Mit jelent az értékváltozás a klímaváltozás időszakában?
Manapság a klímavédelem és a fenntartható cselekvés már nem csupán egy adalék, hanem az élet majd minden területén jelen van, és ezáltal az utazás minden aspektusát meghatározza: a turisztikai tömeget kerülő autentikus és egyéni utazási élmények mellett egyre nő a vágy a fenntartható ajánlatok és szállások, illetve a környezetbarát közlekedési eszközök iránt is. Németországban a fenntarthatóság fontos része a kormányzat turisztikai stratégiájának. Mi nemzeti turisztikai hivatalként gondoskodunk arról, hogy úti célként az országunkat a nemzetközi versenyben fenntartható desztinációként pozicionáljuk.
Mekkora sikerrel?
Az IPK International a mi megbízásunkból 2022 októberében készített felmérése alátámasztja, hogy úti célként erős pozíciót értünk el fenntartható márkaként: európai összehasonlításban a külföldre utazók Németországot a harmadik helyre sorolják a fenntartható ajánlatok terén. A nemzetközi Sustainable Development Indexben (SDI), amely az előrelépéseket mutatja az UNO klímacéljai elérésének útján, 2022-ben a hatodik helyen álltunk.
A végfelhasználók mellett természetesen a szakma véleményét is kiértékeljük, és ebben hasonlóan kedvező az eredmény: a nemzetközi turisztikai vállalatok 280 döntéshozójának háromnegyede szintén fenntartható úti célként határoz meg bennünket. Előrejelzéseik szerint az utazók kereslete a következő években nőni fog a fenntartható termékek iránt.
Mit lehet tenni annak érdekében, hogy a fogyasztók felismerjék a fenntartható beállítottságot?
Akkor sikerül, ha tényleg 360 fokban gondolkodunk és cselekszünk. Turisztikai hivatalként folyamatosan megosztjuk a legfrissebb adatokat a szolgáltatókkal a megszólított célcsoportoktól egészen a trendekig a közlekedésieszköz-választás terén. Ez döntő alap a turisztikai partnereinknél. A transzformációnál különösen fontos ezenfelül a folyamatos eszmecsere a „legjobb bevált gyarkorlatról” (best practice), hogy az értékesítők közösen gyorsabban tudjanak előrehaladni – itt pedig turisztikai hivatalként kapcsolatépítési (networking) és szakmai (knowledge) patformként működünk. Új „Together we care” szlogenünkkel világosan mutatjuk célorientált hozzáállásunkat. Ami pedig a végfelhasználók megszólítását illeti, sok felhasználó már most fenntarthatóként ismeri el országunkat, hiszen a környezetbarát tanúsítvánnyal ellátott termékeket, a tömegközlekedési eszközöket, a vidéki üdüléseket sok éve erőteljesen kommunikáljuk a külföldi piacokon. A jövőben még központibb eleme lesz a DZT márkakommunikációjának a klíma- és környezetbarát turizmus.
Vajon az energiakrízis és a súlyos szakemberhiány időszakában a szolgáltatóknak nincs-e fontosabb dolguk, mint a fenntartható ajánlatok kidolgozása?
A foglalkoztatottság és a jólét biztosítása – a vidéki élettérben is – elválaszthatatlanul összefügg a klíma- és a környezetvédelemmel és ezáltal a civil társadalom és a lakosság fejlődésével. Ezzel a piac minden résztvevője tisztában van.
Manapság milyen elvárásai vannak az utazóknak?
Az IPK International felmérése szerint nemzetközi szinten a külföldre utazók 80 százalékának fontos vagy nagyon fontos téma a fenntarthatóság, a klíma- és környezetvédelem. Ebben az összefüggésben a megkérdezettek mintegy 40 százaléka szélesebb körű és kedvezőbb árú ajánlatokat vár, illetve konkrétabb információkat a tartózkodásával kapcsolatban. A megkérdezettek 90 százalékának fontos, hogy összekösse a városlátogatásokat vidéki tartózkodással is. Ezáltal nemcsak a tartózkodási idő hosszabbodik meg, hanem csökken a karbonlábnyomuk. A tanúsított ajánlatok, a láthatóság a világhálón, valamint az elő- és az utószezon hirdetése fontos faktorok a szolgáltatók számára.
Annak érdekében, hogy a külföldről érkezőknek ne csupán egyedülálló és autentikus benyomásokat kínáljunk a városi vagy természeti üdülésük során, hanem fenntartható utazási élményeket is, számos, világörökséggel kapcsolatos ajánlatunk klímabarát módon, tömegközlekedéssel is elérhető. És a kampányaink arra irányulnak, hogy a vendégek annyira vonzónak találják az ajánlatokat, hogy hosszabb tartózkodást tervezzenek – ami szintén hozzájárul a karbonlábnyom csökkentéséhez.
Melyek azok a témák, amelyekkel 2023-ban zöld fókusszal szólítják meg az utazókat?
Az utazók körében nagyon keresettek a kulturális témájú utak. A hozzánk Európából érkezőknél a kulturális úti cél a legjelentősebb: számokban kifejezve nyolcmillió kulturális utazásnak felel meg, ami a piaci rész 13 százaléka. Ezért alapvető, hogy kulturális érdeklődés témájával szólítsuk meg a vendégeket, és bemutassuk nekik, hogy miként élhetik ezt meg fenntartható módon. Az „51 UNESCO világörökségi helyszín – Historic.Modern.Germany” kampány mindenekelőtt a történelmi világörökség, illetve a városi és vidéki élettér termékválasztékának kontrasztját célozza meg.
Az UNESCO-kampány mellett ebben az évben két erőteljesen „zöld” fókuszú kampányra építünk, amelyek már 2022-ben és előtte is hatékonyak voltak. Idén ezeket új utazási ötletekkel és inspirációkkal egészítjük ki. Egyikük a FEEL GOOD fenntarthatósági kampány, amelynek központjában a klíma- és környezetbarát ajánlatok hirdetése áll. A másik pedig az „Embrace German Nature” kampányunk, amely bemutatja a németországi természeti tájak sokszínűségét és egyediségét, illetve ezek környezetbarát felfedezési módját. (x)
Forrás: DZT / Turizmus Online