A síerőműtől a nyomtatott házakig

Körbenéztünk a világban, és összegyűjtöttük a legizgalmasabb városfejlesztési irányokat, amelyek szebbé és élhetőbbekké fogják tenni a városainkat, legyen szó sípályáról egy erőmű tetején, vagy egy közösségi projektről, amely eltökélt az apró városrészek felújításában.

Síerőmű

Dánia bizonyosan nem a sípályáiról ismert, legmagasabb pontja a 170 méter magas Møllehøj domb, ami szó szerint nagy malmot jelent. Koppenhágában várhatóan 2017-től mégis lehet majd síelni Bjarke Ingols dán építész ötletének köszönhetően, ő tervezi ugyanis a dán főváros új szemétégető erőművét, az Amager Bakkét.

Az erőmű tervét Ingols úgy alkotta meg, hogy a teteje egy 11 ezer négyzetméteres sípályát is magába foglal majd, ami az épület tetejétől egészen a talaj szintjéig vezet, így a koppenhágaiak előreláthatólag már három év múlva helyben készülhetnek a Svédországba vagy Alpokba tervezett sítúrájukra.

Az erőmű évente 400 ezer tonna szemetet tud majd elégetni, ezzel legalább 50 ezer háztartást tud majd ellátni elektromos árammal, és további 120 ezer háztartást fűtéssel. Az erőmű óránként 70 megawatt energiát lesz képes előállítani, ami 2-2,5-szer több, mint amit a jelenlegi koppenhágai szemétégető termelni képes. 

 

Helsinki city boy

A mai modern, nyugat-európai nagyvárosok között is példaértékűnek számít Helsinki, ahol a várostervezők teljesen ki akarják iktatni a város közlekedéséből a személyautókat. Olyan közösségi rendszert akarnak létrehozni 2025-ig, amely rengeteg közlekedési eszközt fogna össze, és a lakosok az egészet a mobiltelefonjukon keresztül érhetnék el és fizethetnék ki az utazási költségeket.

Képzeljük el, hogy az utas egy mobilalkalmazással először is megtervezi az útvonalát, majd az app felkínálja a lehetőségeket, legyen az busz, sofőr nélküli autó, bicikli (hasonló rendszeren keresztül, mint Budapesten a Bubi) vagy éppen komp. Ezek a lehetőségek a nyugat-európaii városlakók számára jelenleg csak külön alkalmazásokon keresztül érhetők el, ráadásul azok piaci alapon működnek – ezért olyan óriási szó a finn főváros kezdeményezése, hiszen az egészet közösségi, nonprofit alapokra helyeznék, és ami még fontosabb, a személyautó teljesen fölöslegessé válna a belvárosi közlekedésben.

Helsinki azonban nemcsak álmokat szövöget egy élhetőbb város kialakítására. 2013-ban a helsinki közlekedési társaság elindította a Kutsuplus nevű szolgáltatást, ami nagyon hasonlít arra a reptéri minibusz-szolgáltatásra, ami például Budapesten is működik egy magáncég szervezésében. Az utasok egy alkalmazáson keresztül megjelölhetik, mikor, hova akarnak eljutni, az alkalmazás pedig összegzi az igényeket, és kiszámítja a buszok számára a legoptimálisabb útirányt.

 

Nyomtatott házak

A kínai WinSun vállalat április végén azzal a hírrel állt elő, hogy 24 óra alatt 10 darab egyszintes házat tudtak felépíteni a 12 évig fejlesztett 3D-s nyomtatójukkal. Az ötlet önmagában is zseniális, főleg ha hozzávesszük, hogy az építőanyag szinte teljes egészében törmelékekből, építkezéseken hagyott maradékokból valósul meg, ezáltal egy ház nem kerül többe 1 millió forintnál, ami az olyan területeken, ahol nagy a túlnépesedés, de alacsony az egy főre jutó jövedelem, igazi forradalmat indíthat be a házépítés területén.

Viszont egyes szkeptikusok szerint ma nem tart ott a 3D-s nyomtatás, hogy egy komplett házat elektromos és közművezetékekkel együtt ennyi idő alatt le lehessen gyártani, mások pedig a lassan kipukkadni készülő kínai ingatlanbuborékot említik, mint ami meg fogja akadályozni a széles körű keresletet.

{youtube|id=OYqBxEAtXZA}

Tető a város felett

Nem éppen a fenntarthatóság jegyében mutatta be júliusban Mohammed, az Egyesült Arab Emirátusok sejkje azt az ötletet, miszerint Dubaiban fedett, klimatizált városrészt hoznának létre.

{youtube|id=zah99ETVOz4}

A 45 négyzetkilométeres városrészt (csak az arányok kedvéért: Budapest teljes alapterülete 525 négyzetkilométer) a hivatalos indoklás szerint a családi és a vásárlási turizmus fellendülése miatt hozzák létre, hogy az odalátogatók a perzselő, 40-45 fokos nyárban is zavartalanul élvezhessék a várost.

Az enyhébb téli hónapokban a komplexum teteje kinyitható, hogy friss levegő áramolhasson be. A kerületben 100 hotel, rengeteg üzlet és egy 300 ezer négyzetméteres wellness-részleg is helyet fog kapni, az egészet pedig egy hét kilométer hosszú promenád köti majd össze.

Bár csínján kell bánni az ehhez hasonló kijelentésekkel, mégis bizakodásra adhat okot, hogy a kivitelező cég ügyvezetője szerint olyan technológiát fognak használni a városrészben, ami csökkenti az energiafelhasználást és a károsanyag-kibocsátást. A városrész kialakításának teljes költsége és a kivitelezés ütemterve egyelőre még nem ismert, annyi biztos, hogy a 2020-as dubai expóra szeretnék befejezni.

 

72 óra alatt egy városrész körül

{youtube|id=GhkAb9Xu-ew}

A 72 Hour Urban Actionegy nemzetközi kezdeményezés, ami azért nagyon jó, mert egyrészt közösségi alapokon nyugszik, másrészt pedig komolyan megváltoztatja egy város – igaz aprócska – részének kinézetét és használhatóságát. A versenyt építészcsapatoknak írják ki, amelyek nem koncepciókkal, hanem konkrét megvalósításokkal küzdenek. A kezdeményezés eddig kétszer „csapott le” egy-egy városra, először 2010-ben az izraeli Bat-Yam város egy elhagyatott részét építették át úgy, hogy az rengeteg közösségi térrel gazdagodott, 2012-ben pedig Stuttgart egy lelakott negyedének élhetőségét és funkcionalitását dobták fel.

Az egész magáért beszél, érdemes megnézni az interneten az erről szóló videókat, hogy képet kapjunk arról, milyen az, amikor a városfejlesztésben az önkormányzat csak az engedélyezésnél van jelen, az összes többit egy tevékeny, önszerveződő közösség csinálja teljes szimbiózisban az ott lakó polgárokkal, az ott lakó polgárok igényeit teljes mértékben szem előtt tartva.

Forrás: Mindspace

Holzmarkt

Berlin közepén, a Spree folyó mellett a berlini fal leomlása óta üresen állt egy nagy terület, amire a 2000-es években szemet vetett egy befektetőcsoport, hogy irodaházakkal, szállodákkal építse tele. A helyi közösség azonban nem hagyta annyiban, hogy a hatalmas zöld területet beton és vas csúfítsa el, ezért harcot indítottak az elképzelés ellen, és alternatív hasznosítási ötletekkel álltak elő. Berlin önkormányzata nyílt versenyt hirdetett a földterület megszerzésére, és végül egy népszavazás után a helyiek nyertek (87 százalékuk szavazott a közösségi projekt mellett), miután egy svájci pénzügyi alap 2 millió euróval járult hozzá a föld megvételéhez.

A Holzmarkt (szó szerint fapiac) nevű kezdeményezés főleg természetes anyagokkal dolgozik, és célja az, hogy közösségi tereket hozzon létre az ott lakók számára, akik piacra járhatnak, étkezhetnek, esténként bulizhatnak, vagy csak simán üldögélhetnek a szabad ég alatt ráérő idejükben – akár az épületek tetején is, amelyek direkt így lettek megépítve.

Forrás: Mindspace


Velence egyre süllyed – de itt egy merész ötlet a megmentésére

Velence egyre süllyed – de itt egy merész ötlet a megmentésére 

Egy olasz mérnök nem kevesebbet javasol, mint hogy szó szerint megemeljék a süllyedő várost.
Ankara az UNESCO listáján

Ankara az UNESCO listáján 

Ankarát, Törökország fővárosát, hivatalosan is bejegyezték a világörökségi várományosi listára.
MUISZ: kínai fotókiállítás és turisztikai prezentáció

MUISZ: kínai fotókiállítás és turisztikai prezentáció 

Ahol a mennyország a Földre költözött.
Miskolc turizmusa: fontos küldőpiac a célkeresztben

Miskolc turizmusa: fontos küldőpiac a célkeresztben 

Tavaszi B2B workshop roadshow Bukarestben és Kolozsvárott.
Barangolás a „Fehér Lótusz” forgatási helyszínén

Barangolás a „Fehér Lótusz” forgatási helyszínén 

A gyönyörű Taorminában – ahol a Fehér Lótusz című amerikai filmsorozat második évada játszódik – minden olyan volt, mint vélhetően a forgatás idején.
A Maldív-szigeteken nem várják tárt karokkal az izraeli turistákat

A Maldív-szigeteken nem várják tárt karokkal az izraeli turistákat 

Április közepétől hivatalosan megtiltották az izraeli útlevéllel rendelkezők beutazását „válaszul az Izrael által a palesztin nép ellen elkövetett folyamatos atrocitásokra és népirtásra”, közölte a kormány.
Vár Temesvár – bemutatkozott Budapesten a Visit Timișoara

Vár Temesvár – bemutatkozott Budapesten a Visit Timișoara 

Mindössze három óra autópályán, és máris egy másik világ várja az utazót.
Horvátország könnyít a határátlépésen

Horvátország könnyít a határátlépésen 

Horvátország feloldja a ragadós száj- és körömfájás betegség miatt bevezetett intézkedések egy részét, de további rendelkezéseket vezet be a kockázatok megelőzése érdekében.
Zagorje – Horvátország zöld szíve

Zagorje – Horvátország zöld szíve 

Természeti szépségek, történelmi látnivalók és gasztronómiai élvezetek karnyújtásnyira.
Török öröm: ütős vendégszámokkal indította 2025-öt a mediterrán ország

Török öröm: ütős vendégszámokkal indította 2025-öt a mediterrán ország 

Eddig soha nem látott eredményekkel indították az idei turisztikai szezont.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.