A hatalmas gazdasági és geopolitikai kihívások ellenére az idei ITB Berlin kiállítói és látogatói jelezték, hogy
az iparág mennyire rugalmas, alkalmazkodó és innovációra képes.
Az ITB Buyers Circle-en 1300 vezető vásárló vett részt, számos szakmai látogató kifejezetten a vásáron hozta meg vásárlási döntéseit.
Az új ITB Travel & Tourism Report 2025/26 szintén rendkívül pozitív üzleti klímát és hasonlóan kedvező jövőbeli kilátásokat jelez az iparág vállalatai számára.
Az idei rendezvény meghatározó témái
az olyan megatrendek voltak, mint a fenntarthatóság és a digitális átalakulás – különösen a mesterséges intelligencia által kínált hatalmas lehetőségek, például a fizetési megoldások és a zökkenőmentes utazás terén.
Ami a fenntarthatóságot illeti, az ágazat egyetértett abban, hogy a növekedés a jövőben csak az erőforrásokkal összhangban történhet, és hogy a turizmusnak egyre inkább holisztikusan kell átalakulnia.
Az ITB Innovators 2025 keretében az ITB Berlin 35 olyan vízióalkotó megoldást mutatott be, amelyek újradefiniálják a globális turizmust. Legyen szó AI-alapú asszisztensekről, fenntartható mobilitási szolgáltatásokról vagy intelligens foglalási rendszerekről – az iparág leginnovatívabb koncepciói kerültek a középpontba.
Dr. Mario Tobias, a Messe Berlin vezérigazgatója:
Az idei berlini rendezvény világossá tette, hogy iparágként csak akkor tudjuk a fenntartható turizmus irányát kijelölni, ha együttműködünk
Fotó: ITB Berlin
ITB Berlin Convention: előremutató impulzusok és gyakorlati megoldások
A program alkalmával több mint 200 kiváló előadó olyan témákkal foglalkozott, mint a digitális átalakulás, az AI szerepe az utazástervezésben és a fenntartható üzleti modellek. 17 témakörben és négy színpadon 400 előadáson, négy témakörben.
Az utazási piac folyamatosan növekszik, ugyanakkor komoly változásokon is átesik
- derül ki a Phocuswright és az Euromonitor legfrissebb tanulmányainak eredményeiből.
A közösségi médiatartalmak egyre fontosabbá válnak az utazástervezésben. Egy másik trend az úti célok autentikus élményei iránti vágy, amely ma már néha fontosabb, mint az úti cél kiválasztása az utazás megtervezésekor.
A mesterséges intelligenciával foglalkozó tematika a mesterséges intelligencia megoldások használatára összpontosított, hogy hatékonyabbá és személyre szabottabbá tegye az ügyfélélményt a turisztikai ágazatban. Az MPI (Meeting Professionals International) szerint a MICE-iparág (Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions) növekvő forgalomra és jobb üzletmenetre számít az elkövetkező hónapokban. A turisztikai ágazatban a szakképzett munkaerő hiányáról szóló vita szintén nagy figyelmet keltett.
A Z generációnak fontos szerepe van. A sokszínűség, a munka és a magánélet egyensúlya és az új munka kihívásainak az üzleti légkörre gyakorolt hatása
ezért első alkalommal az új Corporate Culture Clash (Vállalati kultúra összecsapása) című témakör középpontjában is szerepelt, amelyet a kongresszus résztvevői rendkívül kedvezően fogadtak, és amely egyértelműen bemutatta e témák fontosságát az iparágban.
Magas nemzetközi részvétel és politikai jelenlét
Az ITB Berlin 2025 nemcsak a világ minden tájáról érkező szakmai látogatót vonzott, hanem Berlin határain túlról is magas rangú politikai képviselőket. Albánia miniszterelnökén, Edi Ramán kívül 34 ország 39 minisztere és 37 nagykövet látogatott el a világ vezető turisztikai szakkiállítására, hogy véleményt cseréljenek a legújabb fejleményekről és megvitassák a turizmus jövőjét érintő politikai döntéseket.
Az ITB miniszteri csúcstalálkozóján az ENSZ turizmusért felelős szervezete több mint 35 turisztikai miniszter vett részt a világ minden tájáról.
Megvitatták a beruházásokat, a fenntartható fejlődést és a békét az idegenforgalmi ágazatban. A magas szintű esemény platformként szolgált a gazdaság ellenálló képességet célzó stratégiák cseréjéhez és a határokon átnyúló partnerségek előmozdításához.
A vendégország Albánia erős hangsúlyokat helyezett
Idén Albánia volt a hivatalos vendégország.
„Albania all senses” szlogennel a Nyugat-Balkán feltörekvő célpontja sokszínű jelenléttel nyűgözött le, és a kultúra, a természet és a fenntartható turizmusfejlesztés területeit hangsúlyozta.
Az albán miniszterelnök többek között a tengerparti régiók fenntartható fejlesztésére vonatkozó ambiciózus terveket mutatott be. Albánia, mint az egyéni és kulturális turizmus célpontja iránt máris egyre nagyobb az érdeklődés. Az ITB Berlin előestéjén az ország az ünnepi nyitóceremóniának is otthont adott, amelyen mintegy 2500 meghívott üzleti, társadalmi és politikai vendég vett részt, és vizuálisan és akusztikusan is demonstrálta, hogy mit jelent az „albánság”.
Az ITB Berlin jövőre, 2026. március 3. és 5. között ünnepli 60. évfordulóját,
ami különleges mérföldkő a világ vezető utazási szakkiállításának történetében. Az 1966-os kezdetek óta a világ vezető turisztikai szakkiállításává fejlődött, és
ma már négy regionális szakkiállítást szervez világszerte: ITB Asia, ITB China, ITB India és 2026-tól ITB Americas.