélesebb körű és kedvezőbb árú ajánlatokat vár, illetve konkrétabb információkat a tartózkodásával kapcsolatban. A megkérdezettek 90 százalékának fontos, hogy összekösse a városlátogatásokat vidéki tartózkodással is. Ezáltal nemcsak a tartózkodási idő hosszabbodik meg, hanem csökken a karbonlábnyomuk. A tanúsított ajánlatok, a láthatóság a világhálón, valamint az elő- és az utószezon hirdetése fontos faktorok a szolgáltatók számára.

Annak érdekében, hogy a külföldről érkezőknek ne csupán egyedülálló és autentikus benyomásokat kínáljunk a városi vagy természeti üdülésük során, hanem fenntartható utazási élményeket is, számos, világörökséggel kapcsolatos ajánlatunk klímabarát módon, tömegközlekedéssel is elérhető. És a kampányaink arra irányulnak, hogy a vendégek annyira vonzónak találják az ajánlatokat, hogy hosszabb tartózkodást tervezzenek – ami szintén hozzájárul a karbonlábnyom csökkentéséhez.

Melyek azok a témák, amelyekkel 2023-ban zöld fókusszal szólítják meg az utazókat?

Az utazók körében nagyon keresettek a kulturális témájú utak. A hozzánk Európából érkezőknél a kulturális úti cél a legjelentősebb: számokban kifejezve nyolcmillió kulturális utazásnak felel meg, ami a piaci rész 13 százaléka. Ezért alapvető, hogy kulturális érdeklődés témájával szólítsuk meg a vendégeket, és bemutassuk nekik, hogy miként élhetik ezt meg fenntartható módon. Az „51 UNESCO világörökségi helyszín – Historic.Modern.Germany” kampány mindenekelőtt a történelmi világörökség, illetve a városi és vidéki élettér termékválasztékának kontrasztját célozza meg.

Az UNESCO-kampány mellett ebben az évben két erőteljesen „zöld” fókuszú kampányra építünk, amelyek már 2022-ben és előtte is hatékonyak voltak. Idén ezeket új utazási ötletekkel és inspirációkkal egészítjük ki. Egyikük a FEEL GOOD fenntarthatósági kampány, amelynek központjában a klíma- és környezetbarát ajánlatok hirdetése áll. A másik pedig az „Embrace German Nature” kampányunk, amely bemutatja a németországi természeti tájak sokszínűségét és egyediségét, illetve ezek környezetbarát felfedezési módját. (x)

 

Forrás: DZT / Turizmus Online


Közösen írtak történelmet - 2023-ban több mint 3 millió turista kereste fel Máltát

Közösen írtak történelmet - 2023-ban több mint 3 millió turista kereste fel Máltát 

Ez kiemelkedő siker, hiszen csak 2024-re tervezték a szigetország turisztikai vezetői, hogy elérik a covid előtti bevételi szintet.
Sztrájkolnak az Eiffel-torony dolgozói

Sztrájkolnak az Eiffel-torony dolgozói 

Párizs legismertebb turistalátványosságának alkalmazottai az építmény gazdasági irányítása ellen tiltakoznak hétfő óta.
Így állnak az idei nyári foglalások eddig a TUI-nál

Így állnak az idei nyári foglalások eddig a TUI-nál 

Nem árulunk el nagy titkot, ha elöljáróban elmondjuk: Törökország szerepel eddig a foglalások élén.
Különleges kabinok vezetnek fel a Dolomitok legszebb hegyére

Különleges kabinok vezetnek fel a Dolomitok legszebb hegyére 

A panoráma a magasból szédítő és felejthetetlen élményt jelent annak ellenére, hogy a felvonó állógondoláiban félelmetes élmény az utazás.
A városi utazások a német beutazó turizmus meghatározó területe  2024-ben

A városi utazások a német beutazó turizmus meghatározó területe 2024-ben 

 A Német Turisztikai Hivatal (DZT) 2024-ben a városi utazások szegmensében látja a németországi beutazás további felépülésének legnagyobb lehetőségét.
Új üzleti platform - a kínai utazási piac fellendítése érdekében

Új üzleti platform - a kínai utazási piac fellendítése érdekében 

A SmoothTravel platformjára a teljes nemzetközi turisztikai szegmens regisztrálhat, ideértve a desztinációkat, ki- és beutaztató touroperátorokat, és minden egyéb, turisztikához köthető vállalkozást.
Hazai megjelenés az MIPIM-en: zéró kibocsátás, fenntarthatóság, karbonsemlegesség

Hazai megjelenés az MIPIM-en: zéró kibocsátás, fenntarthatóság, karbonsemlegesség 

Idén a kiállítás fókuszában a zéró kibocsátás, a fenntarthatóság, a karbonsemlegesség áll, amelyre a magyar standon felvonultatott ipari, iroda és hotelfejlesztések jó példával szolgálnak.
A színes házikókkal teli görög sziget, mely Európa egyik legszebb települését rejti

A színes házikókkal teli görög sziget, mely Európa egyik legszebb települését rejti 

A török partokhoz közeli Symi a klasszikus „csendes" úti célok között szerepel.
Teljes pompájában ragyog és dübörög a riói karnevál

Teljes pompájában ragyog és dübörög a riói karnevál 

Bár két hete egészségügyi veszélyhelyzetet hirdettek Brazíliában, a több millió turistát vonzó riói karnevál megrendezésre került és ragyogóbb, mint valaha.
Horvátország a fenntartható turizmus példájává vált

Horvátország a fenntartható turizmus példájává vált 

A fenntartható turizmus fejlesztésre irányuló legutóbbi horvátországi reformokat a legjobb gyakorlat példájaként ismerték el más európai és tengerentúli úicélok turizmusfejlesztése szempontjából.

Interjú

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.
Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban

Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban 

Korábban írtunk már a ZAZIE „újragondolatlanul” merész, hamisítatlan magyar konyhájáról - de nem lehet szó nélkül elmenni Nagy Gergő szemet gyönyörködtető tányérdesszertjei mellett sem.